خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی از مراسم اختتامیه جشنواره ساعت های آفتابی

گزارش اختصاصی از مراسم اختتامیه جشنواره ساعت های آفتابی

روز یکشنبه ۹ مهرماه ۱۳۹۱ مراسم اختتامیه جشنواره ساعت های آفتابی در محل نگارخانه برگ برگزار شد.

این مراسم که قرار بود از ساعت ۱۶ برگزار گردد با یک ساعت و نیم تاخیر در ساعت ۱۷.۳۰ آغار گردید. در ابتدای مراسم دکتر کریمیان عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سخنرانی خود با عنوان “تاریخچه ساعت آفتابی” برای علاقه مندان ارائه کردند. وی با اشاره به دغدغه های بشر در مورد مختصات زمانی گفت: این دغدغه ها باعث شده است در طول تاریخ انواعی از ساعت های برای اندازه گیری زمان به وجود آید. وی سپس اشاره ای به ایده های بابلی، مصری و چینی در مورد اندازه گیری زمان اشاره نمود. در خاتمه دکتر کریمیان برگزاری اینگونه جشنواره ها را مفید دانست و ابراز امیدواری کرد این جشنواره در سال های آتی با استقبال و کیفیت بالاتری ادامه یابد.

در ادامه مهندس رضا لاهیجی استاد دانشگاه، سخنرانی خود با عنوان مبلمان شهری ارائه کرد. وی گفت علیرغم اینکه این جشنواره سال اول خود را سپری می کند و به هر جهت گمبود ها و ایراداتی داشته است ولی اتفاق خوبی که در این جشنواره افتاد این بود که طراحان و مردم عادی با کنجکاوی به این جشنواره آمدند و اطلاعاتی راجع به ساعت های آفتابی بدست آوردند. وی با اشاره به این نکته که در این جشنواره مجسمه هایی با ویژگی های کارکردگرایانه نه تنها بصری بلکه کاربردی ارائه شدند که می تواند در سطح شهر از آنها استفاده نمود. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه تعدادی از آثار ارائه شده در این جشنواره توسط سازمانهایی چون زیبا سازی شهر تهران خریداری شده است، پیشنهاد کردند تا در تمامی شهرها پارکهای موضوعی، به عنوان مثال پارک ساعت آفتابی ایجاد شود.

در ادامه محمد عسگری دبیر جشنواره با اعلام این موضوع که این جشنواره بر پایه یک تجربه ۲۰ ساله و تلاش ۷ ماهه جمعی از علاقه مندان این حوزه شکل گرفته است به ارائه روند شکل گیری و برگزاری جشنواره پرداخت. سپس گفت در این جشنواره بیش از ۱۰۰ طرح که از این بین ۹۵ طرح توسط ۶۵ نفر خلق شده بود به دبیرخانه جشنواره رسید که از این میان هیأت داوران ۷ اثر را برگزید و ۱۲ طرح را شایسته تقدیر دانست.

در ادامه دیگر سخنران این برنامه استاد مشهدی زاده (نقاش و مجسمه ساز)، سخنرانی خود با موضوع فرم و مجسمه را ارئه کردند. که با استقبال مخاطبان روبرو شد.

در ادامه برنامه محمد رضا یزدی یکی از شرکت کنندگان و برگزیدگان جشنواره طی سخنان کوتاهی درباره لزوم ادامه اینگونه جشنواره ها گفت: ما بواسطه این جشنواره چیزهایی ساختیم تا بوسیله آن خورشید با ما صحبت کند و به این ترتیب به طبیعت احترام می گذاریم لذا باید سعی کنیم چنین فرصت هایی را که می توان به واسطه آن با طبیعت صحبت نمود را غنیمت بشملریم و سعی نماییم این حساسیت و حس احترام به طبیعت را برای مردم دوباره ایجاد نماییم.
از نکات جالب این برنامه حضور و ارائه اثر توسط تعدادی از اساتید و دانشجویان رشته طراحی صنعتی از جمله دکتر افتخاری در این جشنواره بود. امید است در سالهای آتی حضور طراحان صنعتی در حوزه های مرتبط با این رشته تحصیلی بیشتر شود و باعث ارتقا و شناسایی این رشته در جامعه شود.

در پایان مراسم جوایز برگزیدگان جشنواره اهدا گردید.

لوح تقدیر جشنواره به:
– خانمها لیلا فتوحی ثمره مقیمی و آقای امید کاظم زاده
اهدا گردید، همچنین لوح تقدیر به همراه یک عدد فرز بوش اهدایی اسپانسر بخش خصوصی جشنواره اهدا شد به :
پریدخت مشک زاد، وجید قاسمی امینف فاطمه مجیدی، محمد قاسمی نژاد، اشرف کریمی، مجمد بیک زاده، هنگامه زهتاب، بابک جوانمرد، سولماز رحمان پور، سمیرا حاتمی، شراره افتخاری کیا، سارا قلی زاده
دیبپم افتخار به همراه ۵ میلیون ریال کارت هدیه از طرف سازمان زیباسازی شهر تهران اهدا شد به :
ابوالفضل پورحسینی، روح الله شمسی زاده، محمدرضا یزدی، فرزانه عبدلی، ایرن صلواتی، مرضیه همایون مهر، میترا رفعت راد

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همایش و مسابقه ملی طراحی و مدلسازی تجهیزات روشنایی محیطی با استفاده از بطریهای آب معدنی

همایش و مسابقه ملی طراحی و مدلسازی تجهیزات روشنایی محیطی با استفاده از بطریهای آب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *