خانه / جعبه دانش / اسکچینگ در معماری داخلی و مبلمان

اسکچینگ در معماری داخلی و مبلمان

عنوان: اسکچینگ در معاری داخلی و مبلمان

موضوع: طراحی دستی

نویسنده: مهندس احمدی خوشبخت

مترجم:

ناشر: کلهر

اسکچینگ در معماری داخلی و مبلمان

توضیحات تکمیلی:
نویسنده کتاب اسکچینگ در معماری داخلی در مقدمه آن، کتاب اسکچینگ در معماری داخلی را اینگونه معرفی می نماید:
آفرینش و نوآوری در فرایند دیزاین همواره با اسکچینگ آغاز می‏ گردد. امروزه «طراحی دست آزاد» در استودیوهای طراحی صنعتی و معماری دارای جایگاهی مهم در ایده‏ پردازی می‏باشد. با این حال در همین زمان عده‌ای با این پرسش مواجه‌اند که آیا با وجود نرم‌افزارهای گوناگون، نیازی به یادگیری اسکچینگ حس می‌شود و آیا دوره کار با مداد و کاغذ به پایان نرسیده است؟ هر یک ازین دو جستار، بار دو بخش جدا از هم را در پروسه طراحی بر دوش می‌کشند.

ایده‌پردازی، آفرینش کانسپت و تفکر در نخستین گامهای پروژه به کمک اسکچینگ ممکن می‌شود، حال آنکه نرم‌افزارها وظیفه استاندارد‌سازی و شبیه‌سازی خروجی پایانی در یک فرآیند طراحی را برعهده دارند نه تفکر و اندیشیدن را. درواقع «دست» به عنوان بازوی اجرایی مغز، بهترین اهرم برای انجام دستورات ذهن و آفرینش فرم وفضا است.
امروزه در بزرگترین استودیوهای دیزاین و معماری همچون: آیدیو، زیبا دیزاین، ایکیا و … تولید ایده به کمک اسکچ‌زدن انجام می‌گیرد، در حالیکه این شرکت‌ها از بهترین و قوی‌ترین نرم‌افزارهای دو‌بعدی و سه‌بعدی با موتور رندرهای قدرتمند بهره می‌برند.

درون‌مایه اصلی کتاب بر اساس قوانین «مِش‌بندی» و«تناسبات» و گونه‌ای از هم‌بندی میان هندسه و اسکچینگ شکل گرفته تا آنچه سرانجام در طراحی محصول، مبلمان و فضای داخلی خواهیم داشت به درستی متناسب و هماهنگ باشد.

طراحان خلاق و ایده‌پرداز بسیاری هستند که نمی‌توانند آنچه را در ذهن دارند بر روی کاغذ آورده تا در گام نخست به خود و سپس به همکاران و یا کارفرمایان نشان دهند. گروهی نیز توانایی اسکچ زدن ایده خود را دارند ولی آنچه بر روی کاغذ پیاده می‌کنند با آنچه در ذهن دارند ناهمگون است و نمی‌توانند کار نهاییشان را به زیبایی آنچه در ذهنشان پرورانده‌اند نمایش دهند و به خاطر همین ضعف، ایده‌شان آن‌گونه که باید دیده نمی‌شود.

در حقیقت، ایده نهایی خوب است ولی به دلیل اجرای ضعیف، بد دیده می‌شود و همین چالش سبب گونه‌ای محافظه کاری در بیان ایده میان دیزاینرها می‌گردد. بالا بردن توانایی دست ِطراحی کمک بسیاری به افزایش اعتماد به نفس دیزاینر برای نمایش ایده می‌نماید.

در کتاب اسکچینگ در معماری داخلی ، اسکچینگ به عنوان روشی برای پنداشت و اندیشیدن و همچنین به عنوان زبان تفکر در دنیای دیزاین مطرح می‌شود تا از این رهگذر تبدیل به دیالوگی میانوند برای برقراری ارتباط بین طراحان می‌گردد. حرکت دست بر روی کاغذ می‌تواند آغازگر ایده‌ای باشد که به مرور و با پختگی به محصول نهایی ریخت می‌دهد. می‌توان پاره‌ای از پرورش ایده را از درون ذهن بر روی کاغذ انتقال داد، این بدین معنی است که اسکچینگ تنها برای طراحی فرم نهایی نیست، بلکه آغازگر پروسه‌ای است که گویای خط فکری طراح تا رسیدن به شکل پایانی است.

بیان رویکرد یک طرح از آغاز تا پایان به مدد اسکچینگ، دستاویزی برای دیده شدن خط فکری دیزاینر می‌شود. همچنین شناخت و چیره‌گی بر روی فرم‌های پایه و آگاهی از پتانسیل آن‌ها در راستای ترکیب و آنالیزشان با یکدیگر کمک می‌کند تا بتوان براحتی فرم‌ها و فضاهای پیچیده را طراحی کرد. در پایان، این فرایند سواد فرم شناسی و دیداری طراح را افزایش می‌دهد.

به زودی این کتاب را از گزارشگر طراحی صنعتی می توانید با تخفیف ویژه تهیه نمایید.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی مبلمان خانه - با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – با قابلیت حمل و نصب آسان

طراحی مبلمان خانه – به شیوه نوین که فقط با کشش ساخته و نصب می‌شود. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *