خانه / گزارش اختصاصی / گزارش هفته طراحی استانبول

گزارش هفته طراحی استانبول

ارسال شده توسط:
مهرافزا میرزازاد
دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی
دانشگاه تکنینک استانبول

و یک بار دیگر هفته طراحی استانبول…
استانبول دیزاین ویک (IDW) ۲۰۱۱ با همکاری شهرداری استانبول، روزنامه Hurriyet ، DDF و
Istav، در تاریخ های ۲۸ سپتامبر الی ۲ نوامبر در محل پل قدیمی‌ و تاریخی گالاتا در استانبول برگزار شد. امسال هفته طراحی استانبول و شهر استانبول میزبان بسیاری از طراحان، استادان و دانشجویان از‌ کشورهای مختلف بود.

یکی‌ از هدف های این نمایشگاه برقراری ارتباط بین طراحان، هنرمندان و افراد عادی شهر بود. این نمایشگاه با شرکت ۴۲۰۰ محصول، ۳۵۰ طراح و شرکت های دیزاین برگزار شد. IDW ۲۰۱۰، سال گذشته با شرکت ۳۵ هزار نفر بازدید کننده و شرکت کریم رشید و ماسیمیلیانو فوکساس توجه منطقه را به خود جلب کرده بود و امسال نیز باعث آمدن کارل هاینز موللر مدیر Bread and Butter ، گرافیست معروف آنتونی بورریل، مدیر مسابقات بین المللی IF رلف ویگمن، و طراح معروف تمکو ازومی و‌ معمار انگلیسی آماندا لوت به شهر استانبول شد.

مسابقهٔ “Social Posters” برای پنجپمین بار در دنیا و برای سومین بار در هفته طراحی استانبول توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد. در این مسابقه پوسترها با موضوعات مربوط به حقوق انسانی‌، ترورهای مافیایی، بهداشت و … شرکت داشتند. پوسترها به زبان های مختلف و از کشورهای مختلف از جمله ترکیه، ایتالیا، ایران، مکزیک و … در میدان مرکزی این نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند.

در کنار غرفه های محصولات تولید شده، ۲ غرفه کاملا متفاوت دقت بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد، یکی‌ از این غرفه ها İstanbul Cymbals است که آرت دیرکتور آن هاکان گنکل (Hakan Gencol) بود. در صورت مسئله‌ای که به طراحان و هنرمندان داده شده بود از آنها خواسته بودند که با استفاده از قوه تخیل و روحیه آزاد پروژه هایی طراحی کنند. در این غرفه طراحانی مثلAziz Sariyer, Tamer Nakışçı, Fatih Alkan, Ayla Turan , Akın nalça و Şule Koç شرکت کرده بودند.


غرفه دیگری که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد، غرفه طراحی یک گروه از طراحانی بود که به خودشان بربرها می‌گویند. این گروه علاوه بر کارهای رسمی خودشان دوست دارند در کنار هم با تقویت کردن هم و با مقایسه تخیلات خودشان و دیگر طراحان، کارهای نامتعارف طراحی کنند. امسال در IDW ۲۰۱۱ با پروژه ای به اسم Barbarbook شرکت کردند. این گروه برای اولین بار در استانبول دیزاین ویک سال ۲۰۰۷ با پروژه ای به اسم سفرهٔ بربرها و در استانبول دیزاین ویک ۲۰۰۹ با بربر لایت در مقابل بازدیدکنندگان بودند. این طراحان با استفاده از fast prototypingطراحی های خودشان را تولید می کنند. موضوع اصلی این غرفه پیدایش کتاب در دورهٔ بربریت است و با استفاده از این کتابها شروع شناخت انسانها و‌ ملیت ها از یکدیگر. آرت دیرکتور این غرفه مثل غرفه دیگر هاکان گنکل و اسپانسر اصلی این غرفه مجله ELLE بود.

“Design Spirit” یکی‌ از بزرگترین غرفه‌های این نمایشگاه بود که سمبلی‌ از انرژی، روحیهٔ جوانی و تازگی است در این غرفه ۴۰ محصول از طرف ۴۰ طراح زیر ۴۰ سال شرکت داده شده بود. موضوع اصلی این محصولات رابطه استانبول و طراحی بود. برخی از این ۴۰ طراح عبارت بودند از ایلانیت اوادیا با طراحی İstavla, اردنیز کورت: Hacıyatmaz Lamba ، انور ارییئیت : ، Ticket ، سزا یغین: Neyse Halin ، بورا چاکل کایا: İstanboul, بورجو آکبولوت: Eden-Metropolitan-Livia-Ceremony-Rosa و…

بخش های مختلف IDW:

  • کشورها و نمایشگاه های طراحی مدرن
  • نمایشگاه های طراحی مدرن از ترکیه
  • پروژه های ویژه طراحی
  • فعالیت های کارگاهی
  • فعالیت های کارگاهی مربوط به دانشجویان طراحی
  • کنفرانس های هفته طراحی استانبول
  • سمینار صنایع خلاق
  • نمایشگاه مختلط دانشگاه ها و پروژه های IDW
  • طراحان آزاد
  • مسابقه طراحان جوان ۲۰۱۱
  • مهمانی های IDW 2011

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

حضور آثار دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان در رویداد هفته طراحی دبی ۲۰۱۷

هفته طراحی دبی رویدادی بین المللی است که از سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *