خانه / گزارش اختصاصی / گزارش همایش و کارگاه Metaform‌

گزارش همایش و کارگاه Metaform‌

روز اول – همایش Metaphorm
در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۰ و در ساعت ۱۵ با ازدحام شرکت کنندگان در محل رونمایی مدل داشبورد خودرو، Metaphorm، در ورودی تالار آوینی در دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران آغاز شد.


شرکت کنندگان از ساعت ۱۵:۱۵ به داخل تالار آوینی راهنمایی شدند. مجری، برنامه را با دعوت از آقای دکتر چوپانکاره مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران، برای سخنرانی آغاز نمود. وی با تشکر از برگزارکنندگان و خوش آمدگویی به قرائت پیام آقای دکتر فدوی، ریاست دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران پرداخت. آقای دکتر فدوی که بدلیل حضور در جلسه ای در این برنامه حضور نداشتند، در متن پیام خود با ابراز خوشحالی از این حرکت دانشجویی، به اهمیت رشته طراحی صنعتی اشاره کرده بودند.

سخنرانی بعدی از طرف آقای سرکسیان ارائه گردید که در آن به هدف از برگزاری چنین برنامه اشاره شد. آقای سرکسیان تاکید داشتند هدف از برگزاری این برنامه انجام کاری برای آموزش است، آموزش فرایند و تکنیکی که برای رسیدن به نتیجه ای انجام می گیرد. ایشان معتقد بودند که به مباحث تئوری توسط اساتیدی که در مقاطع دکتری در این رشته تحصیل کرده اند پرداخته شده است ولی تکنیک در رشته طراحی صنعتی در ایران مغبون واقع شده است. بنابراین ایشان به نمایندگی از اساتیدی که از صنعت وارد حیطه آموزش شده اند امید دارند با برنامه های مشابه، چنین کاستی هایی را مرتفع سازند. آقای سرکسیان با تشکر از دست اندرکاران به سخنرانی خود خاتمه داد. از میان کسانی که به خاطر همکاری شان در ساخت مدل داشبورد و برگزاری این برنامه از ایشان قدردانی شد می توان به گروه طراحی صنعتی مرکز تحقیقات ایران خودرو که در سالن حضور داشتند، شرکت هنر، اندیشه و فن، گروه های دانشجویی داوطلب و آقای آلفردو استولا اشاره نمود. جالب توجه است که طبق گفته آقای سرکسیان، آقای استولا بدون هیچ چشمداشت مادی و با تحمل هزینه های سفر در این برنامه حضور پیدا کرده بودند. در جواب سخنرانی آقای سرکسیان حاضران در سالن نیز به حمایت از مجری برنامه و با تشویق های خود از حمایت های ایشان از دانشجویان تشکر نمودند.

در قسمت بعدی آقای آلفردو استولا سخنرانی خود را با عنوان “Art and Cars” ارائه دادند. قبل از حضور ایشان روی صحنه پروفایل ایشان برای اطلاع شرکت کنندگان چنین ارائه گردید:
مدیر عامل اسبق شرکت “Stola” (قدیمی ترین سازنده ی ماک آپ، استایل مدل و پروتوتایپ در صنعت خودروسازی ایتالیا) و مدیر عامل و موسس شرکت “Studiotoriono”.


از جمله پروژه های اجرا شده توسط آقای استولا:
– ساخت استایل مدل پورشه کاین در همکاری با فردیناند الکساندر پورشه (Porsche Design)
– طراحی خودرو کانسپت AbarthMonotipo 98
– ساخت مدل پروتوتایپ مرسدس بنز SL
– ساخت پروتوتایپ مرسدس بنز میباخ
– ساخت پروتوتایپ مرسدس بنز میباخ کانسپت
– ساخت استایل مدل کانسپت بی ام و مدل Z3 (سال ۱۹۹۲)
– طراحی و ساخت خودرو کانسپت Stola GTS Concept (سال ۲۰۰۳)
– طراحی و تولید خودورو سفارشی RUF RK Coupe و RUF RK Spider (سال ۲۰۰۵) بر مبنای مدل استاندارد پورشه کایمن

ایشان در ارائه خود به نشان دادن تصاویری از نقاشی ها و معماری های مشهور برای نشان دادن “هنر” پرداختند. در این میان به تصویر برج میدان آزادی تهران به عنوان بنای یادبود مورد علاقه شان در جهان نیز اشاره کردند. سپس با مرور تاریخ اتومبیل به نحوه ادغام رشته های هنری چون نقاشی، معماری و مجسمه سازی در ساخت اتومبیل اشاره نمودند. این سخنرانی با بررسی برندهای مشهور اتومبیل در ایتالیا و دنیا ادامه پیدا کرد.


در ساعت ۱۶:۵۰ پذیرایی و رونمایی از مدل داشبورد، Metaphorm توسط اساتید حاضر انجام شد و تا ساعت ۱۷:۳۰ که بخش دوم سخنرانی آغاز گردید مدل رونمایی شده مورد بررسی حضار قرار گرفت.


در بخش دوم برنامه دکتر علیرضا اژدری به سخنرانی پیرامون ضرورت طراحی با دست برای طراحان پرداخت. در ادامه کلیپ مربوط به برنامه، ساخته شده توسط دانشجویان پخش گردید که مورد تشویق شرکت کنندگان قرار گرفت.
در قسمت بعدی برنامه آقای استولا بار دیگر برای ارائه سخنرانی بعدی خود با عنوان “Studiotorino One Off”در توضیح روند اجرای یکی از پروژه های این شرکت به بالای صحنه دعوت شدند.
در انتهای برنامه از دست اندرکاران ساخت مدل رونمایی شده توسط اساتید حاضر و در قالب ارائه تقدیرنامه تقدیر به عمل آمد.

روز دوم و سوم – کارگاه مدلسازی
ورک شاپ متافرم که شامل کارگاه مدلسازی خودرو بود، در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۷ و ۸ آذر ماه سال ۱۳۹۰ در پردیس هنرهای زیبا رأس ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز گردید. در این کارگاه طبق صحبت های آقای سیاوش جعفری جوزانی (در ابتدای جلسه) ، قرار شد شرکت کنندگان یک مدل ۸/۱ از خودروی آئودی A5 بسازند.


شرکت کنندگان این ورک شاپ پس از توضیحات اولیه ارائه شده، به چهار گروه ۶ نفری تقسیم شدند و کار را بر روی مدل های از پیش آماده شده از جنس – Clay – بر اساس نقشه های نصب شده بر روی دیوار ، آغاز کردند.


پس از گذشت ۲ ساعت از شروع کارگاه (حدود ساعت ۱۱) آقای روبرت سرکیسیان به کارگاه وارد شدند و پس از ایراد توضیحات کلی در مورد کارگاه و برنامه این دوره، مشغول بررسی کارهای شرکت کنندگان شدند. این روال تا آخر کارگاه نیز ادامه داشت.


در طی زمان ارائه شده به شرکت کنندگان در این کارگاه، آنها توانستند مراحل مختلف مدلسازی یک خودرو را بصورت حرفه ای با توضیحات آقای سرکیسیان تجربه کنند.

آقای وحید چوپانکاره (مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران) نیز مدتی را در کارگاه حضور داشتند و کارهای شرکت کنندگان را مورد بازدید قرار دادند.


در پایان این کارگاه نیز یک گواهینامه با آرم دانشکده پردیس (دانشگاه تهران) و امضای آقای روبرت سرکیسیان به شرکت کنندگان اهداء گردید.

اعضای تیم اجرایی این ورک شاپ عبارت بودند از: سیاوش جعفری جوزانی، زهرا حسینی سارانی، فاطمه صفی خانی، لیلا انسانیت، مانی کرامتی و سام انطیقه چیان به مدیریت روبرت سرکیسیان.

در حاشیه
– حضور اساتیدی چون آقای نائینی، خانم خداداده، خانم مقدم، آقای محمودزاده و خرسندیان در بین حاضران روز اول همایش جالب توجه بود.
– حضور تنی چند از گروه طراحی صنعتی مرکز تحقیقات ایران خودرو باعث توجه جمع در روز اول همایش، شده بود.
– در حین سخنرانی های آقای استولا سروصدای حاضران مقداری باعث برهم خوردن نظم سالن و ارائه ایشان گردید.
– حضور رامین محمود نژاد (مسئول استودیو مدلسازی ایران خودرو) که به دعوت استاد سرکیسیان به کارگاه آمده بودند، باعث شور و هیجان شرکت کنندگان در کارگاه گردیده بود.


– برخورد صمیمی و دلسوزانه اعضای تیم اجرایی کارگاه مدلسازی، از نکات مثبت آن بود.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

شرکت بی ام و با همکاری برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *