خانه / گزارش اختصاصی / گزارش نشست تخصصی گرافیک و دیزاین صنعتی با حضور قباد شیوا

گزارش نشست تخصصی گرافیک و دیزاین صنعتی با حضور قباد شیوا

در تاریخ دوشنبه ۱۸ مهرماه سال ۱۳۹۰، ۲۷مین نشست تخصصی گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر تهران، با موضوع دیزاین و گرافیک صنعتی در سالن شهید جانبزرگی دانشکده کاربردی دانشگاه هنر تهران با حضور استاد قباد شیوا، برگزار گردید.

این نشست طبق برنامه ریزی های انجام شده ساعت ۱۱ آغاز گردید و همانطور که پیش بینی شده بود میهمان اصلی برنامه استاد بزرگ گرافیک ایران، قباد شیوا نیز برای ایراد سخنانی به دانشکده آمده بودند و اساتید و حضار دیگری نیز از جمله آقایان رزاقی (مدیرگروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر)، والیان، محمود زاده و اصل فلاح (از اساتید طراحی صنعتی دانشگاه هنر) در این نشست حضور داشتند.

برنامه ابتدایی نشست پخش بخش هایی از فیلم مصاحبه داریوش ارجمند با قباد شیوا در برنامه طلوع ماه بود که قبلاً از شبکه یک سیما پخش گردیده بود. در این فیلم که پخش آن تا ساعت ۱۱:۴۵ ادامه داشت بیوگرافی کاملی از استاد و نظرات ایشان درباره گرایش های گرافیک (گرافیک محیطی، گرافیک رسانه ای و … ) ارائه گردید.

بخش اصلی نشست که شامل سخنرانی آقای قباد شیوا بود پس از پایان نمایش فیلم و صحبت های کوتاهی از طرف آقای مهدی اصل فلاح درباره ایشان آغاز گردید. در این بخش قرار شد که استاد صحبت مختصری را بیان کنند و ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ برگزار گردد.

استاد گرافیک، قباد شیوا در صحبت های خود به بیان معنی و مفهوم کلمه دیزاین (Design) یا طراحی که در فارسی به تمام گرایشات (برای مثال Drawing) نیز اطلاق می گردد و لزوم ایجاد واژه دیگری برای جایگزین کردن کلمه طراحی که ترجمه کلمه دیزاین است، پرداختند. وی همچنین اهمیت کار طراحان (گرافیک، معماری، طراحی صنعتی و … ) را برآورده کردن نیاز جامعه عنوان کرد و از این جهت این گرایشات را تا حدی از نقاشی، مجسمه سازی و دیگر گرایشات جدا کرد. او درک نیاز جامعه و حل مسائل موجود را وظیفه طراحان دانست.

قباد شیوا “انرژی بصری دادن به هر شیئی که در مقابل چشم بشر باشد” را تخصص طراحان گرافیک دانست و از طرف دیگر در تشریح طراحی امروز در ایران، وضع موجود را بویژه در طراحی شهری (مثلا طراحی ایستگاه های اتوبوس) نامطلوب توصیف کرد و عدم مدیریت مناسب و پایدار را علت آن دانست.

در بخش دیگری از جلسه در حدود ساعت ۱۲:۱۵ دقیقه، با سوال آقای محمود زاده (از اساتید طراحی صنعتی) راجع به لزوم همکاری طراحان صنعتی و طراحان گرافیک، فضای جلسه به حالت پرسش و پاسخ تبدیل گشت.

آقای شیوا، در لابلای پاسخ های خود به سوالات حاضرین، فرایند طراحی را “گذر احساس از صافی منطق” بیان کردند و گفتند شخصاً بیشتر بدنبال کانسپت و محتوا هستم و آثار فرمالیستی را ترجیح نمی دهم. به نظر ایشان طراحی صنعتی در ایران در جایگاه درست آن بکارگرفته نشده و بخاطر همین امر وضعیت دیزاین در ایران بدین گونه است.

پس از پایان بخش پرسش و پاسخ آقای دکتر رزاقی، هدیه ای را بعنوان یادبود از طرف دانشکده هنرهای کاربردی به ایشان تقدیم کردند. در پایان این نشست نیز به پیشنهاد آقای دکتر رزاقی، آقای شیوا دانشجویان و حضار را توصیه یا سفارشی کردند با این مضمون: ” هیچوقت محیط های آموزشی شما را هنرمند نمی کند، ولی سرعت رسیدن شما به هدفتان را تسریع می کند. خواست و همت خود افراد است که آنها را به موفقیت می ساند بویژه در دنیای امروز که رقابت بسیار بسیار بیشتر و تنگاتنگ تر است”.

این نشست در نهایت در ساعت ۱۳:۰۵ دقیقه به پایان رسید و پس از آن دانشجویان و اساتید در بیرون سالن به گپ و گفتگو پرداختند.

در حاشیه
– از نکات بسیار جالب و جذاب این جلسه روحیه و خلق صمیمی، دوستانه و فروتنانه ی آقای قباد شیوا بود که در بسیاری از دقایق این نشست باعث تبسم و خنده حضار گردید و دانشجویان با این فضا می توانستند به راحتی سوالات خود را مطرح کنند.
– شاید بنظر رسید که علیرغم شیوایی و زیبایی صحبت استاد در نشست، مطلب بسیار زیادی درباره موضوع نشست – گرافیک صنعتی – بیان نگردید ولی از طرف دیگر خاطرات و تجربیات استاد در طول دوران فعالیت حرفه خود بیان گشت که در نوع خود شنیدنی و آموزنده بود.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش اختصاصی نمایشگاه عکاسی دانشجویان دانشگاه یادگار

عکاس و تهیه کننده گزارش: امیر علی بنی اسد نمایشگاهی از عکس های دانشجویان طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *