خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی جلسه ی ۱۱ برنامه خط و ربط

گزارش اختصاصی جلسه ی ۱۱ برنامه خط و ربط

جلسه ی یازدهم از سری جلسات هفتگی خط و ربط با حضور ۱۷ نفر از علاقمندان طراحی صنعتی در آتلیه شهرسازی دانشکده ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران در روز چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ برگزار شد. حضور جناب آقای کاوه صرّاف (مدیر مهندسی شرکت سایپا) و آقای بهروز محمودزاده (عضو تیم طراحی صنعتی ایران خودرو و از اساتید طراحی صنعتی) در کنار حضور مستدام و مؤثر آقای آریا آخوندزاده (عضو تیم R&D ایران خودرودیزل) سبب دلگرمی حضار در جلسه گردید.


در ابتدای جلسه طبق برنامه ریزی قبلی، هانی سقائیان به ارائه ی پروژه ی طراحی و ساخت جعبه های رادیوئی-مخابراتی خطوط راه آهن جمهوری اسلامی ایران در شرکت هنر، اندیشه و فن پرداخت که از نکات جالب توجه این ارائه، مسائل و مشکلات واقعی در فعالیت طراحی بود که مطرح شد و به تخمین سخنران بر حسب تجربه ی شخصی، تغییرات طرح های صنعتی معمولاً ۳۰ تا ۴۰ % از مرحله ی انتخاب طرح پس از ایده پردازی تا پروتوتایپ اتفاق افتاده و بسته به تعداد مشکلات پیش بینی نشده و اعمال نظر کارفرما از ۵ تا ۲۰ % پس از پروتوتایپ اتفاق می افتد.


یکی دیگر از مسائل جالب توجه در ساخت پروتوتایپ محصول، شبیه سازی روند تولید واقعی با مواد مدل سازی بود که ایرادات تولید را نیز برای گروه آشکار کرده است مانند استفاده از روند برش گسترده، ایجاد خم و برش های جزئی و اتصال ها روی مقوای مدل سازی به جای استفاده از جنس فلزی بدنه ی واقعی که باعث شناسایی و حل مشکلات تولید، پیش از ارائه به کارفرما شده است. یکی دیگر از اتفاقات خلاقانه در فرآیند پروتوتایپ سازی، جایگزینی یک قطعه ی ریخته گری با یک قطعه قابل برش از ورق تخت بوده که در هر دستگاه هزینه ی تولید را ۵۰ هزار تومان کاهش داده است.


پس از سخنان آقای سقائیان حضار جلسه سؤال های خود را مطرح کردند که بین سؤال ها، سؤالی در مورد مدیریت طراحی در شرکت های ایرانی یا مدیریت فعالیت هایی با بخش هنری مطرح شد و در ادامه سؤال به پروژه ی فیلمی اشاره شد که مدیریت بخش هنری زمان انجام پروژه را نسبت به زمان مصوب کاهش داده بود، جناب صرّاف با توضیح کلی زمانبندی پروژه، تذکر دادند که لزوماً کاهش زمان پروژه دلیل بر مدیریت قوی نیست و کاهش نامعقول زمان به اندازه ی افزایش زمان انجام پروژه می تواند نشانه سوء مدیریت باشد. برای مشارکت بیشتر حضار، آقای صرّاف این سؤال را مطرح کردند که “اگر شما مدیر پروژه ای مانند طراحی یک گوشی تلفن همراه باشید و کسی که در تیم فعالیت طراحی گوشی را انجام می دهد از شما ۴ روز زمان بیشتر از زمان مقرر پروژه بخواهد و شما بدانید که واقعاً طرح بهتری ارائه خواهد داد، آیا زمان پروژه را افزایش می دهید یا نه؟” بیشتر حضار در حالت ایده آل با موافقت کارفرما، جواب مثبت می دادند ولی در نهایت آقای صرّاف با ذکر اینکه وظیفه ی یک مدیر پروژه پاسخگویی به نیاز کارفرما در زمان مقرر است اضافه کردند که در صورت ایمان داشتن به ارائه طرح بهتر توسط طراحان بهتر است این طرح ها را برای مرحله بعد یا در صورت عدم توافق با کارفرمای موجود برای یک شرکت احتمالاً رقیب وی نگه دارید و در پروژه ی دیگری این طرح ها را ارائه کنید. اشاره ایشان به دید کارفرماها از شرکت های طراحی نیز جالب بود؛ به این صورت که معمولاً اگر کارفرما کار مورد قبول خود را در زمان مقرر تحویل بگیرد بیشتر از گرفتن کارِ فراتر از انتظار و بیرون از زمان مشخص شده برای پروژه، رضایت خواهد داشت. در ادامه ایشان آماری ارائه کردند مبنی بر اینکه در ایران هر مشتری راضی به صورت متوسط ۱۳ مشتری جدید برای شرکت به ارمغان می آورد.


آقای بهروز محمودزاده نیز یک نمونه از تجربیات خود را در مورد کارفرماهایی که حرف طراحان را متوجه نمی شوند و عدم آموزش طراحان برای مواجهه با این بازار واقعی صحبت کردند و تذکر دادند که کارفرما، موقعیت کار و تیم کاری را باید شناخت. این بحث با بحث های حضار در مورد مدیریت طراحی ادامه پیدا کرد. صحبت های فرهاد بیات زاده در مورد شناخت کارفرما، همکاری با تحصیلکردگان کارآفرینی و مدیریت طراحی نیز در ادامه صحبت های آقای صرّاف جالب توجه بود و مورد تأیید و تشویق آقای صرّاف قرار گرفت.


در لابلای بحث ها آقای صرّاف دو پیشنهاد ارزنده از تجربیات خود را نیز بازگو کردند که یکی انجام کار به صورت گروهی بود بخصوص با افراد آشنایی که تخصص های مکمل در زمینه ی پروژه دارند و دوم سعی در فهماندن روشِ درستِ کار، با اولویت شناخت کارفرما و احترام به موقعیت وی به عنوان فردی که ریسک کرده و کسب و کاری را اداره می کند.
این برنامه با صحبت کوتاهی در مورد ۱۰ نوع نوآوری و شانس بالاتر موفقیت در بازار با نوآوری همزمان در انواع مختلف خاتمه یافت و همانند جلسات پیش با چند عکس یادگاری مراسم به پایان رسید.


در پایان گزارش از آقایان سقائیان، آخوندزاده، صرّاف، محمودزاده، موسوی راد، بیاتی زاده و دیگر دوستانی که در بحث های این جلسه شرکت فعال و مؤثر داشتند و دیگر حاضران تشکر می گردد.

لازم به ذکر است، جلسات خط و ربط هر هفته از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در دانشگاه تهران، دانشکده ی هنرهای زیبا برگزار می شود. از طرف برگزار کنندگان، از علاقمندان به بحث های طراحی صنعتی دعوت می شود تا در جلسات حضور فعال داشته باشند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

نمایشگاه آثار طراحی صنعتی پردیس البرز دانشگاه تهران

نمایشگاه آثار طراحی صنعتی پردیس البرز دانشگاه تهران زمان: بیست و یکم الی بیست و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *