خانه / گزارش اختصاصی / گزارش همایش مبلمان شهری – دانشگاه هنر

گزارش همایش مبلمان شهری – دانشگاه هنر

سلسله نشست های تخصصی طراحی صنعتی دانشگاه هنر تهران به مناسبت هفته پژوهش با موضوع طراحی عناصر مبلمان شهری روز دوشنبه مورخ ۲۱/۰۹/۱۳۹۰ در تالار فارابی با حضور دانشجویان و اساتید این رشته برگزار گردید.

در حاشیه این همایش نیز مسابقه اطلاع رسانی شده از سوی گروه طراحی صنعتی با عنوان “فروشگاه” که مختص دانشجویان دانشگاه هنر بود، در مرحله اول به انجام رسید و برگزیدگان آن معرفی شدند. این مسابقه طبق اطلاعیه ارائه شده با همکاری یک شرکت اسپانسر و با دو موضوع:
۱- طراحی کلی و اجزاء یک واحد قفسه سوپرمارکتی (استفاده در هایپرمارکت ها)
۲- طراحی داخلی یک فروشگاه لباس با برند مشخص و با تأکید بر طراحی اجزای داخلی اعم از کانترفورش، رگال های لباس، ویترین و استند فروشگاهی بر اساس معیار هایی چون خلاقیت و نوآوری در عین سادگی و همچنین قابلیت اجرا و ساخت
برگزار گردید.


در ابتدای این همایش و تا ساعاتی بعد از زمان تعیین شده (ساعت ۹:۳۰)، شرکت کنندگان در این مسابقه طرح های خود را به هیأت اجرایی تحویل دادند و منتظر داوری هیأت ژوری برای تعیین برگزیدگان شدند.

در این مراسم اساتید و دست اندرکاران رشته مبلمان شهری به ارائه سلسله سخنرانی هایی پیرامون موضوع همایش پرداختند.


اولین سخنران این برنامه آقای مهندس اصل فلاح (عضو هیات علمی دانشگاه هنر تهران) بود. از دیدگاه وی مبلمان شهری عبارت است از : “طراحی عرضی دسته ای از محصولات کاربردی در طول نظام سلسله مراتبی طراحی شهری”. وی در سخنرانی خود به ارائه نمونه های نامناسب طراحی شهری در تهران و مقایسه آنها با نمونه های مناسب در سایر کشورها پرداخت. ایشان عقیده داشتند که زیباسازی عبارت نامناسبی است و بهتر است از واژه خوب سازی یا مناسب سازی استفاده شود.


سخنران دوم برنامه آقای مهندس فتح اللهی کارشناس طراحی صنعتی بود. از نظر وی: “مبلمان شهری فرصتی برای حضور هنر در متن زندگی است”. ایشان در سخنان خود با انتقاد از عدم وجود قواعد و قوانین مدون در طراحی شهری انتقاد کرده و سلیقه ای بودن این موضوع را مسبب وضعیت نابسامان بصری در مبلمان شهری در تهران ذکر نمودند. وی در بخشی از سخنان خود از دو الگوی ذهنی موجود برای طراحان صنعتی به نامهای الگوی توسعه درختی و الگوی توسعه قاصدکی نام برد و با اشاره به غیر قابل انعطاف بودن بدنه اصلی، پوسته سخت و مرده، رشد ارگانیک بدون قابلیت پیش بینی و موارد دیگر در الگوی درختی آن را ناکارآمد و به دلایلی چون انعطاف پذیری بدنه اصلی، پوسته زنده و فعال، قابلیت پیش بینی رشد و … الگوی قاصدکی را مناسب ارزیابی نمودند.


سخنران بعدی برنامه آقای دکتر سلیمانی (مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا) بود. از نظر ایشان تعریف طراحی به زمان عمل کردن می باشد. ایشان در ابتدای سخنان خود اشاره ای به بی زمانی در محصولات داشتند و همچنین بر این نکته که طراح خود باید در زمان باشد تأکید نمودند. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به سیستم ارسال و دریافت پیام توسط طراحان و توضیح آن، به این نکته اشاره نمود که باید بین فرستنده و گیرنده پیام و نوع پیام ارسال شده یک هماهنگی به وجود بیاید تا این سیستم موفق عمل نماید. ایشان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به این موضوع که مشکل مبلمان شهری بنیادی است و در واقع کل شهر بیمار است، بر این عقیده بودند که برای حل مشکل مبلمان شهری باید به چاره اندیشی بنیادین پرداخت.


سخنران چهارم برنامه آقای دکتر نائینی (عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت) بود. از نظر ایشان: “مبلمان شهری، عامل ماندگاری شهروند در شهر می باشد”. ایشان در بخشی از سخنرانی خود به ارائه یک نمونه پروژه عملی در شهر تهران پرداختند و در ادامه به کمرنگ شدن ارگونومی و پررنگ شدن Hedonomics در طراحی مبلمان شهری اشاره نموده و Hedonomics را علم مطالعه خوشایندی و خرسندی، عنوان کرد که به وسیله آن می توان میزان خرسندی شهروند از شهر را بررسی نمود.


خانم مهندس نیکو نوچیان (کارشناس ارشد زیباسازی شهر اهواز) آخرین سخنران این همایش در زمان اختصاص داده شده، به بیان سخنرانی خود پیرامون مبلمان شهری اهواز پرداختند و در صحبت های خود نکاتی از جمله توضیحاتی درباره ویژگی های طبیعی و اقلیمی، اقتصادی، شهر نشینی، معماری و مبلمان شهری اهواز اشاره کردند و همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود به بیان پروژه طراحی کیوسک شهری اهواز و نکاتی چند در مورد جانمایی تصاویر شهدا، نمادهای شهری و آذین بندی پرداختند.

اختتامیه
در بخش پایانی برنامه آقای محمد فاتحی (از اساتید دانشگاه هنر تهران) نماینده هیأت داوران مرحله اول مسابقه، توضیحاتی درباره مسابقه و داوری آثار ارائه کردند و خطاب به شرکت کنندگان گفتند که نتایج ارائه شده، نتایج اولیه است و نتایج قطعی کل برنامه نیست و این مسابقه در مراحل بعدی، بصورت پیشرفته تکمیل خواهد شد. وی همچنین اعلام کرد ارزیابی آثار براساس معیارهای ارائه شده صورت گرفته است و هدف از این مرحله را شناسایی پتانسیل ها و چگونگی تطابق طرح ها با صورت مسئله دانستند. آقای فاتحی در ادامه صحبت های خود، به سوال های حضار در مورد مسابقه و نحوه داوری پاسخ دادند.


پس از پایان صحبت های آقای فاتحی، مجری برنامه با دعوت از آقایان محمد رزاقی (مدیرگروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر) ، آقای محمد فاتحی و آقای حسین صحرایی برای اهداء جوایز برگزیدگان، اسامی برندگان این مرحله را بدین شرح اعلام کرد:
– سه گروه در دو بخش مسابقه به عنوان برگزیدگان اصلی این مرحله انتخاب شده اند.
(دوازده گروه نیز بعنوان گروه های ارتقاء یافته به مرحله بعدی معرفی گردیدند.)

۳ گروه منتخب:
رتبه اول: گروه شماره ۲۲ – متشکل از خانم ها سعیده جعفری و یاسمن مواج
مفتخر به دریافت ۱.۸۰۰.۰۰۰ ریال + مجوز شرکت در مرحله دوم مسابقه

رتبه دوم: گروه شماره ۲۱ – آقای ابوالفضل کروبی
مفتخر به دریافت ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال + مجوز شرکت در مرحله دوم مسابقه

رتبه سوم: گروه شماره ۵ –آقای رضا انصاری
مفتخر به دریافت ۱.۲۰۰.۰۰۰ ریال + مجوز شرکت در مرحله دوم مسابقه

در حاشیه

  • حضور اساتید گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر در این مراسم بسیار پر رنگ و باعث دلگرمی دانشجویان بود.
  • دانشجویان استقبال نسبتا خوبی از برنامه سخنرانی ها داشتند.
  • محتوای علمی برنامه و سخنرانی ها برای شرکت کنندگان بسیار مفید و آموزنده بود.
  • با درخواست آقای محمد فاتحی و موافقت آقای دکتر رزاقی مقرر گردید که علاقه مندانی (دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر) که در این مرحله حضور نیافته و یا موفق به ارتقاء به مرحله بعد نشده اند، می توانند در مرحله بعد نیز حضور داشته باشند. در واقع با این تصمیم فرصت مجددی به این افراد داده شد.
  • آقای دکتر رزاقی در صحبت های پایانی خود به این مطلب اشاره داشتند که انتظار بیشتری از دانشجویان برای شرکت در مسابقه و استفاده از فرصت به وجود آمده برای آنها، می رفت.
  • از نکات دیگر در جریان برگزاری مراسم، تأخیر یک ساعته در شروع برنامه و همچنین اشکال بوجود آمده برای سیستم تصویری همایش (لپ تاپ) در حین سخنرانی برخی اساتید بود.
  • نیاز به حضور نمایندگانی از سازمان زیباسازی شهر تهران در این همایش، بنوعی احساس می گردید.
  • در پایان مراسم نیز از شرکت کنندگان، پذیرایی مناسبی بعمل آمد.

به اطلاع می رساند فایل صوتی سخنرانی ها در دست آماده سازی بوده و به زودی از طریق این سایت در اختیار کلیه علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

در پایان با تشکر فراوان از همکاری گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر با تیم گزارشگر طراحی صنعتی در جهت اطلاع رسانی و تهیه گزارش.

با تشکر از آرمان فرهمند برای همکاری در تهیه تصاویر گزارش.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش دومین کنفرانس ملی طراحی خدمات

دومین کنفرانس ملی طراحی خدمات در ایران در ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۵ در محل سالن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *