خانه / اخبار / گزارش اختصاصی از رونمایی BISON – طراحی شده توسط سام انطیقه چیان

گزارش اختصاصی از رونمایی BISON – طراحی شده توسط سام انطیقه چیان

The unveiling of the BISON bicycle-Designed by Sam Antiqechian
تهیه گزارش: زهرا مهدوی


مراسم رونمایی از دوچرخه هایبرید BISONطراحی و ساخته شده توسط سام انطیقه چیان روز دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ در تالار شهید آوینی پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران رأس ساعت ۱۳ برگزار گردید. اساتید هیأت علمی دانشگاه :آقایان امامی، خلیلی، والیان، اژدری و بیابانی، خانم ها مقدم و عباسی و همچنین نماینده رسمی شرکت GIANT در ایران (حامی پروژه) در سالن حضور داشتند. در این مراسم نمایندگانی نیز از دیگر دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه الزهرا/سمنان /اصفهان/تبریز و غیره حضور داشتند .


برنامه با صحبت های مجری برنامه آقای محمد حسین شریفی آغاز شد و در ادامه استاد امامی توضیح کوتاه و مختصری درباره پروژه و روند اجرا ارائه نمودند.


با دعوت از آقای انطیقه چیان بر روی صحنه، رونمایی آغاز گردید. در ابتدا به دلیل مشکالات فنی در اجرای فایل ، او بطور شفاهی توضیحاتی درباره پروژه ارائه داد که در ادامه با پخش فایل پرزانته، وی به معرفی خود و پروژه پرداخت. وی که به تازگی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده هدف خود را از انجام این پروژه ایجاد روزنه های امید در دانشجویان بیان کرد تا آنها را به انجام پروژه هایی که قابلیت ساخت و تولید دارند ترغیب کند. وی همچنین مطرح کرد که مایل است محصولاتی را طراحی کند که در داخل کشور با توجه به امکانات داخلی قابل ساخت و تولید انبوه باشند و بدین ترتیب صنعت، دانشگاه را باور داشته باشد.


او نزدیک به یک سال مشغول کار بر روی این پروژه بوده است. آغاز این پروژه از اردیبهشت ماه سال (۱۳۹۲) بوده که مدت ۲ ماه فاز ایده پردازی و طراحی آن به طول انجامیده و بعد از آن از مرداد ماه تا بهمن ماه همین ماه وارد فاز ساخت مدل شده است. همچنین وی مختصری درباره تاریخچه دوچرخه و مقایسه ای از انواع دوچرخه ها در دوره های مختلف به نمایش گذاشت و به این نکته اشاره کرد که از ابتدای طراحی دوچرخه تا به حال نوآوری و تغییر خاصی در فریم و بدنه(اسکلت) دوچرخه ها در سطح بین المللی انجام نشده است.


او انگیزه خود را از انتخاب این موضوع، دو دلیل بیان نمود. اولین دلیل وی علاقه شخصی او به دوچرخه بیان شد و دلیل دیگر خود را اهمیت بحث تغییر در زندگی بیان نمود بدین معنی که او معتقد بود ما نیاز به تغییر داریم و باید روش زندگی را تغییر داد که این مسئله درباره وسایل نقلیه نیز صدق می کند. او انواع دوچرخه را در سه گروه :کورسی (on- road) /کوهستان (off-road) /شهری/ (urban) دسته بندی نموده است که طرح او تلفیقی از دو نوع کورسی و کوهستان می باشد.


وی اشاره کوتاهی به اهمیت بحثDNA در طراحی داشت و کارخانه کیا را به عنوان مثالی مطرح کرد که یک ساختار فرمی در تمامی خودروهای ساخته شده از نسلی به بعد، مانند ژن آن کارخانه حضور داشته است. وی معتقد بود که این اتفاق باید در مورد طراحی دوچرخه نیز اتفاق بیافتد که تا کنون چنین چیزی وجود نداشته است.


در بخش دیگری از برنامه کلیپی به نمایش در آمد که آزمایش میدانی و استفاده از دو چرخه را نمایش می داد که صحنه هایی از آغاز طراحی مدل سازی و ساخت آنرا نیز در برداشت.در این کلیپ نحوه استفاده در دو حالت کورسی و کوهستانی نیز نمایش داده شد. پس از پخش فیلم که با تشویق و تحسین حضار در سالن همراه بود، وی ویژگی هایی از طرح را مانند طوقه های ۲۹ اینچی دوچرخه که مزیت های مختلفی دارد را بیان کرد و همچنین قابلیت all road bike بودن را یکی دیگر از مزیت های بارز طرح خود عنوان کرد. نکته مهم دیگر در طراحی فرمان دوچرخه بود که تلفیقی از دو نوع کورسی و کوهستانی بود. فرمان کوهستانی احتمال افتادن از دوچرخه را پایین می آورد اما در عین حال مقاومت در برابر هوا افزایش می یابد که مناسب مسیرهای شمالی و جنوبی می باشد(مسیرهای سربالایی و سر پائینی). نوع کورسی که مناسب مسیرهای شرقی غربی است خاصیت آیرودینامیکی بالاتری دارد که سرعت حرکت را بالا می برد.


اما شاید مهمترین ویژگی، قابلیت الکتریکی شدن است که این مزیت از طریق قرار گرفتن باطری در طرح جعبه نگهداری وسایل (بدون ایجاد تغییر در شکل ظاهری در بدنه دوچرخه) مهیا می گردد. در نهایت وی در بیان منبع الهام خود و همچنین معنای عنوان طرح ، به کلمه Bison که نام یک گاومیش کوهان دار آمریکایی است اشاره کرد و افزود که از قوز کمر بایسن برای طراحی قاب الهام گرفته و همین مورد زبان طراحی و یا هویت متفاوتی در طراحی این مدل پدید آورده است که این DNA در نمونه ها و جزئیات دیگر تکرار خواهد شد.


در پایان وی با تشکر از حامی پروژه (نمایندگی دوچرخه GIANT در ایران) به این مسئله تاکید کرد که خودمان را باور داشته باشیم و کاری کنیم تا صنعت متوجه حضور ما شود.


برنامه با اهدای تندیس Bison با حضور هیأت علمی دانشگاه به افرادی که در روند و پیشبرد پروژه سهیم بوده اند در ساعت ۱۳:۵۰به پایان رسید.
– اهدای تندیس به مهندس امینی نماینده رسمی انرژی موتور
– اهدای تندیس به خانم اندرزی پور، آقای محمد امین عباس زاده، حسین قاصدی وآقای تکیه کارگردان کلیپ ویدئو

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش همایش یک روزه تدکس دانشگاه تهران

گزارشگر: روشنک حقیقی عکاس: معین فخرآور همایش یک روزه تدکس دانشگاه تهران (TEDxUniversityofTehran)توسط اعضای انجمن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *