خانه / گزارش اختصاصی / گزارش سمینار نقشه راه صنایع هوایی کشور و نقش دانشگاه ها در آن

گزارش سمینار نقشه راه صنایع هوایی کشور و نقش دانشگاه ها در آن

سمینار ” نقشه راه صنایع هوایی کشور و نقش دانشگاه ها در آن” به همت انجمن علمی و گروه طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا و با حضور دکتر منطقی مدیرعامل سازمان هوایی کشور، اساتید و دانشجویان علاقه مند رشته طراحی صنعتی، روز سه شنبه مورخ ۲۶/۲/۹۱ در تالار تورایی دانشگاه الزهرا برگزار گردید.


در ابتدای جلسه مهندس محمودزاده ضمن تشکر از دکتر منطقی برای قبول دعوت و کلیه اساتید و دانشجویان حاضر، از ریاست سازمان هوایی کشور دعوت نمود تا مطالب خود را ارئه نمایند.
دکتر منطقی در ابتدای سخنان خود به این نکته اشاره نمود که در این سمینار دو هدف دنبال خواهد شد، اول اینکه ایران در این صنعت هوایی چه جایگاهی دارد و چه چشم اندازی را در پیش گرفته است و دوم اینکه نقش دانشگاه و دانشجویان در پیش برد چشم انداز این صنعت چیست. وی در آغاز صحبت های خود به این نکته اشاره نمود که هر کشوری که بخواهد از نظر اقتصادی پیشرفت داشته باشد باید در حوزه فناوری های پیشرفته سرمایه گذاری کند و صنایع هوایی یکی از این فنآوری های پیچیده می باشد. وی عملکردهای اقتصادی و امنیت را دو ویژگی مهم صنایع هوایی نام برد و اشاره کرد که کشورهایی که به سمت این فناوری پیش می روند باید به هر دو ویژگی مورد اشاره توجه داشته باشند.

وی با اشاره به سابقه ۴۰ ساله این صنعت در ایران گفت در صورتی که نقشه راه پیش بینی شده محقق شود، تخمین زده می شود در حدود ۱۵۰ هزار فارغ التحصیل در رده های مختلف دانشگاهی در این صنعت مشغول به فعالیت شوند. در ادامه دکتر منطقی با اشاره به اینکه صنایع هوایی دربر گیرنده صنایع مختلفی است اشاره کرد که این صنعت را به صورت یک انکوباتور می توان در نظر گرفت که صنایع دیگر را در داخل خود رشد می دهد و باعث پیشرفت در زمینه های صنعتی غیر هوایی نیز خواهد شد.

زنجیره ارزش صنایع هوایی


منطقی در ادامه صحبت های خود با اشاره به آمار تعداد هواپیماهای موجود در دنیا به این نکته اشاره کرد که ارزش بازار هواپیماهای تجاری در ده سال آینده معادل ۳۶۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. وی در ادامه نیز به ارائه آمار مختلفی از صنعت هوایی برای مخاطبین پرداخت.


رئیس سازمان هوایی کشور در ادامه صحبت های خود محرکهای بازار هواپیمای تجاری به ترتیب اهمیت برای سازمان هوایی به شرح زیر اعلام نمود:

  • توسعه بیشتر اورهال
  • توسعه همکاری های بین المللی (تولید مشترک)
  • توسعه برون سپاری به صورت طراحی و ساخت ماجول ( ارایه خدمات یک پارچه)
  • کاهش هزینه مستمر
  • نقش آفرینی در نوسازی ناوگان تجاری با ساخت هواپیماهای جدید و توسعه MRO در هواپیماهای خریداری شده


در ادامه دکتر منطقی گفت: “صنعت هوایی در جهان درحال گذار از همکاری چند کشور به تولید جهانی است. با توجه به زیرساخت های علمی و صنعتی کشور در صنایع هوایی ما می توانیم یکی از بازیگران اصلی باشیم.”


وی در ادامه گفت جهت دستیابی به اهداف تعیین شده پنج حوزه ای که باید روی آنها متمرکز شد و در جهت رشد آنها برنامه ریزی نمود، عبارتند از:

  • حوزه نگهداری، تعمیر و اورهال (MRO)
  • حوزه زنجیره تأمین هوایی (Supply Chain)
  • حوزه زیرمجموعه های اصلی هوایی (Platform)
  • حوزه سیستم های هوایی (OEMs)
  • حوزه آموزش و ارتقاء منابع انسانی (Certificate)

منطقی در مورد حوزه زنجیره تامین هوایی گفت: در حال حاضر سیاست سازمان به گونه ای ایست که زنجیره تامین همانند زنجیره تامین صنایع خودرویی برای صنعت هوایی ایجاد شود و شرکت های خصوصی وارد فعالیت در این بخش شوند. وی گفت در حال حاضر در حدود ۱۷۰ شرکت خصوصی در این بخش فعالیت می کنند که پیش بینی می شود تا پایان سال به ۳۰۰ شرکت ارتقا پیدا کند.


رییس سازمان هوایی کشور در ادامه صحبت های خود گفت: با توجه به دانش بنیان بودن صنایع هوایی، دانشگاه ها نقش کلیدی در ایجاد دانش و فناوری های لازم دارند و ۳۰ درصد از حجم طراحی و ایجاد فناوریهای جدید در نقشه راه صنایع هوایی کشور توسط دانشگاه ها انجام می گردد. به گفته وی برای ایجاد کانون های تخصصی در دانشگاه های کشور قطب های علمی تعریف شده است و در این کانون های تخصصی کلیه آزمایشگاه ها و تسهیلات تست و ارزیابی، طراحی نرم افزارها و ارائه دروس تخصصی در حوزه تعریف شده، انجام می گردد.

قطب های تخصصی دانشگاهی


وی در ادامه با اشاره به اهمیت طراحی داخلی هواپیماها از نظر زیبایی شناسی، تطابق فرهنگی، احساس امنیت و .. را بسیار مهم توصیف نمود و به دانشجویان و اساتید طراحی صنعتی توصیه نمود با ورود به این مبحث و کسب دانش اولیه، دانشگاه الزهرا با توجه به توانمندی های موجود در آن در مبحث زیبایی شناسی طراحی داخلی، می تواند به عنوان قطب طراحی داخلی صنعت هوایی فعالیت نماید. منطقی در ادامه خطاب به دانشجوایان و اساتید گفت برای شکل گیری این قطب، الزاماتی وجود دارد از جمله اینکه در هر بخشی از صنعت هوایی به طور مثال طراحی داخلی، استانداردهایی وجود دارد که باید با این استانداردها آشنایی پیدا کنید، و آنها را آموزش ببینید و در روند اجرایی کار و طراحی آنرا بکار بگیرید.

وی گفت با توجه به اینکه این دانش در دانشگاه های خارج از کشور وجود دارد گفت در صورت علاقه مندی دانشگاه الزهرا به حرکت در این سمت سازمان مطبوع وی می تواند بستر ارتباط بین این دانشگاه ها و استفاده از تجربیات آنها را ایجاد نماید. و پس از کسب دانش اولیه می توان یک یا دو پروژه در فاز اولیه توسط دانشگاه و دانشجویان با حمایت سازمان صنایع هوایی کشور انجام گردد.
منطقی زمینه دیگری که دانشگاه الزهرا می تواند در حوزه طراحی به آن وارد شود را طراحی تجهیزات فرودگاهی نام برد.
در ادامه پس از پایان صحبت های دکتر منطقی، حضار سوالات خود را در مورد مسایل مطرح شده از ایشان پرسیدند.


در ادامه دکتر سلیمانی مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا، با تشکر از دکتر منطقی، کلیه اساتید و دانشجویانی که در این سمینار شرکت کرده بودند و همچنین انجمن علمی طراحی صنعتی، ابراز امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک با توجه به نوع نگاه و باور ریاست سازمان هوایی کشور، بتوان صحبت های انجام شده در این سمینار را به صورت عملیاتی و اجرایی دنبال کرد.

با تشکر از استاد محترم مهندس بهروز محمودزاده و انجمن علمی و گروه طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا برای همکاری در تهیه گزارش.
عکس ها از آرمان فرهمند (گزارشگر طراحی صنعتی)

 

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

نتایج سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی توسط وزارت علوم

وزارت علوم دو روز پیش نتایج سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی را به دانشگاه‌ها ابلاغ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *