پنج چیدمان هنری که بهتر است در دوسالانه معماری شیکاگو سال ۲۰۱۹ از دست ندهید.
یسومی اومولو کارگردان هنری سال ۲۰۱۹ دوسالانهی معماری شیکاگو، پنج اثر برجسته در این رویداد را انتخاب کرد که شامل یک یادبود شیشهای مخصوص قربانیان خشونت اسلحه و یک سینمای کوچک که موضوع نژاد و جنسیت در قرن بیستم را مورد بررسی قرار میدهد، میباشد.
اومولو و همکارانش سِپاک آنجیاما و پائولو تاوارس دوسالانه معماری شیکاگو سال ۲۰۱۹ را تحت عنوان و داستانهای دیگر ارائه کردند تا طیف گسترده ای از موضوعات معاصر را کشف کرده و واکنشهای متفاوت را برانگیزند.
چیدمانها و سایر آثار توسط بیش از ۸۰ شرکت کننده در چهار گروه؛ زمینی آن طرف نیست، ظهور و پاکسازی، حقوق و احیا، زمین معمولی است و به موضوعاتی مانند مسکن اجتماعی، خشونت اسلحه و تاریخ فرهنگی میپردازند.
مرکز فرهنگی شیکاگو، مکان این رویداد است که از ۱۹ سپتامبر تا ۵ ژانویه ۲۰۲۰ دایر میباشد. در ادامه به این پنج اثر برجسته از نظر اومولو اشاره میکنیم:
The Gun Violence Memorial Project توسط گروه دیزاین مَس با کمک هَنک ویلیز توماس
خشونت اسلحه یک اپیدمی ملی است که مقیاس گسترده آن اغلب قربانیان زیادی دارد. گروه دیزاین مس با همکاری هنرمند هنک ویلیس توماس و گروههای طرفدار کنترل اسلحه، هر شهر برای امنیت اسلحه و هدفی فراتر از درد، پروژه یادبود خشونت اسلحه را برای احترام به قربانیان خشونت اسلحه توسعه داد.
آنها از طریق کارگاههای دفاع و کلکسیون اشیا یادگاری، از مردم دعوت میکنند تا داستانها و خاطراتشان را در یادبود به اشتراک بگذارند. اشیا در خانههای شیشه ای قرار خواهند گرفت و نشان دهنده میزان مرگ و میر ناشی از اسلحه که در طول یک ماه در ایالات متحده رخ داد، میباشند.
Images Letters Stones از وِندِلیِن
صفحه نمایش تعبیه شده در فضای باز اثر وَن اولدنبورگ که تجسم حروف سنگی میباشد به تاریخ مدرنیسم (جنبش بین المللی که پاسخگوی پیشرفت زندگی مدرن میباشد) از دریچه نژاد و جنسیت نگاه میکند.
این ایده آرمانهای معمار آموزش دیده باهاوس، لوته استام بیز و فعال و نویسنده هرمینا هوسوود که در دهه ۱۹۳۰ و۱۹۴۰ برای برابری نژادی و طبقاتی از طریق کمونیسم جنگید، را نشان میدهد. این کلمات تا حدودی از مطالب بایگانی شده مربوط به زندگی آنها و بعضا از نوشتههای فعالان مسکن و دانشمندانی که امروزه در خارکوف اوکراین، روتردام، هلند و شیکاگو مشغول به کارند، استخراج شده است.
Eating Our Histories از ویوین سانسور
کتابخانه هیرلوم سید در فلسطین که توسط ویوین سانسر تاسیس شده است، به خاطر شیوه استعمار که باعث از بین رفتن کشاورزی عمومی یا ایجاد تغییرات محیطی یا اغلب اوقات ترکیبی از هردو میشود، به جمع آوری تعداد زیادی بذر گیاه که در معرض انقراض هستند پرداخته تا از این طریق فضاهای زیست محیطی محلی را حفظ کرده و به بازیابی آگاهی و خاطرات کشاورزان فلسطینی بپردازد. با گفتن داستانهای شخصی آذوقه جویان، کشاورزان و بازماندگان، هم در فلسطین و هم در منطقه مرکزی ایالات متحده؛ مارژ و پریوری، این پروژه قدرت پنهان گیاهان برای اختلال در داستان استعماری را نشان میدهد.
Three Trees: Jackson, Obama, Washington از والتر هود
پروژه سه درخت والترهود به گفتگوهای جاری حول ساختمان کتابخانه ریاست جمهوری اوباما در پارک جکسون شیکاگو در ضلع جنوبی شیکاگو پاسخ میدهد.
گذشته پارکهای جکسون و واشینگتن فردریک لا اُلمستد، اطراف دانشگاه شیکاگو و یادبود نمایشگاه جهانی شیکاگو در سال ۱۸۹۳ که در پارک جکسون برگزار شد، در این دیالوگ وزن سنگینی دارند. هود درختان را از سمت جنوب به مرکز فرهنگی شیکاگو منتقل کرد و عملا چشم انداز موجود را وارد مکان جدید کرد. درختان با بیرون آمدن از پوسیدگی، داستان دوباره نوشدن را بازگو میکنند.
Regenerating Detroit: A Palimpsest of Landscape Strategies
۱۱.۲۵ مایل مربع زمین خالی با مالکیت عمومی در دترویت (تقریبا ۹ برابر پارک مرکزی نیویورک) تبدیل به مشکلی منحصر به فرد برای شهری شده که تراکم آن تحت تاثیر از دست رفتن صنعت و کاهش جمعیت قرار گرفته است. در پاسخ، اداره برنامه ریزی و توسعه شهر دیترویت هفت استراتژی احیا را ابداع کرده که همگی آنها شامل باغها، پارکها و زیستگاههای طبیعی برای پرکردن فضای خالی هستند.
این پروژه پیوند همسایگی را از طریق مسیرهای سبز و خیابانهای تجاری پیشنهاد میکند. همچنین نزدیکی به ساکنان را نشان میدهد تا اطمینان حاصل کند که این برنامه شهری منعکس کننده میراث و سنت آنها هم میباشد.
منبع: Five installations and exhibits not to miss at Chicago Architecture Biennial 2019