خانه / اخبار / گزارش روز چهارم هفته دیزاین تهران

گزارش روز چهارم هفته دیزاین تهران

پنج شنبه دهم اسفند ۱۳۹۱ روز چهارم از هفته دیزاین تهران با برگزاری کارگاه طراحی خودرو توسط ایمان مقصودی و کیوان نادری در دو بخش تئوری و عملی ادامه یافت. در این روز نشست دیزاین تیونینگ اتومبیل توسط آلن پطروسیان، از سلسه نشست های این هفته برگزار گردید. در خاتمه نیز گپ و گفتی خودمانی بین چند تن از طراحان و فعالان حوزه طراحی حمل و نقل صورت گرفت.

ورکشاپ طراحی خودرو:


بخش تئوری این ورکشاپ در ساعت ۱۰:۱۰ صبح با بیش از یک ساعت تأخیر در محل تالار فارابی دانشگاه هنر، با حضور کیوان نادری آغاز گردید. در ابتدا با توجه به سفر آقای مقصودی، فیلمی از ایشان که قبلا تهیه شده بود برای شرکت کنندگان پخش گردید. وی سعی کرد در این ویدئو در مورد پیش داوری های چشم در مقابل آنچه می بینید صحبت نماید. همچنین وی تا حدودی با ایجاد پرسشهایی در ذهن شرکت کنندگان سعی در به فکر انداخت آنها نمود.


در ادامه و پس از پایاین صحبت های ایمان مقصودی، کیوان نادری با مروری بر تاریخچه و نمایش تعدادی از نمونه های برتر خودرو از نظر طراحی، توضیحاتی در مورد لزوم وجود تاریخچه در طراحی یک خودرو مطالبی ارائه نمود. وی سپس از آقای آریا آخوندزاده طراح خودرو و فعال در این صنعت دعوت کرد تا برای ارائه صحبت های خود به روی سن بروند.


وی ابتدا در مورد روشهای مواجهه با صنعت گر در حوزه خودرو و همچنین چگونگی ارائه کار به آنها صحبت هایی ارائه کرد و سپس با اشاره به اینکه اگر در حال حاضر ماشین های خوبی در کشور تولید نمی شوند به دلیل عدم وجود طراح خوب نیست گفت برای تولید یک خودرو خوب مجموعه عواملی لازم است که بخش کوچکی از آن به عهده طراح است.

آخوندزاده در بخش پایانی صحبت های خود با اشاره به اینکه طراحان ایرانی می توانند بازار خارج از ایران را هدف گذاری نموده و برای این حوزه فعالیت نمایند به موفقت هایی که در یکی دوسال اخیر در این حوزه اشاره کوتاهی نمود.


پس از پایان بخش تئوری برنامه، کسانی که ثبت نام نموده بودند برای برگزاری بخش عملی به محل برگزاری هدایت شدند.


در بخش عملی کارگاه، که با حضور تعدادی از طراحان و فعالین حوزه خودرو، چون: آریا آخوندزاده، محمد فاتحی، محمد زاده، سیاوش جعفری جوزانی، امین دهره صبح و محسن جعفری ملک و حضور تعداد زیای از علاقه مندان به طراحی خودرو، رونق خوبی داشت.


ابتدا کیوان نادری به ذکر نکات کلی پیرامون نحوه انجام کارگاه و مراحل کار توضیحاتی ارائه داد و سپس موضوع کارگاه را “طراحی یک خورو برای شهر تهران در ۱۰ سال آینده” عنوان کرد.


شرکت کنندگان به صورتی گروهی شروع به ایده پردازی کردند. در این حین افراد حرفه ای حاضر در این کارگاه با مراجعه به گروه ها به سوالات شرکت کنندگان جواب داده و آنها را راهنمایی می کردند.


در بخش پایانی کارگاه تیم ها با ارائه مختصری طرح خود را برای سایر تیم ها پرزانته کرده و با ایده های یکدیگر آشنا شدند، که مقرر گردید کارهای برتر این کارگاه در آینده معرفی شوند.


نشست دیزاین تیونینگ اتومبیل:


در این نشست نیز که با حدود یکساعت تاخیر آغاز شد، آلن پطروسیان پیرامون تیونینگ اتومبیل صحبت هایی ارائه کرد، وی اهداف تیونینگ اتومبیل را به این شرح ذکر کرد:
۱- افزایش قدرت
۲- بهبودی هندلینگ
۳- ارتقا آیرودینامیک
۴- سبک سازی اتومبیل
۵- افزایش ایمنی در سرعت

وی در ادامه صحبت خود با نمایش تعدادی از نمونه کارهای خود به ذکر خاطراتی در مورد فعالیت حرفه ای در زمینه تیونینگ خودرو پرداخت و از دانشجویان خواست تا مشکلات موجود را با روش های خلاقانه خود به فرصت کسب و کار تبدیل نمایند.
در بخشی از این نشست آقای ادموند آروند قهرمان و کارشناس مکانیک خودرو به بیان نکاتی از تجربیات خود در این زمینه نمود.


گپ و گفت دیزاینرهای خودرو:
در خاتمه این روز و در حدود ساعت ۱۹ برنامه گپ و گفت دیزاینرهای خودرو با حضور آقایان آریا آخوندزاده، کیوان نادری، آلن پطروسیان، سیاوش جعفری جوزانی و امین دهره صبح در محل تالار فارابی برگزار شد. در این گفت و گوی خودمانی صحبت هایی پیرامون مشکلات طراحی خودرو در ایران صحبت هایی برای حضار ارائه گردید. در بخشی از این صحبت ها آلن پطروسیان پیشنهاد داد که طراحان حوزه حمل و نقل، باید نگاه ویژه ای به وسایل جابجایی پاک از جمله دوچرخه داشته باشند.


در پایان این گفت و گوی صمیمانه، دانشجویان سوالات خود را از متخصصین این حوزه پرسیدند و جلسه حالت پرسش و پاسخ پیدا کرد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

شرکت بی ام و با همکاری برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *