خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی از سمینار صنعت کفش و طراحی صنعتی

گزارش اختصاصی از سمینار صنعت کفش و طراحی صنعتی


سمینار صنعت کفش و طراحی صنعتی روز سه شنبه موزخ ۱۳۹۱/۸/۲۹ در سالن دکتر تورانی دانشگاه الزهرا برگزار گردید.

این سمینار ساعت ۹.۳۰ صبح یکشنبه با تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز به کار کرد. در ابتدا دکتر سلیمانی، مدیر گروه رشته طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا، ضمن خوشامد گویی به شرکت کنندگان، درمورد تاریخچه پایپوش و سیر پیشرفت آن مواردی را ذکر کردند. ایشان در صحبت های خود با اشاره به اهمیت پایپوش، ابراز امیدواری کرد در این سمینار علاقه مندان بتوانند با صنعت کفش ایران و روشهای تولید آن آشنایی پیدا کنند تا در برنامه های آتی بتوان به حوزه دیزاین و طراحی در صنعت کفش پرداخت.

سخنران بعدی جناب آقای مهندس لشگری مدیر مسئول مجله صنعت کفش و رئیس هیئت مدیره جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش، ضمن تشکر از مسئولین برگزاری برنامه و قدردانی به جهت ایجاد بستری برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه با اشاره به این نکته که ایران در حال حاضر در رتبه دهم میزان تولید و به لحاظ مصرف رتبه شانزدهم دنیا قرار دارد به ارائه آمار و ارقام در زمینه میزان درآمد و مواردی از این دست در حوزه صنعت کفش پرداخت. وی با اشاره به این نکته که دهه ۸۰ دوران عقب نشینی تولیدات داخلی و ملی به نفع قاچاق و واردات بوده است اعلام کرد که این موضوع از سال ۹۰ تا کنون به صورت برعکس شده است و این نشانه مثبتی است. ایشان در ادامه صحبت های خود به فعالیت های انجام شده در طی سالهای اخیر اشاره کردند و در پایان به دانشجویان این نکته را یادآور شدند که :” برای موضوع اشتغال برای هیچکس کارت دعوت از سوی صنعت صادر نمی شود و این فارع التحصیلان هستند که باید توانمندی های خود را به اثبات برسانند و جایگاه خود را پیدا نمایند زیرا صنعت همواره به دنبال نیروهای متخصص است.”

در ادامه جناب آقای مهندس شاهین فاطمی، مدیر عامل چرم درسا و نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی، پوشاک و چرم ایران، سخنرانی خود با عنوان مباحثی پیرامون برند سازی در صنعت چرم برای علاقه مندان ارائه کردند. وی ضمن تعریف برند، گفت یک برند تجربه ایست که مصرف کننده آن را تصور می کند، نه آنگونه که می خواهیم شناخته شود. در ادامه ایشان به تشریح دلایل ساخت یک برند اشاره نمودند. ایشان مسیر کلی ساخت یک برند را به شرح زیر توضیح دادند:
۱- تمایز برند Differentiation
۲- جایگاه برند Positioning
۳- هویت برند Identification
۴- تصویر ذهنی Image Creation


در ادامه برنامه پذیرایی از شرکت کنندگان به عمل آمد و پس از پانزده دقیقه برنامه با سخنرانی سرکار خانم مهندس حسنا صفار، کارشناس ارشد طراحی صنعتی و استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی، با موضوع ایده پردازی و طراحی کفش ادامه یافت. ایشان ضمن تعریف اسکچینگ (Sketching)، به ارائه روند طراحی اولیه و ایده پردازی در صنعت کفش پرداختند.

در ادامه برنامه جناب آقای مهندس بیژن مایه داری،تولید کننده کفش و استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی به ارائه فرآیند تولید پایپوش به روش دستی پرداختند.

در خاتمه برنامه ضمن تقدیر از سخنرانان، هدایایی نیز به رسم یادبود به ایشان تقدیم شد.
درحاشیه:
– استقبال خوبی از سوی علاقه مندان به طراحی کفش از این سمینار به عمل آمده بود.
– در بخشی از این سمینار یاد و خاطره رحیم ایروانی بنیان گذار و پیشکسوت صنعت کفش ایران گرامی داشته شد.
– وجود مشکلاتی در ارائه برخی از مطالب از جمله فیلم تهیه شده در مورد نرم افزارهای طراحی کفش و قسمت های ویدیویی ارائه آقای مایه داری، از نقص هایی فنی این برنامه بود.
– سعی در پیوند دادن صنعت و دانشگاه در این همایش در کنار فعالین حوزه صنعت، باعث خوشحالی و دلگرمی دانشجویان بود.
– در حاشیه مراسم تعدادی کتاب مرتبط با صنعت کفش به همراه مجله صنعت کفش به علاقه مندان ارائه گردید.

با تشکر از انجمن علمی دانشگاه الزهرا، سرکار خانم هنربخش و سرکار خانم اله دادی برای همکاری در تهیه خبر.
عکس ها از فروغ جعفری

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

نتایج سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی توسط وزارت علوم

وزارت علوم دو روز پیش نتایج سطح بندی ۱۲۰ دانشگاه دولتی را به دانشگاه‌ها ابلاغ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *