خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی نشست مسابقات دیزاین – اولین هفته دیزاین تهران

گزارش اختصاصی نشست مسابقات دیزاین – اولین هفته دیزاین تهران

در اولین روز برگزاری هفته طراحی تهران همه چیز به مرور کامل گردید، و برگزار کنندگان شاهد حضور علاقه مندان در کارگاه های ثبت نامی خود بشرح زیر بودند.

طبق اعلام های قبلی ، اولین برنامه Tehran Design Week، کارگاه Toy Design بود که توسط خانم آزاده رحیمیان و خواهرشان برگزار گردید.

در حین برگزاری این کارگاه و در قسمت دیگری از دانشگاه هنر ، در داخل سالن فارابی طبق برنامه اعلام شده البته با تأخیر راس ساعت ۱۳:۴۵سمینار Design Competition با حضور تعدادی از علاقه مندان برگزار گردید.

در این سمینار آقایان کیوان نادری، سیاوش جعفری جوزائی، امین دهره صبح، محسن جعفری ملک و خانم مینا کثیری فر به ایراد سخنرانی پرداختند. در ابتدا برگزار کنندگان به نوبت بر روی سن حضور یافتند و خود و همچنین سابقه فعالیت های مهم خود را برای حضار تشریح کردند.


کیوان نادری پس از معرفی خود به کسب مواردی از فتخارات خود پرداخت:
– نفر اول بخش حرفه ای مسابقه کیا موتورز (KIA MOTORS) 2010
– کسب مقام و نمایش اثر در مسابقه futuristic car design concept در سال ۲۰۱۱
– کسب مقام در مسابقه IM (Interior Motive Award) 2011 به همراه آقای امینی یکتا
– کسب مقام و نمایش اثر در مسابقه Michelin Design Challenge سال ۲۰۱۲


سیاوش جعفری جوزایی و خانم کثیری فر در بیانات بسیار کوتاهی فارغ از سابقه خود پروژه ی مشترک خود را که در مسابقه IM برگزیده گردیده بود، تشریح کردند:
در ابتدا از مثبت بودن دیدن فیلم های پایگاه TED در دادن ایده اولیه به آنها ابراز خرسندی کردند و سپس پروژه خود را تلفیقی از Hitch Hicking و سیسم حمل و نقل پیست های اسکی (Telesiege) دانستند، بدین صورت که سیستم حمل و نقلی بگونه است که شما از طریق سیستم موبایل و یا گوشی هوشمند خود مسیر و مقصد خود را مشخص کرده و بدین ترتیب شما می توانید در اولین ایستگاه نشسته بر روی صندلی خود منتظر حمل و نقل بوسیله ی یک خودروی بزرگتر تر به همان صورت اولیه باشید.
از دیگر افتخارات این گروه انجام پروژه ی ساخت داشبورد متافرم و همچنین همکاری در ساخت خودروی پیتون بوده است.


نفر دیگر امین دهره صبح بود که خود را بدین گونه به حضار معرفی کرد:
کارشناس ارشد طراحی خودرو ، ایشان پس از برگزیده شدن در مسابقه Domus Academy موفق شدند که بورس این موسسه گردند و در آنجا در رشته طراحی خودرو تحصیل کنند. از فعالیت شاخص ایشان در طول تحصیل طراحی مجدد (Retro) یکی از نمونه های قدیمی شرکت فیات بود است.

از افتخارات دیگر ایشان، کسب مقام در مسابقه IM 2010 و همچنین کسب مقام اول در یک مسابقه طراحی قایق در ایتالیا بوده است. امین بهره سرخ اکنون در ایران در شرکت های طراحی و ساخت لوازم التحریر مشغول به فعالیت می باشد.


در بخش آخر معرفی افراد آقای محسن جعفری ملک خود را معرفی کردند و بسیار مختصر برای حضار در ارتباط با پروژه میز اتوی خود توضیحاتی را ایراد کردند.
– نفر دوم مسابقه طراحی خودرو دایهاتسو ۲۰۰۶
– برگزیده مسابقه Red Dot 2007 بهمراه کیوان نادری و ایمان مقصودی
– برگزیده ۱۰۰ طرح برتر سال ۲۰۱۲ در مسابقه iF

کیوان نادری پس از آقای جعفری ملک در بخش بسیار کوتاهی برای حضار اسامی تعدادی از برندگان ایرانی مسابقات طراحی را نیز اعلام کردند و سپس به معرفی برخی از مسابقات مرتبط طراحی صنعتی پرداختند، مسابقاتی چون:
– Red Dot, iF, IDSA, Index, Good Design, Core77, Electrolux, . . .
– Michelin Design Award, Interior Motives, Local Motors, Dassault Design Award, . . .


در بخش دوم این برنامه خانم کثیری فر بهمراه آقای ملک توضیحات مختصری درباره چگونگی پرزانته و شرکت در مسابقات به حضار ارائه کردند، که چکیده آن به قرار زیر است:
– نمی بایستی نکته اصلی کار را همان اول ارائه داد.
– خیلی به کارها جزئیات ندهید.
– حتما بر اساس اطلاعیه مسابقه عمل نمایید.
و در بخش دیگری نیز به اهمیت بخش گرافیک آثار اشاره نمودند و به دوستان توصیه کردند در صورت نیاز حتما از نرم افزار های تخصصی گرافیکی استفاده کنند و یا درصورت نداشتن مهارت از یک شخص متخصص این زمینه کمک بگیرند تا اثر آنها ارتقاء یابد. همچنین توجه به نکات زیر را نیز توصیه کردند:
– ارتقاء هنر عکاسی
– رعایت قواعد زبان انگلیسی در ارائه اثر
– تمرکز بر روی یک نرم افزار تخصصی بجای دانستن سطحی چندین نرم افزار


در بخش پایانی این سمینار نیز که بدلیل کوتاهی زمان بدون جلسه پرسش و پاسخ به پایان رسید، تمامی برگزار کنندگان کارگاه به روی سن آمدند و موارد بسیار مهمی را در رابطه با مراحل قبل از شرکت در مسابقات و همچنین بعد از برای حضار تشریح کردند، مواردی چون:

قبل از انجام
– توجه به هزینه شرکت در مسابقه قبل از شروع فعالیت جدی
– زمانبندی
– توجه به قوانین ارائه شده
– خواندن چندین و چندباره ی Brief مسابقه
– توجه به سلیقه داوران با توجه به نتایج گذشته داوری های این افراد

پس از انجام و مشخص شدن نتیجه
– حفظ اعتماد به نفس
– عدم جوگیری
– شرکت در جشن ها و مراسم های برگزار شده توسط برگزار کنندگان مسابقه و آشنایی با افراد معتبر در دیزاین
پس از اتمام این بخش، بدلیل به پایان رسیدن زمان سمینار به پایان رسید و حضار در خارج از سالن با برگزار کنندگان به صحبت پرداختند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همایش و مسابقه ملی طراحی و مدلسازی تجهیزات روشنایی محیطی با استفاده از بطریهای آب معدنی

همایش و مسابقه ملی طراحی و مدلسازی تجهیزات روشنایی محیطی با استفاده از بطریهای آب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *