خانه / اخبار / گزارش اختصاصی “سمینار طراحی محصول در ژاپن”

گزارش اختصاصی “سمینار طراحی محصول در ژاپن”

سمینار طراحی محصول در ژاپن” و ورکشاپ “به حداقل رساندن خسارات ناشی از فاجعه“، توسط اساتید دانشگاه کوبه، روز چهارشنبه ۲ اسفند در پردیس هنرهای زیبا – دانشگاه تهران برگزار گردید.


در ابتدای این مراسم دکتر چوپانکاره ضمن تشکر از اساتید ژاپنی و همچنین سرکار خانم سارا حجت از دانشجویان دکتری در دانشگاه کوبه که زحمت هماهنگی های برگزاری این سمینار و ورکشاپ را کشیده بودند، ابراز امیدواری کرد که با فرصتی که با به وجود آمدن دانشکده طراحی صنعتی در دانشگاه تهران، به وجود آمده است بتوان در آینده شاهد رشد و پرورش متخصصین طراحی در حوزه های مختلف طراحی صنعتی بود.



در این سمینار که توسط آقای تومویوکی سووا ( Tomoyuki Sowa ) ارائه گردید، وی ابتدا به معرفی دانشگاه کوبه ژاپن پرداخت و با ارائه یک فیلم از نمایشگاه فارع التحصیلان این نمایشگاه، شرکت کنندگان را با فضای این دانشگاه آشنا ساخت. سپس سه مبحث Universal design ، Interaction design ، Sustainable design را به صورت مختصر بیان کرده و مثال هایی درباره هرکدام از این مباحث ارائه نمودند.




وی در ادامه به معرفی مبحث GENSAI design پرداخته و اشاره نمود که دید مردم ژاپن پس از سونامی اخیر نسبت به طراحی محصولات کاملا تغییر کرده است و GENSAI design در حقیقت فصل مشترکی از سه مقوله Universal design ، Interaction design و Sustainable design است. وی اشاره نمود که در حقیقت این نوع طراحی به طراحی گفته می شود که برای کاهش خطرات ناشی از فاجعه صورت گرفته باشد. در این مورد وی به مثال هایی در این مورد اشاره نمود. یکی از نمونه های مطرح شده طراحی دستگیره دری بود که می توانست در مواقع خطر به عنوان چراغ قوه مورد استفاده قرار گیرد، وی با بیان این نکته که در هر خانه یا اداره همه افراد موقعیت درب ها را می دانند و در مواقع خطر اولین اتفاق رفتن به سوی درب خروج است لذا با این طرح افراد می توانند همواره موقعیت چراغ قوه های اضطراری را تشخیص دهند حتی اگر در محیط غیر آشنایی قرار گرفته باشند.




پس از پایان سمینار، ورکشاپ در محل آتلیه کارشناسی با حضور تعدادی از دانشجویان و اساتید برگزار گردید.
در این ورکشاپ دانشجویان در مدت زمان حدود ۳ ساعت با تقسیم به گروه های ۵ نفری، به طراحی و ایده پردازی در مورد محصولی برای کاهش خسارت ناشی از یک فاجعه با استفاده از سنسور هایی که در بازار موحود می باشد پرداختند. در روند ورکشاپ ابتدا هر کسی به صورت انفرادی به ایده پردازی پرداخته و سپس به صورت تیمی ایده ها را مورد بررسی قرار داده و یکی از ایده ها یا تلفیقی از ایده ها را انتخاب و به صورت پروتوتایپ ارائه نمودند.





در خاتمه هر یک از گروه ها به معرفی محصول طراحی شده خود پرداخته و آن محصول را پرزانته کردند و همچنین فیلمی که از روند برگزاری این برنامه تهیه شده بود برای شرکت کنندگان به نمایش درآمد. در پایان نیز هدایایی به رسم یادبود به اساتید ژاپنی اهدا گردید.




درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

عکس‌های جدید از طراحی مشعل المپیک ۲۰۲۰ توکیو

طراح ژاپنی Tokujin Yoshioka عکس‌های جدیدی از جزئیات طراحی مشعل المپیک ۲۰۲۰ توکیو منتشر کرده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *