خانه / اخبار / طرحی بسیار ساده برای جلوگیری از پر خوری

طرحی بسیار ساده برای جلوگیری از پر خوری

این روز‌ها روش‌های بسیار پیشرفته و متنوعی وجود دارد که یک شخص میزان کالری روزانه خود را تحت کنترل داشته باشد، از app‌هایی که بر روی وسایل همراه هوشمند نصب می شود، تا دستبند ها، و سر بند‌های که میزان خوراک شما را کنترل می کنند. اما این بشقاب جایگزینی بسیار ساده و کاربردی است که می تواند یک تعادلی را در خورد و خوراک روزانه شما ایجاد کند.


Annet Bruil طراح هلندی این بشقاب می‌گوید که در اثر تحقیقات طراحی متوجه شد که مردم نیاز دارند که سالم تر غذا بخورند، ولی‌ یکی‌ از مشکلات عمده ای که دارند کنترل حجم مواد غذای در هر وعده است. مثلا نمی دانند که روزانه چقدر باید سبزیجات بخورند و یا حتی اگر بدانند که مثلا باید ۲۰۰ گرم سبزیجات مصرف کنند، واقعاً ۲۰۰ گرم یعنی‌ چقدر.

بشقاب ETE به قسمت‌های مختلفی‌ برای سبزیجات، پروتئین، مواد نشاسته ی تقسیم شده است.از آنجائی که خیلی‌ از غذا‌ها مخلوطی از این مواد هستند، این بشقاب بخش‌هایی نیز دارد که مواد مختلف با هم، همپوشانی دارند. این تقسیم بندی‌ها بر اساس آخرین دستور العمل‌های دولت هلند انجام شده است.

به گفته این طراح، دیدن اینکه چه میزان غذا مصرف می‌کنید خیلی‌ ساده تر از آن است که بخواهید آن را وزن کنید. اگرچه این ایده خیلی‌ ساده به نظر می‌رسد، اما امکان اینکه واقعاً کار کند بسیار بالاست. به گفته محققان که در زمینه حجم وعده‌های غذای بررسی‌‌های انجام داده اند، مردم با توجه به میزان گرسنگی‌شان غذا نمی کشند بلکه همیشه سعی‌ می کنند بشقاب خود را پر کنند. بنابرین بشقاب‌های کوچک تر باعث می شود مردم کمتر غذا بخورند. یک بشقاب با اندازه مناسب همچون بشقاب ETE احتمالا مردم را تشویق خواهد کرد که به اندازه کافی‌ غذا بخورند.

این بشقاب‌های سرامیکی در یک کارگاه محلی و توسط افرادی که دارای معلولیت‌های جسمی‌ و روانی‌ هستند تولید می شوند. این طراح می‌گوید که هدف او نه تنها سود رساندن به افرادی است که از این بشقاب استفاده می کنند بلکه قصد دارد سودی هم به افرادی که آن را می سازند، برساند.
این بشقاب همچنین یک بخشی دارد که `خالی` نامیده می شود. این بخش نه تنها به کاربر کمک می‌کند که راحت تر غذا را در بشقاب جا به جا کند، بلکه یک یاد آوری کوچکی هم به کاربر می‌کند که در حالیکه وی سعی‌ دارد وعده غذای خود را کنترل کند میلیون‌ها نفر دیگر بشقاب‌شان خالی‌ است.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی مبلمان خانه - با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – به شیوه نوین که فقط با کشش ساخته و نصب می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *