خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی رویداد بین المللی تهران سرویس جم ۲۰۱۶

گزارش اختصاصی رویداد بین المللی تهران سرویس جم ۲۰۱۶

برنامه Tehran Service Jam 2016 که بخشی از برنامه جهانى Global Service Jam 2016 است، براى پنجمین سال پیاپی توسط گزارشگر طراحى صنعتی در روزهاى ۶ و ٧ اسفند ماه ١٣٩۴ در تهران برگزار شد.
در این برنامه دو روزه، ٧١ نفر در قالب شش تیم اصلی زیر نظر مربیان منتخب، به طراحى خدمت بر اساس یک تم واحد پرداختند. این تم توسط برگزارکنندگان جهانى برنامه، آقایان آدام لارنس و مارموس هورمس، در لحظه شروع این برنامه اعلام می شود. این تم تا پایان شروع آخرین جم در جهان باید به صورت محرمانه باقی بماند.


در روز اول (۶ اسفند ٩۴) اعضاى تیم ها پس از پذیرش، با مربی تیم خود و سایر اعضاى تیم آشنا شدند و به صرف صبحانه پرداختند. آقایان صالح برادران امینی، همایون گلستانه، هادى ابن الدین حمیدی، وحید دائم اینانلو و خانم ها فاطمه صدیقیان و آرمیتا سراج زاهدى مربیان تیم های شرکت کننده این دوره بودند. پس از صبحانه، آقای صالح برادران امینی به تشریح فلسفه دورهمى یا Jam پرداخت و برنامه زمان بندی دو روز را با (با توجه به همزمانى رویداد با انتخابات مجلس شوراى اسلامى و مجلس خبرگان) اعلام کرد. در این ارائه همچنین توضیحاتى درباره برنامه سالهاى قبل داده شد.

بعد از ارائه آقای امینی، تم برنامه که از مقر جهانى برنامه فرستاده شده بود اعلان شد و از تیم ها خواسته شد درباره آن ایده پردازى کنند. در این میان مربى هر تیم (منتورها) نقش مهمى در روند پروژه و همچنین صمیمیت میان اعضا داشتند. همه تیمها از طوفان فکرى شروع کردند، اما روندها و فرایند هاى متفاوتى را پیش گرفتند: از خلق پرسونا گرفته تا متدولوژى کمپانى نامان. از تیم ها خواسته شده بود که براى ایده یابى و همچنین تست پروتوتایپ به بیرون از دانشگاه بروند و با مردم در تعامل باشند و از آنها کمک بگیرند.

حمایت بردیا (شتابدهنده کسب و کارهای نوپا) از این برنامه باعث شده بود تا تیم های شرکت کننده تمام تلاش خود را برای یافتن مشکلات صحیح و کاربردی برای پروژه های خود را بنمایند.

بعد از اینکه تیم ها تا حدى پروژه ها را پیش بردند، نوبت به پخش فیلم ارسالی از مقر جهانى رسید، ترجمه این فیلم از قبل به صورت دفترچه در اختیار جَمِرها (شرکت کنندگان) قرار گرفته بود. در این فیلم توضیحاتى درباره Jam و همچنین نکاتى درباره لذت بردن هرچه بیشتر از برنامه ارائه شد. پس از پخش فیلم از شرکت کنندگان خواسته شد که براى صرف ناهار به سالن دیگرى که به این منظور در نظر گرفته شده بود، بروند.


در روز اول هدف این بود که تیم ها به یک ایده برسند تا در روز دوم به ساخت پروتوتایپ و تست آن بپردازند. پس از ناهار، تیم ها به ایده پردازى ادامه دادند و چند تیم به خارج از دانشگاه رفتند.

یکى از حامیان برنامه، Playmobil بود که با در اختیار گذاشتن محصولاتش (عروسکهاى کوچک با مشاغل مختلف) کمک بسیار بزرگى در هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد کرد. این عروسکها در اختیار تیم ها قرار گرفتند و تیمها از آنها براى ایده پردازى و ساخت پروتوتایپ استفاده کردند.

در پایان روز اول، هر تیم به مدت چهار دقیقه به اراه ایده اش برای بقیه شرکت کنندگان پرداخت. ناگفته پیداست که علیرغم مشترک بودن تم اولیه، تفاوتهاى زیادى در ایده ها وجود داشت.

روز دوم همانند روز اول با پذیرش اعضا و صرف صبحانه آغاز شد. در این روز تیم ها می بایستی ایده خود را نهایی کرده، پروتوتایپ آن را ساخته و آن را تست می کردند. به علت همزمانى رویداد با انتخابات، تست پروتوتایپ به محیط دانشگاه محدود شد.

پس از صرف ناهار تیم ها به ساخت پروتوتایپ خود ادامه دادند. در این حین از افراد حاضر پذیرایی به عمل آمد. قرار بود در ساعت چهار بعد از ظهر تیم ها فایلهاى ارائه خود را به دبیر اجرایی دهند اما این زمان ارائه به علت آماده نبودن کار برخى گروهها به ساعت پنج موکول شد.

راس ساعت پنج بعد از ظهر اعضا همه تیم ها به همراه منتور ها و کادر اجرایی در سالن برای عکس یادگارى جمع شدند و به سالن شهید جانبزرگى رفتند.

ابتدا دبیر اجرایی، خانم نقیب زاده سخنانى کوتاه ایراد کرد و بعد گروه ها به ترتیب به ارائه پروژه هاى خود پرداختند.
برای دیدن پروژه ها در سایت جهانی می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

بعد از ارائه ها، آقاى احمدى نژاد به روى صحنه آمد و از افراد خواست که پروژه هایشان را ادامه دهند تا به حوزه کسب و کار واقعی وارد شوند و به شرکت کنندگان توصیه کردند سعی کنید نتیجه ی این برنامه برای شما صرفا گرفتن عکس یادگاری نباشد و با تشکیل تیم های واقعی شروع به راه اندازی کسب کار نمایید. همچنین ایشان اعلام کردند که شتابدهنده بردیا علاقه دارد با همکاری برگزار کننده رویداد از چند پروژه حمایت کند که به برگزارکنندگان اعلام خواهد کرد.

در آخر به آقاى احمدى نژاد به پاس حمایت شتابدهنده بردیا از این رویداد، خانم نقیب زاده و کادر اجرایی لوح هاى یادبودى از سوی برگزار کننده ایران و جهانی اهدا شد و از شرکت کنندگان خواسته شد براى عکس یادگارى به روی صحنه بیایند.

در آخر از حامیان این برنامه، شتابدهنده بردیا، شرکت طرح و ایده آوام، دانشگاه هنر تهران و مجموعه طراحى خدمات ورزشی هیرومان، Playmobil ایران، که ما را در اجرا و برگزارى هرچه بهتر این برنامه یارى کردند، سپاسگزاریم.
تشکر ویژه ای از مربیان این برنامه آقایان صالح امینی، وحید دائم، همایون گلستانه، هادی حمیدی و خانم ها فاطمه صدیقیان و آرمیتا سراج زاهدی داریم که بدون همکاری این بزرگواران برگزاری این برنامه غیر ممکن بود.
همچنین از تلاش های کادر اجرایی این برنامه سرکار خانم نسیم نقیب زاده، هیلدا طاهری، عاطفه بیک زاده، روشنک حقیقی و آقایان معین فخرآور، عماد مهدیان و علی دائمی قدرانی می نماییم.

در حاشیه:

  • دبیر اجرایی این دوره، خانم نسیم نقیب زاده، کارشناس ارشد طراحى صنعتی از دانشگاه هنر تهران بود.
  • رویداد امسال با حمایت دانشگاه هنر تهران و در محل این دانشگاه برگزار گردید.
  • همزمانی این برنامه امسال با روز انتخابات یکی از حاشیه های جالب این برنامه بود.
  • حضور جناب آقاى احمدى نژاد، مدیر عامل شتابدهنده بردیا و صحبت های ایشان با تیم های شرکت کننده، باعث ایجاد انگیزه در بین شرکت کنندگان این برنامه بود.
  • در این برنامه مهمانان ویژه ای هم از برنامه بازدید کردند و با نظرات خود شرکت کنندگان را یاری دادند از جمله آقای مهندس زرنوخی مدیریت محترم صندوق مالی توسعه تکنولوژی، جناب آقای دکتر سیرانی مدیریت فروشگاه های زنجیره ای لیندو و ماتی لوس، جناب آقای سجاد بهجتی کانتنت مارکتر لید سرآوا، سرکار خانم پریا اصلانی طراح مدرسه اشتغال شریف، جناب آقای دکتر اردشیر حکیمی، جناب آقای مهندس کتابی،

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب و کار

تاثیر طراحی خدمات در کسب‌وکار و خرده‌فروشی‌ها از فروشگاه‌های پوشاک ورزشی گرفته تا مبادلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *