خانه / اخبار / دست بند‌هایی که تاریخ واکسیناسیون کودک را بیاد می آورند

دست بند‌هایی که تاریخ واکسیناسیون کودک را بیاد می آورند

بنیاد خیریه Melinda و Bill Gates تلاش‌های بسیاری نموده است که واکسن‌های بیشتری را در سراسر جهان توزیع نماید. این تلاش‌ها از سیستم‌های پخش و توزیع گرفته تا تغییرات شیمیایی واکسن‌ها که طول عمر آنها را افزایش می دهند. اما تمام این زحمات بی‌ نتیجه خواهد بود اگر، کودکان به موقع به کلینیک‌های بهداشتی مراجعه نکنند و واکسن خود را دریافت ننمایند.


Lauren Braun این مشکل را از نزدیک لمس کرد، وقتی‌ که در سال ۲۰۰۹ در پرو مشغول به کار بود. مادرانی که در روستاهای کوهستانی زندگی‌ می کردند اغلب اوقات فراموش می کردند که به موقع فرزندان‌شان را برای واکسیناسیون به کلینیک‌های شهری بیاورند. و همین باعث می گردید که پرستاران مجبور شوند که روزانه، و از خانه به خانه به دنبال این مادرها بروند تا از آنها به خواهند که سر وقت به کلینیک بیایند. این روند گاهی تا ۴ ساعت در روز به طول می‌‌انجامید، و Lauren نیز این پرستاران را دنبال می کرد که کاملا با این مشکل از نزدیک آشنا شود. اغلب اوقات این مادران نیز در خانه حضور نداشتند و پرستاران مجبور می شدند که دوباره به آن محل بازگردند.


کلینیک‌ها برای اینکه این مشکل را بر طرف کنند، کاغذ‌هایی را تهیه کردند که تاریخ واکسیناسیون را مشخص می‌نمود، اما اغلب مادران این کاغذ‌ها را گم می کردند یا اصلا سواد خواندن آن را نداشتند. با مشاهده این مشکلات Lauren به این فکر افتاد که چطور می شود این مشکل را حل نمود. وی این ایده را مطرح کرد که دستبند‌هایی طراحی شود که به مادران کمک کند که این تاریخ‌ها را به خاطر بسپارند. او این ایده را با پرستاران در میان گذاشت و آنها به شدت از این ایده استقبال کردند چون می دانستند که چقدر دردسر‌های کاری آنها را کم خواهد کرد.


Lauren وقتی‌ به آمریکا برگشت (وی در این زمان دانشجوی دانشگاه Cornell بود) دست بند سیلیکونی را طراحی نمود که شامل شماره‌هایی برای مشخص کردن ماه و نشانه‌‌هایی برای نوع واکسن بود. این دستبند تاریخ ۲۰ واکسن اولیه که کودکان در ۴ سال ابتدأیی زندگی‌ خود نیاز دارند را پوشش می داد. هر بار که مادران به کلینیک‌ها می‌آمدند، پرستار نشانه‌ مربوط به واکسن تزریق شده را سوراخ می کرد.


در نوامبر گذشته، بنیاد خیریه Bill Gates مبلغ ۱۰۰۰۰۰ دلار را در اختیار lauren قرار داد که این طرح را به صورت امتحانی به اجرا در آورد. هم اکنون این دستبند‌ها در ۱۰۰ خانواده از مردم پرو‌ و ۵۰ خانواده اکوادوری مورد استفاده قرار می گیرند. اگر این طرح با موفقیت اجرا شود، در مرحله بعدی این بنیاد ۱ میلیون دلار را در اختیار Lauren قرار خواهد داد که این طرح را در شهر‌ها و کشور‌های بیشتری به اجرا در آورد و همچنین اندازه‌های متفاوتی از این دستبند‌ها را تولید کند. به خاطر اینکه این دستبند‌ها در حال حاضر فقط با یک سایز تولید می شوند و برای برخی‌ کودکان خیلی‌ تنگ و کوچک هستند.

از سوی دیگر Laurn در تلاش است که بتواند با شرکت‌های تولید واکسن و شرکت‌های دارویی وارد همکاری شود که از این طریق بتواند روند توزیع و پخش این محصول را تسریع نماید. این یک ایده خیلی‌ ساده و ارز‌ان است که استفاده از آن زندگی‌ جمعیت کثیری از مردم جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تیم ایرانی برگزیده Red Dot – ۲۰۱۳

سایت Red Dot به تازگی نتایج برگزیدگان مسابقه بخش Concept Design – ۲۰۱۳ را ارائه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *