خانه / مقالات / شش ترفند مهم در طراحی محیط کار شاد

شش ترفند مهم در طراحی محیط کار شاد

در این پست به معرفی شش ترفند می‌پردازیم که می‌توانید با رعایت آن در طراحی محیط کار ، محیط کاری شادتری را تجربه کنید.

من به عنوان دیزاینری که تحقیقاتی در زمینه شادی برای زندگی داشته، یکی از سوالاتی که اغلب می‌پرسم این است که چگونه می‌توانم در محیط کاری شادتری باشم؟ ما حداقل یک‌سوم ساعات بیداریمان را در محل کارمان می‌گذرانیم. با این حال بیشتر فضاهای کاری با کفی بی‌روح و اتاقک‌هایی که کنار هم قرار گرفته‌اند، برای خوشی و لذت طراحی نشده‌اند.
این باعث خجالت است، زیرا تحقیقات نشان داده که احساس لذت در محل کار نه تنها سلامت ما را در پی دارد، بلکه بر روی عملکرد ما نیز اثرگذار است. شادی موجب افزایش حافظه و انعطاف‌پذیری ادراکی ما می‌شود که به بهتر حل کردن مسئله کمک می‌کند. به عنوان مثال پزشکان را در نظر بگیرید، آنها نسبت به افرادی که ذهنیتی نسبت به خبر ندارند، در موقع اعلام تشخیص درست بیشتر آماده خوشحالی هستند. صاحبان کسب و کار شاد طیف وسیعی از افراد را در نظر گرفته و تصمیمات دقیق تری اتخاذ می‌کنند. مذاکره‌کنندگان شاد بیشتر به توافقهای برد-برد می‌رسند و معلوم می‌شود که این امر مسری است: رهبران شاد انرژی مثبت را به تیمشان انتقال داده و میزان تلاش و همکاری را افزایش می‌دهند و وقتی فروشندگان شاد هستند، مشتریان دوست دارند مدت زمان بیشتری در فروشگاه بمانند، احساس رضایت بیشتری دارند و با احتمال بالاتری دوباره به آنجا رجوع می‌کنند.
متقاعد شدید؟ خوب پس، در ادامه به ۶ روشی که محل کارتان را شاد می‌کند و باعث می‌شود شما پربارترین و خلاق ترین جنبه خودتان را نشان دهید اشاره شده است.

شش ترفند مهم در طراحی محیط کار شاد
۱. رنگ و نور اضافه کنید
تحقیقات انجام شده بر روی هزاران کارمند در چهار قاره نشان از این دارد که کارمندان در محیط کاری رنگارنگ بهتر از فضاهای بی‌رنگ، شاد و هوشیار می‌باشند. آنها همچنین در این محیط‌ها مطمئن و دوستانه عمل می‌کنند. رنگ‌های روشن نور بیشتری را منعکس می‌سازد که محرکی برای چشم می‌باشد.  اگر نمی‌توانید کل دفتر کارتان را  رنگ آمیزی کنید سعی کنید یک شی رنگی روی میز قرار دهید، مثل یک اثر هنری یا یک لیوان زرد، تا فضای اطراف خود را و هم چنین روحیه‌تان را شاد کنید.

رنگ‌های روشن، نور بیشتری را منعکس می‌کنند و مثل یک محرک عمل می‌کنند، مثل یک شات کافئین برای چشم‌ها!

حتی برای جذب انرژی مثبت بیشتر به سمت نور بروید. این دلیلیست که بیشتر افراد ترجیح می‌دهند میزشان کنار پنجره باشد. نور به تنظیم ریتم‌های شبانه روزی ما کمک می‌کند و سطح انرژی را بالاتر می‌برد. تحقیقات نشان داده کارگرانی که در معرض نور بیشتر قرار می‌گیرند، طی روز از نظر جسمی‌ بیشتر فعال هستند و شب‌ها بهتر می‌خوابند.  در میان پرستاران شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه، قرار گرفتن در معرض نور بیشتر با افزایش خنده‌های ناخودآگاه در ارتباط است. اگر صبح‌ها سخت شروع به کار می‌کنید، ببینید می‌توانید روزنه ای از پنجره‌ها پیدا کنید یا با برگزار کردن جلسات در محوطه باز می‌توانید کسالت بعد از ظهر را برطرف سازید.

۲. گیاه بخرید
وقتی تحت فشار بالا کار می‌کنید، حتماً فضایی برای گل و گیاه در محل کارتان قرار دهید. قرار گرفتن در معرض طبیعت توجه را بر می‌گرداند، استرس را کاهش داده و احتمال پرخاش کردن به هم تیمی‌هایتان را کم می‌کند. روانشناسان معتقدند نگاه کردن به طبیعت نیروی تازه‌ای به قدرت تمرکز ما داده و در عین منفعل بودن، محرک هم می‌باشد. در بسیاری از دفاتر کاری چشم انداز طبیعت مزیت مدیریت است. اما خبر خوب این است که مطالعات نشان داده حتی چند گلدان می‌تواند توجه را بهبود داده، فشار خون را کاهش دهد و حتی رفتاری سخاوتمندانه  نسبت به دیگران را برای فرد به ارمغان آورد.

شش ترفند مهم در طراحی محیط کار شاد
۳. محیط را جذاب نگه دارید
یکی از خاطره انگیزترین روز‌های من در آیدیو روزی بود که یکی از همکارانم ۱۵ توله سگ را به دفتر کارمان آورد. وقتی که افراد از یک جلسه به جلسه دیگر می‌رفتند نمی‌توانستند چند دقیقه کف اتاق ننشینند و و آنها را نوازش نکنند. این مورد ممکن است حواس افراد را پرت کند، ولی محققان در ژاپن دریافتند نگاه کردن به تصاویر زیبا و جذاب همانند بچه حیوانات تمرکز را افزایش می‌دهد. یک فرضیه این است که جذابیت موجب افزایش انگیزه برای توجه و مراقبت می‌شود و ذهن را برای تمرکز آماده می‌سازد. پس دست به کار شوید تصاویر زیبا روی دیوار تان نصب کنید، این شلوغی‌های شاد و جذاب ممکن است حین کار به فکر و توجه دقیق شما به جزئیات کمک کند.

شش ترفند مهم در طراحی محیط کار شاد

۴. کمی‌ در هوای آزاد باشید.
وقتی احتیاج دارید از دور به چالش کاری خود نگاه کنید، لذت ارتفاع را امتحان کنید. به نظر می‌رسد احساسات ما حول یک محور عمودی قرار دارد. اما وقتی خوشحالیم روحیه بالایی داریم و وقتی ناراحتیم احساس کمبود یا سنگینی می‌کنیم. با رفتن به بالای فضای کار (پشت بام یا فقط بالا رفتن از پله‌ها) نه تنها احساس سبکی خوشایند می‌کنیم بلکه با دید بزرگتر هم فکر می‌کنیم. روان‌شناسان این کار را با پرسش از افرادی که در حال بالا رفتن یا پایین آمدن از پله‌های هواپیما می‌باشند، تست کردند و از آن‌ها خواسته‌اند فکرشان را در مورد رفتار مردم بگویند. وقتی به شرکت کنندگان گفته شد شخصی در حال نقاشی اتاق است، افرادی که از پله‌ها پایین می‌آمدند، در مورد حرکات جزیی (مانند کشیدن قلم مو روی دیوار) فکر می‌کنند.  در حالی که کسانی که در حال بالا رفتن از پله‌ها می‌باشند، به هدف بزرگتر پشت این کار فکر میکنند (جذاب و جدید کردن اتاق). هنگامی‌ که نیاز به تصمیم گیری‌های بزرگ داریم یا قصد حل مشکلات پیچیده را می‌کنیم ارتفاع می‌تواند به ما کمک کند به معنای واقعی کلمه ‘جنگل را ببینیم’ و از گرفتار شدن در علف‌های هرز جلوگیری کنیم.

۵. بگذارید توپ بغلتد.
برای پرورش یک ذهنیت خلاقانه، یک توپ یا فریزبی روی میزتان قرار دهید. تحقیقات نشان داده حرکت منحنی وار که در بازیمان داریم می‌تواند الگوهای ذهنی منعطف‌تری را برای ما ایجاد کرده که به نوبه خود موجب افزایش خلاقیت می‌شود.  در یک مطالعه، شرکت کنندگانی که حرکات خمیده با دستشان انجام می‌دادند، نسبت به کسانی که حرکات زاویه ای داشته اند ایده‌های بیشتری برای استفاده از روزنامه ارائه دادند و آن ایده‌ها اصالت بیشتری داشتند. این موضوع ممکن است دلیل بودن میز پینگ پنگ در محیط استارت آپ‌ها را توجیه کند و نشان می‌دهد مشخص کردن زمانی برای بازی ممکن است بهترین راه حل خلاقانه باشد.

۶. صدای آهنگ را زیاد کنید.
وقتی می‌خواهید به تیم‌تان کمک کنید عادت خود را پیدا کند به آنها یک کار یکنواخت بدهید. پدیده‌ای که دانشمندان آن را انطباق می‌نامند (زمانی که ما با هم می‌خوانیم یا یک ریتم را اجرا می‌کنیم). وقتی افراد تطابق را تجربه می‌کنند، چه با ضربه زدن به میز یا تکان دادن صندلی با ریتم یکسان، آنها سخاوتمندی بیشتری را تجربه کرده و در کارهای تیمی‌بهتر عمل می‌کنند.  برخی محققان بر این گمانند که این موضوع احتمالاً از زمانی آغاز شده که انسان برای دستیابی به اهداف پیچیده ابتدا تمام تلاش خود را یک جهت و هماهنگ کرده است. افراد با در نظر گرفتن ریتمی‌ که از طریق کارهای تکراری ایجاد می‌شود، قادرند تلاش‌های خود را بهتر همگام سازی کرده و احتمالاً این موضوع حس ناخودآگاهی از اتحاد را شکل خواهد داد.  اگر اذیت نمی‌شوید یکی از راه‌های بهره گیری از این مورد، پخش آهنگ با صدای بالا در محل کارتان است. افراد به طور طبیعی شروع به همراهی با ریتم کرده و به کمک این تطابق، جریان خود را پیدا می‌کنند.

شش ترفند مهم در طراحی محیط کار شاد

منبع: ۶ Ways to Hack Your Workspace and Find More Joy at Work

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تجربه سفر با یک بذر در شوی طراحی داخلی تورنتو!

تجربه سفر با چیدمان یک بذر در شوی طراحی داخلی تورنتو!

طراح هلندی ماریج وگلزنگ بازدیدکننده‌های شوی طراحی داخلی تورنتو را به سفری داستانی دعوت می‌کند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *