خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی اولین جلسه “سه شنبه دیزاین”

گزارش اختصاصی اولین جلسه “سه شنبه دیزاین”

عکس: فائزه نوری
تهیه گزارش: فاطمه جوانمردی
اولین جلسه “سه شنبه دیزاین” با حضور آقای دکتر اژدی و خانم ها دکتر مقدم و دکتر خداداده از اساتید دانشکده طراحی صنعتی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، روز سه شنبه مورخ ۲۶/۹/۹۲ تشکیل شد. آقای سهراب مومن مهربانی با موضوع پایان نامه “طراحی بازی برای نوجوانان با به کارگیری مهارت و هوش اجتماعی” مهمان این جلسه بودند.


بخش اول برنامه، که با هماهنگی قبلی یک فعالیت گروهی در نظر گرفته شده بود، با عنوان ساخت و پرتاب موشک های کاغذی معرفی گردید. حضار که انتظار شروعی این چنین را برای برنامه نداشتند، ازین فعالیت استقبال کرده و با پرتاب موشک و امتحان کارایی و برد آن، فضای دوستانه تری را بوجود آوردند.
درنهایت، حضار برای افراد سازنده ی موشک های برتر دست زدند و پایان این بخش توسط خانم مائده فمی تفرشی اعلام شد.


سپس فاطمه جوانمردی، یکی از اعضای برگزاری اولین جلسه “سه شنبه دیزاین” توضیح کوتاهی درمورد برنامه “سه شنبه دیزاین” و اهداف آن ارائه داد.
این صحبت ها در چند بخش خلاصه می شد:
۱- توجه “سه شنبه دیزاین” به فعالیت های موفق داخل دانشکده طراحی صنعتی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، از جمله معرفی پایان نامه ها و ارتباط با افراد برگزیده ی المپیادها و مسابقات
۲- توجه “سه شنبه دیزاین” به افراد و فعالیت های سازنده خارج از دانشگاه، مثل دیدار با افراد موفق بازار کار، اساتید رشته های دیگر و ارتباط با دانشگاه های دیگر
۳- معرفی شدن “سه شنبه دیزاین” بعنوان مکانی برای جمع شدن دانشجویان طراحی صنعتی و ارتباط بیشتر آنها باهم و با دانشجویان رشته ها و دانشگاه های دیگر


سپس از دکتر اژدری بعنوان سخنران افتتاحیه خواسته شد برای حضار صحبت کوتاهی داشته باشند.

دکتر اژدری با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین جلساتی، به یادآوری فعالیت های دوران دانشجویی خود پرداخت و نتایج آن را تجربه ای موفق برای همه ی اعضای گروه ذکر کرد. ایشان از کمبود آتلیه ای به نام “آتلیه کانسپت” صحبت کردند، فضایی که دانشجویان در آن روی مفاهیم کار کنند و از آن مفاهیم به ایده برسند.

وی در ادامه از مزیت برگزاری این جلسات سخن گفت. اول اینکه، چنین جمع هایی به ما یادآوری می کند که همه ما اعضای یک خانواده ایم. به این مفهوم که این فضا، می تواند جایی باشد که همدیگر را تکمیل کنیم و مشکلات یکدیگر را حل کنیم و نیز به ما یادآور می شود که رابطه ی دانشجویان باهم و با استاد، پس از کلاس درس تمام نمی شود؛ تازه شروع می شود و با به یاد داشتن چنین اصلی، ارزش این دور هم جمع شدن ها بیشتر نمایان می شود.
این احساس با خانواده بودن، باهم بودن، با رها نکردن یکدیگر، پشت درب پایان نامه ای که دفاع شده، پشت درب واحدی که پاس شده اتفاق میفتد. مساله با گرفتن چند عکس یادگاری و نشر آن در شبکه های اجتماعی حل نمی شود، زمانی حل می شود که هم دیگر را بشنویم، کار یکدیگر را ببینیم و از دیزاین در کارهای روزمره ی خود استفاده کنیم، حتی اگر در حد تفاوت در بسته بندی هدیه ای باشد، که به یکدیگر می دهیم.

دکتر اژدری سپس به معرفی آقای مومن مهربانی پرداختند و یادآور فواید وجود چنین پایان نامه هایی برای جامعه شدند.
از نیمه ی جلسه، مهمان برنامه، آقای مومن مهربانی به ارائه ی مطالب مربوط به پایان نامه خود با موضوع ” طراحی بازی برای نوجوانان با به کارگیری مهارت و هوش اجتماعی ” پرداختند.
سهراب مومن مهربانی مدرک کارشناسی خود را در رشته کامپیوتر و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته طراحی صنعتی اخذ نموده است.


بحث اصلی پایان نامه ی وی، هوش اجتماعی و مهارت اجتماعی و ترکیب آن با اصول طراحی صنعتی و دانش های دیگر عنوان شد که هدف آن، ملموس شدن این موضوعات برای کودکان و نوجوانان دنیای امروز می باشد.

بخش های کلی صحبت های ایشان در موارد زیر خلاصه می شد:

  • هوش اجتماعی
  • اصول Game For Learning
  • Gamification

هوش اجتماعی
بحث هوش اجتماعی برای بسیاری از بزرگسالان نیز تعریف نشده است ولی این تعداد از افراد هم از مهارت های آن، که در طول زندگی کسب کرده اند، استفاده می کنند.
بیشترین منابع مورد استفاده ی نگارنده، دوره های آنلاین ذکر شد، زیرا منابع فارسی در این زمینه کم است. از منابع فارسی در مبحث هوش اجتماعی، کتاب آقای دانیل گلمن با عنوان “هوش اجتماعی “نام برده شد. این کتاب که آخرین منبع هوش اجتماعی است، به فاصله ی یک سال از زمان انتشار آن در سال ۲۰۱۰، توسط نشر جیجون به فارسی برگردانده شده است.

نوشته های آقای گلمن، از اصلی ترین منابع برای ارجاع در زمینه ی هوش هیجانی یاEQ نیز می باشد. شعار اصلی این کتاب We are WIRED to Connectمی باشد.
با این توضیح که مغز و فیزیولوژی بدن انسان و نحوه ی ارتباط عصبی آن، به گونه ای برنامه ریزی شده است که انسان موجودی اجتماعی باشد، با دیگران ارتباط برقرار کند و از یکدیگر تاثیر بپذیرد.
این نتایج کلی، از ترکیب علم سایکولوژی و بررسی های MRI روی اینتراکشن های افراد جامعه باهم توسط عصب شناسان اجتماعی به دست آمده است.
نتیجه ی کلی این که، تمام ارتباطات ما و صحنه های روزمره ای که برای ما اتفاق می افتد، روی فیزیولوژی بدن ما و نحوه ی برخورد ما با اتفاقات آینده تاثیرگذار است، چه به صورت ناخودآگاه و یا خود آگاه.
هوش اجتماعی، توانایی شناخت عواطف خود فرد و شناخت عواطف دیگران تعریف می شود. این شناخت در نهایت منجر به مهارت و توانایی عکس العمل نشان دادن در قبال موقعیت های اجتماعی مختلف می شود.
تمامی رفتارهای انسان، به جز واکنش های اولیه مثل پلک زدن، کنار کشیدن دست از آتش و …، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تقلیدی است از رفتار دیگران.
Except PRIMARY reflexes EVERYTHING we do is somehow INFLUENCED by OTHERS.
شخصیت افراد، چیزی است که در طول زندگیشان ساخته شده است. بیشترین تاثیرپذیری نیز در شکل گیری شخصیت، در دوران نوجوانی می باشد.
پس از بررسی هوش اجتماعی و اهمیت آن، این پرسش مطرح شد که در دنیای تکنولوژیک امروز، برای معرفی هوش اجتماعی به نوجوانان، دیزاین چه نقشی را می تواند ایفا کند و نقش طراح برای ارتقای مهارت های اجتماعی در بین نوجوانان، با استفاده از تکنولوژی و بازی چه می تواند باشد.

سپس اصول Game For Learning به حضار معرفی شد.
این اصول در سه بخش زیر خلاصه می شود:

Empowered Learner
این بخش شامل اصولی است که به بازیکنان احساس قدرت را القا می کند؛ اینکه فرد در بازی حق انتخاب دارد و می تواند عناصر بازی را در دست داشته باشد و بازی را در اختیار بگیرد.
Problem Solving
این بخش، اصولی را توضیح می دهد که به توانایی حل مساله مرتبط است. مثل توالی و نحوه ی قرار گرفتن مسائل از آسان به سخت. ایجاد استیصال خوشایند در بازیکن، به این مفهوم که فرد با واقف بودن به سختی حل مساله، باز هم برای اثبات توانایی شخصی، به حل مساله بپردازد. میزان ایجاد استیصال، نباید از حد مهارت بازیکن بیشتر باشد.
Skills & Strategies
یادگیری مهارت با استراتژی های مختلف. اینکه مهارت ها به صورت کلی یاد داده نشود و طرح مساله نیاز به یادگیری مهارت را بوجود آورد. یادگیری مهارت به خاطر یک هدف، پروسه ی یادگیری را جذاب، غیرخسته کننده و آسان تر می کند.

سپس در مورد Gamification شامل عناصر بازی، اهداف بازی و چرخه ی بازی توضیح داده شد.
اپلیکیشن های مرتبط با هوش و مهارت اجتماعی مثل Nike+وDoulingo و وب سایت های مفید معرفی شد.
در پایان جلسه نیز حضار سوال های خود را از مهمان برنامه پرسیدند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

بازیکاری – نگاهی به شکل گیری مفهومی نو در عرصه فضای مجازی و کاربردهای آن

بازیکاری استفاده از تفکر بازی ساز و بهره گیری از مکانیزم ها، تکنیک ها و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *