خانه / اخبار / طراحی محصول “رهبر” با هدف کاهش مشکلات ناشی از ازدحام در مراسم حج

طراحی محصول “رهبر” با هدف کاهش مشکلات ناشی از ازدحام در مراسم حج

 Hamza Oza دانشجوی رشته مهندسی طراحی نوآوری در رویال کالج لندن سیستمی مبتنی بر شبکه ابری طراحی کرده که به خانواده‌ها در سفر حج کمک می کند تا بستگان‌شان را بدون نیاز به تلفن همراه پیدا کنند.

دستگاه پوشیدنی که همانند دستبند می‌باشد به این منظور طراحی شده تا در سفر حج استفاده شود، سفری که هرساله توسط تعداد زیادی از مسلمانان انجام می‌شود و خطرهای بسیاری همانند لگد شدن زیر دست و پا، ازدحام و آتش سوزی را در بردارد.

این دستگاه به نام “رهبر” نامگذاری شده است، لغتی با ریشه‌ی عربی به معنای راهنما که معمولا به راهنمای تور مسافرتی اشاره دارد. این دستبند الاستومری شباهت به Fitbit دارد، ولی با استفاده از خدمات پشتیبانی می تواند توسط افراد دیگر مورد پیگیری قرار گیرد که این سیستم برای اجرا وابسته به شبکه های تلفن همراه نمی باشد.

در مورد دست‌بند Fitbit اینجا بخوانید: “طراحی دستبند Buzz ، با هدف جلوگیری از وقوع تجاوز جنسی

طبق گفته Oza “هر دستگاه با توجه به شرایط عملکردش، دامنه ۱ تا ۵ کیلومتری را پوشش می دهد که در ارتباط با سیستم اطلاعاتی مبتنی بر ابر(cloud) عمل می کند و می تواند در دسترس برنامه‌ریزان یک رویداد باشد تا جای افراد را مشخص کنند.”

طراحی محصول "رهبر" با هدف کاهش مشکلات ناشی از ازدحام در مراسم حج

“هزینه زیربنایی استفاده از “رهبر” به منظور مکان یابی زائران گم شده، بسیار کمتر از استفاده از روش های سنتی همانند بلوتوس یا وای فای می باشد”

Oza توضیح می دهد “مزیت اصلی این است که از شبکه های تلفن همراه استفاده نمی کند و این مساله کار را برای گروه هدف آسان ساخته است.”

“برای کارایی بیشتر، این دستگاه صفحه نمایش ندارد و این بدان علت است که دستگاه به قدرت پردازش بالایی نیاز دارد و به سرعت شارژ باتری را مصرف خواهد کرد؛ و همچنین اکثر دستورات تنها به یک جفت آیکون احتیاج دارند و نیازی به یک صفحه کامل نیست.”

طراحی محصول "رهبر" با هدف کاهش مشکلات ناشی از ازدحام در مراسم حج

دستگاه اولیه از پلاستیک روکش شده با LED تعبیه شده در آن که در مواقع نیاز نور ساطع می کند استفاده کرده و به گفته Oza از مسواک برقی الهام گرفته است.

بند الاستومری این دستگاه به راحتی و با هزینه کم تولید می شود، در حالیکه سازگار با پوست و تعریق می باشد. و می تواند در پایان مصرفش بسیار تجدیدپذیرتر از نمونه قدیمی سیلیکون باشد.

Oza همچنین نمونه ارتقا یافته در آینده را به تصویر کشیده است. این طراحیِ ترکیبی، نشان می‌دهد که چگونه این دستگاه می‌تواند درون یک ساعت جاسازی شود که عقربه های آن ساعت، رابط کاربری ایجاد کرده و به مکان یابی افراد کمک کند یا جهت قبله را برای نماز مشخص سازد.

طراحی محصول "رهبر" با هدف کاهش مشکلات ناشی از ازدحام در مراسم حج

از دیگر کاربردهای این دستگاه می توان به مواردی چون مشاهده اطلاعات سلامت فرد و آلارم برای افرادی که نیاز به کمک ضروری دارند، اشاره کرد. تعبیه این ردیابی الکترونیکی به گفته Oza برای ۵ تا ۷ سال دیگر ممکن می‌باشد.

به گفته Oza “واژه رهبر معنی عمیقی دارد: بدین صورت که به هدایت و درایت افراد در مواقع سخت، به صورت فیزیکی، روحی و احساسی در مسیر واقعی کمک می کند. این واژه همچنین در زبان فارسی، اردو و ترکی با لهجه های متفاوت وجود دارد. این واقعا چیزی است که من می‌خواهم با دستگاهم بدست بیاورم و دلیلی است که می تواند به افرادی که از آن استفاده می کنند خدمت کند.”

 

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی ابزارهای پوشیدنی متفاوت توسط آمازون

طراحی ابزارهای پوشیدنی متفاوت توسط آمازون

آمازون با هدف وارد کردن بیشتر الکسا به زندگی روزانه انسان‌ها در طراحی ابزارهای پوشیدنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *