خانه / اخبار / گزارش اختصاصی از مراسم کتاب سال

گزارش اختصاصی از مراسم کتاب سال

مراسم کتاب سال طراحی صنعتی همانطور که وعده داده شده بود، در محل باغ موزه آب واقع در خیابان یخچال، با حضور جمع کثیری از اساتید، دانشجویان و علاقه مندان رشته طراحی صنعتی برگزار گردید.


این مراسم از ساعت ۹ صبح در محل لابی موزه با بازدید از غرفه های نمایش و فروش کتاب آغاز گردید. در این غرفه ها علاقه مندان می توانستند با کتب مختلفی در حوزه دیزاین آشنا و در صورت نیاز آنها را خریداری نمایند. ساعت ۱۰صبح، پس از گذشت حدود یک ساعت، مراسم اصلی با پخش قرآن و سرود ملی آغاز گردید.


در بخش اول این برنامه جناب آقای دکتر بهزاد سلیمانی، مدیرگروه طراحی صنعتی دانشگاه الزهراء و مدیر انتشارات ژاله بعنوان مجری به همراه دو میهمان از ناشران کتب طراحی صنعتی، آقای دکتر فرازمند، معاون پژوهشی نشردانشگاهی و آقای مهندس ورپشتی مدیر انتشارات وارش، به صحبت پیرامون نشر کتب تخصصی طراحی و چالش های پیش روی آن، پرداختند.


در این بخش آقای دکتر فرازمند توضیحاتی راجع به چگونگی شکل گیری مرکز نشردانشگاهی و همچنین نحوه انتخاب کتب مختلف برای چاپ توسط این نشر توضیحاتی ارائه کردند و به این نکته اشاره داشتند که یکی از نقاط قوت نشردانشگاهی ویراستاری قوی و علمی این انتشارات، است که توانسته بعنوان نشری پیشرو، مطرح باشد و از طرف دیگر انتخاب کتاب برای چاپ و فرآیند آن را در شرایط اقتصادی کنونی توسط انتشارات را بسیار مهم و بحرانی تلقی کردند و اذعان داشتند که این امر می بایستی بسیار هوشمندانه صورت گیرد.

جناب آقای مهندس ورپشتی نیز به این مطالب اشاره داشتند که انتخاب کتب در این نشر با مشاوره متخصصین آن حوزه، صورت می گیرد و این در حالی است که مسائل اقتصادی نیز مد نظر می باشد. تعامل مثبت و سازنده میان مولف و ناشر را در این انتشارات از نکات مثبت و برجسته دانستند و این امر را حتی در مراحل ویراستاری و انتخاب طرح های مختلف برای کتاب، جاری و ساری اعلام کردند.

در پایان نیز هر سه سخنران به این نکته اذعان داشتند که از میان سه حق ناشر، مولف و خواننده، حق خواننده بسیار مورد اجهاف قرار گرفته و می بایست دراین زمینه کوشش و فعالیت بیشتری از جهات مختلف صورت گیرد و نکته دیگر اینکه متخصصین و علاقه مندان این رشته (طراحی صنعتی) با اعلام نظر و بازخوردهایی که به ناشران می دهند می توانند این مسیر را برای چاپ کتب بهتر هموار نمایند.


قبل از شروع گفتگو پنل دوم، برای تقدیر از مؤلفین کتب تخصصی طراحی صنعتی، هیأت اجرایی جوایزی به رسم یادبود به تعدادی از این عزیزان که در برنامه حضور داشتند، اهداء کردند. این جوایز در بخش اول توسط آقای دکتر چوپانکاره (مدیرگروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران)، آقای دکتر کلینی (هیأت علمی گروه طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت) و آقای مهندس باقری دانا (از فارع التحصیلان و فعالان حوزه دیزاین) به مترجمان و نویسندگان محترم اهداء گردید. در این باره آقای آیدین مهدی زاده (مدیرمسئول فصلنامه چهارباغ) بیان کردند که متأسفانه دسترسی به تعداد زیادی از مولفین و نویسندگان محترم امکان پذیر نشده و جای آنها در این بین خالی است. در این بخش از مولفین زیر تقدیر بعمل آمد:
– درآمدی بر طراحی صنعتی / مهندس میرقیداری
دیزاین و مدیریت آن / مهندس نژده هوانسیان
خط طلایی / مهندس اصل فلاح
آشنایی با روند طراحی / مهندس آرمیتا سراج زاهدی
اصول اسکیس و تکنیک راندو / مهندسین فرید و فرشاد پوینده
طراحی حسی / مهندس معصومه حق پرست ، مهندس جهانبخش صادقی راد


در بخش دوم برنامه ، که با حضور و سخنان جناب آقای مهندس میرفندرسکی (از اساتید و پیشکسوتان طراحی صنعتی و نماینده سابق دفتر توسعه صنعت سازمان ملل متحد) آغاز گردید، مولفین کتب مختلف در ارتباط با تهیه کتاب خود مطالبی را برای حضار ارائه کردند. در این قسمت از برنامه آقایان مهندس مهران هاشمی(مولف کتاب: طراحی صنعتی، یک دعوت برای تغییر)، مهندس علی مولایی(مترجم کتاب: دیزاین؛ تاریخچه، تئوری، فلسفه و زمینه های طراحی محصول)، مهندس فرشید سرمست (مترجم کتاب: روش های طراحی و دکتر رضا مرتضایی (یکی از مولفان کتاب: مطالعات طراحی صنعتی) حضور داشتند.

در ابتدا جناب آقای مهندس میرفندرسکی درباره اهمیت تسلط طراحان به زبان انگلیسی و یا یک زبان دیگر برای آشنایی با فرهنگ جهانی دیزاین و همچنین ارائه فرهنگ طراحی کشور به دیگر نقاط جهان اشاره کردند. پس از ایشان آقایان مهندس سرمست و مهندس هاشمی از فقدان وجود منابع فارسی در کتب تخصصی رشته طراحی صنعتی در دوره تحصیل خود، بعنوان انگیزه اصلی خود برای تألیف و ترجمه کتاب ذکر کردند. آقای دکتر مرتضایی دلیل تألیف این کتاب را وجود بسیاری از مقالات مفید مختلف در مجلات و کتب متفاوت در زمان های مختلف ذکر کردند و هدف خود را از این کار ایجاد یک مجموعه منسجم از مقالات تخصصی طراحی صنعتی از دوران گذشته تا بحال، ذکر کردند و خاطر نشان کردند که این کار در رشته ها و گرایشات مختلف نیز بسیار رایج است. آخرین سخنران این بخش آقای مهندس مولایی بودند که علاقه شخصی خود و مفید بودن این کتاب را عامل اصلی برای ترجمه کتاب ذکر کردند.

در پایان این بخش میهمانان محترم به سوالات حاضرین درباره چاپ کتاب طراحی صنعتی پاسخ دادند که در بین سوالات و پاسخ های بیان شده، موارد زیر مطرح شد.
– چه راهی پیشنهاد می کنید که یک کتاب بطور همزمان توسط چند نفر (گروه) ترجمه نگردد؟
پاسخ، اولاً با پرس و جو اولیه از محافل فعال در زمینه دیزاین و دیگر اینکه سعی شود در ترجمه کتاب مواردی هم بصورت تخصصی به آن اضافه شود، یعنی با یک تغییراتی نسبت به اصل، بطور مثال یک چیزی بین ترجمه و تألیف، تا هر کتاب تهیه شده با کتاب دیگر متفاوت باشد.
– در پاسخ سوال دیگری راجع به کسب اجازه در مورد ترجمه کتاب، جناب آقای مهندس هوانسیان (از اساتید طراحی صنعتی) این نکته را بیان کردند که در اکثر مواقع ناشر و مؤلف بسیار خوشحال خواهند شد که با آنها تماس گرفته شود و از آنها کسب اجازه شود. آنها معمولا براحتی اجازه می دهند و حتی شاید کمک هایی هم به گروه ترجمه در روند این کار انجام دهند بطور مثال مقدمه ای مخصوص آن نسخه برای آنها ارسال کنند. در پایان این بخش به این نکته اشاره شد که بهتر است از چاپ کتب تخصصی حمایت شود تا این جریان بتواند بنحو مطلوب ادامه و توسعه پیدا کند.

ساعت ۱۲:۳۰ قبل از اجرای بخش دوم قدردانی از مؤلفین کتاب، کلیپ آماده شده ای از مجموعه کتب تخصصی طراحی صنعتی به حضار نمایش داده شد.

در بخش دوم تقدیر از مؤلفین کتاب، آقایان مهندس شرفعالی (استاد و پیشکسوت طراحی صنعتی)، دکتر ندایی فر، عضو هیات عمی دانشگاه علم و صنعت، مهندس لاهیجی از استاد طراحی صنعتی و آقای مهندس دوخته چیان (مدیر انتشارات مبلغان) برای اهداء جوایز، دعوت شدند. در این بخش از کتب زیر تقدیر بعمل آمد:
– طراحی صنعتی یک دعوت برای تغییر / مهندس مهران هاشمی
مطالعات طراحی صنعتی / دکتر مرتضایی و مهندس مهدی اصل فلاح
– روش های طراحی / مهندس فرشید سرمست
دیزاین تاریخچه، تئوری و فلسفه / مهندس علی مولایی
– رویکرد طراحی احساسگرا / مهندس نازیلا قلیزاده
– آموزش نرم افزار راینو / حسن شریفیان


در ادامه نیز با تشویق بی دریغ حضار از آقای مهندس شرفعالی قدردانی شایسته ای، بعمل آمد و ایشان در سخنانی به لزوم بیان اهمیت و معرفی رشته طراحی صنعتی به دولتمردان، نمایندگان و مسئولین اشاره کردند و این مطلب را برای رشد و توسعه ی این رشته حیاتی دانستند.


در پایان برنامه آقای آیدین مهدیزاده، طی سخنانی از حضور اساتید و شرکت کنندگان محترم تقدیر کردند و برگزاری چنین برنامه ای را با حضور علاقه مندان باعث افتخار و بیادماندنی برای جامعه طراحی صنعتی دانستند و از همه بابت حضور دراین مراسم تشکر کردند.
پس از پایان برنامه جو صمیمی در دید و بازدید ها بین اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان وجود داشت و تا مدت ها پس از پایان برنامه حضار در لابی سالن به صحبت و گفتگو با یکدیگر مشغول بودند. این برنامه در نهایت در ساعت ۱۳:۳۰ به پایان رسید.

در حاشیه:
– یاد اساتیدی چون دکتر عزیز گسیلی، سرکار خانم دکتر فرزانه کارکیا بارها گرامی داشته شد.
– محبویت آقای دکتر مرتضایی در بین شرکت کنند و تشویق های آنها نیز در نوع خود جالب توجه بود.
– حضور پیشکسوتان و اساتید دانشگاه های مختلف و مدیران گروه های طراحی صنعتی دانشگاه های تهران، علم و صنعت، الزهرا، هنر و معماری، باعث دلگرمی شرکت کنندگان و برگزار کنندگان برنامه بود.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش اختصاصی نمایشگاه عکاسی دانشجویان دانشگاه یادگار

عکاس و تهیه کننده گزارش: امیر علی بنی اسد نمایشگاهی از عکس های دانشجویان طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *