خانه / اخبار / نیمکت های کتابدار

نیمکت های کتابدار

در بیشتر شهر‌های اروپایی، مسافرانی که از مترو استفاده می کنند عادت دارند که روزنامه‌های صبحگاهی خود را به روی صندلی‌های‌شان به جا بگذارند تا شاید مسافر بعدی هم بتواند نگاهی‌ به آن بیاندازد. اما این فرهنگ فقط به مترو خلاصه می شود و در دیگر نقاط شهر همچون پارک‌ها این روزنامه‌های به جا مانده، به دست باد سپرده می شوند و در نهایت سرانجام آنها به سطل‌ اشغال‌های عمومی‌ ختم می شود.


گروه معماری و طراحی PivotCreative در آمستردام، به این فکر افتاد که چقدر حیف است که تبادل کتب و روزنامه‌ها فقط به قطار‌های شهری ختم شود. بنابراین، این گروه طرحی را به اجرا درآورد که ۱۰ نمیکت پارک را به محلی برای تبادل این مقالات و کتب درآورد. این طرح به سادگی‌ یک گیره فلزی سرخ رنگ را به این نیمکت‌ها متصل می‌نمود و به طور مداوم کتاب، روزنامه و مجله در این گیره‌ها قرار می داد. طراحان این پروژه می‌گویند که خواندن کتاب به روی نیمکت‌های پارک یک حس ارتباط متقابل خوب و روابط خوب شهروندی را در مردم ایجاد می‌کند. این پروژه مردم را ترغیب می‌کند که لذت خواندن یک کتاب و یا مقاله را در یک فضای عمومی مثل پارک با هم تقسیم کنند.


برای اینکه این پروژه عملی‌ شود و منابع کافی‌ فراهم گردد، این گروه با روزنامه‌های محلی هلندی، کتاب خانه‌های عمومی‌، و انتشارات‌های هلندی همکاری می کنند. در زمینه دیزاین هم، این گیره خیلی‌ ساده طراحی شده و رنگ و ابعاد آن طوری در نظر گرفته شده که توجه مخاطب را حتی از فاصله دور به خود جلب نماید.

به گفته طراحان، این پروژه تا به حال با استقبال خیلی‌ خوبی‌ از سوی مردم مواجه شده است. این پروژه از یک سو افراد جامعه را دوباره به سوی یک تجربه اجتماعی واقعی‌ دعوت می‌کند، تجربه‌ای که در دنیای روابط اجتماعی آنلاین قابل لمس نیست. و از سوی دیگر روش جدیدی را برای پخش و توزیع و حتی تبلیغ کتب و روزنامه‌ها ایجاد می نماید. اگرچه این مدل توزیع کتاب به کتاب فروشی‌ها کمکی‌ نمی کند که اجاره‌ ماهانه‌شان را بپردازند، اما مسلما باعث تقویت جامعه کتابخوانان می شود.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

خلاقیت در طراحی چهارپایه

هر کدام از ما شاید با چند کتاب چهار پایه‌ای ساخته باشیم یا یک میز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *