خانه / اخبار / بسته بندی خود انقضای دارو

بسته بندی خود انقضای دارو

برای خیلی‌ از ما، بسته‌های قرص، موانعی به نظر می‌آیند که رسیدن ما به قرص را سخت تر می کنند. باید به سختی فویل‌های آلومینیوم را جدا کنیم یا آنها را خط بیندازیم تا بتوانیم قرص را از بسته بیرون بیاوریم. خیلی‌ از ما حتی به اطلاعاتی‌ که بر روی این فویل‌های آلومینومی چاپ شده است توجه نمی‌کنیم از جمله تاریخ انقضا! بعنوان مصرف کننده، بدون اینکه به این مساله فکر کنیم، در نظر می گیریم که تاریخ مصرف این دارو‌ها هنوز دارای اعتبار می‌باشد. در حالیکه بسیاری از داروها ممکن است تاریخ مصرف گذشته باشند که استفاده از آنها حتی ممکن است منجر به مرگ شود.


اخیرا، یک ایده جدید، پیشنهاد گردیده که در آن بسته بندی داروها طوری طراحی شده که به محض انقضا دارو، تغییر رنگ دهند. اما باید دید که شرکت‌های بزرگ دارو سازی چطور از این ایده استقبال می کنند!!


ارائه دهندگان این ایده یک زوج پزشک هستند. این دو تصمیم گرفتند که با این ایده مشکل داروهای تاریخ مصرف گذشته را حل کنند. این ایده زمانی‌ به ذهن آنها خطور کرد که مشغول به پاک سازی کابینت داروهای پدر و مادر پیرشان بودند. آنها متوجه شدند که ضعف بینایی و جسمانی پدر و مادرشان تقریباً این را غیر ممکن می‌سازد که بتوانند فونت بسیار ریز پشت بسته‌های دارو را بخوانند. به علاوه بسیاری از این اطلاعات به انگلیسی‌ چاپ شده بود که فهم آن را برای افرادی که زبان مادری‌شان انگلیسی‌ نبود مشکل می ساخت. با کمی‌ تحقیق این زوج متوجه شدند که این مشکل تنها به پدر و مادر آنها برنمی گردد، و جمعیت کثیری در دنیا با این مشکل مواجه هستند.


نوع مصرف داروها در بخش‌های مختلف دنیا نیز بسیار متنوع است، و می تواند مشکل را اضافه کند. به عنوان مثل، مردم در کشور‌های غرب به این عادت دارند که ورق‌های قرص را در جعبه‌های در بسته خریداری کنند. در حالیکه در بسیاری از کشورها این ورق‌های قرص از هم جدا شده و به صورت نواری از چند عدد قرص فروخته می شوند. از انجائی که در این مورد، یک ورق کامل قرص از هم گسیخته شده، بعضی‌ قسمت‌های آن تاریخ انقضا دارد و بعضی‌ قسمت‌ها ندارد.


با توجه به تمامی‌ این مسائل، ایده‌ای به ذهن این زوج رسید که در نگاه اول بسیار ساده به نظر میاید. آنها پیشنهاد دادند که فویل آلومینیوم که پشت این ورق‌های دارو قرار داده میشود آغشته به موادی باشد که به مرور زمان تغییر رنگ میدهد. به عنوان مثال، زمانی‌ که یک دارو به تاریخ انقضا آن نزدیک میشود، فویل الومینیمی آن رنگ قرمزی به خود می‌گیرد، یا اینکه یک ضربدر قرمز، و یا حتا یک جمجمه که علامت بین المللی خطر مرگ است بر روی آن ظاهر میشود.

به تحقق‌ رساندن این ایده بعید به نظر نمی رسد، از آنجائیکه در حال حاضر همچون تکنولوژی را در بسته بندی شیر، و یا کارت‌های شناسایی شاهد هستیم. اما مشکل عمده گذشتن از سد شرکت‌های دارویی است. تا زمانیکه این ایده برای آنها سود آور به نظر نرسد، آنها به تولید چنین بسته بندی‌های نخواهند پرداخت. گذشتن از تمام موانع قانونی و استاندارد‌های بهداشتی FDA نیز یکی‌ دیگر از عواملی است که ممکن مانع تبدیل این ایده به یک محصول واقعی‌ شود.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

نوآوری در طراحی شهر با خانه‌های مدولار

نوآوری در طراحی شهر با خانه‌های مدولار

اسپیس ۱۰، آزمایشگاه جهانی دیزاین، پژوهش آیکیا و شرکت دانمارکی به نام اِفکت آرشیتکتز پروژه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *