خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی از برنامه “دورهم برای طراحی پایدار تهران ۲۰۱۳”

گزارش اختصاصی از برنامه “دورهم برای طراحی پایدار تهران ۲۰۱۳”

برنامه “دورهم برای طراحی پایدار تهران ۲۰۱۳” در آخرین روز آبان ماه و نخستین روز آذر با حضور بیش از ۶۰ شرکت کننده از رشته های طراحی صنعتی، معماری، طراحی شهری، مدیریت، محیط زیست و … برای دومین سال متوالی و همزمان با بیش از ۷۶ شهر دنیا، به همت پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی و حمایت مرکز آموزشی علمی-کاربردی انجمن مبلمان و دکوراسیون، شرکت طراحی سار و شهرداری ناحیه ۶ منطقه ۲، در تالار فاطمی برگزار گردید.


همایش طبق اعلام قبلی در ساعت هشت صبح روز پنجشنبه در محل اعلام شده کار خود را با پذیرش افراد شرکت کننده و گروه بندی آنان آغاز کرد. در ابتدا افراد در شش گروه به آشنایی با ویژگی ها و توانایی های فردی یکدیگر پرداختند و پس از آن، آقای صالح برادران امینی به معرفی برنامه و روند کلی انجام پروژه ها پرداخت.


در ادامه برنامه سرکار خانم هاتف از مربیان برنامه در ارائه خود به معرفی طراحی پایدار پرداخته و با ذکر چند مثال طراحی پایدار را با تمرکز بر اجتماع توضیح دادند.


سپس سرکار خانم خارستانی از دیگر مربیان این برنامه به ارائه ای درباره روشهای پیاده سازی طراحی پایدار در پروژه ها پرداخته و سطوح مختلف برنامه ریزی در سیستم های پیچیده را به اختصار برای شرکت کنندگان توضیح دادند.


پس از ارائه سرکار خانم خارستانی جناب اقای ذوالقدر از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی مبلمان به ارائه پروژه خود با عنوان “مبلمان سبز” پرداخته و شرکت کنندگان را با یک پروژه عملی در حوزه طراحی پایدار آشنا کردند.


در ادامه با پخش فیلم خوش آمد گویی اختصاصی برگزار کننده‌ی جهانی که برای برنامه تهران ارسال گردیده بود و فیلم معرفی تم برنامه (A,B, 3)، تهران به عنوان نخستین شهر از میان شهرهای شرکت کننده در برنامه دورهم برای طراحی پایدار ۲۰۱۳ شروع به کار کرد.


پس از صرف صبحانه گروه ها به ایده پردازی اولیه خود پرداختند تا بتوانند با توجه به تم اصلی و موضوع طراحی پایدار مشکلی را علت یابی کنند


در ادامه برخی از گروه ها برای جمع آوری اطلاعات محیطی به خارج از سالن برگزاری برنامه رفتند تا بتوانند، مشکلاتی را که انتخاب کرده اند اعتبار سنجی نمایند.

ساعت ۱۳ کلیه شرکت کنندگان برای صرف نهار و انجام سایر مراحل پروژه به سالن برگزاری برنامه بازگشتند.
در طول روند ایده یابی و مراحل مختلف انجام شده در روز اول گروه های شرکت کننده از نظرات و راهنمایی های مربیان برنامه، استفاده کرده و نظرات آنها را در پروژه های خود به کار می بستند.
ثبت نام اعضای هر گروه در سایت جهانی از دیگر فعالیت های روز نخست بود.

روز دوم در حالی آغاز شد که گروه ها باید ایده نهایی خود را برای ارائه آماده می کردند. گروه ها از روش های متفاوت و جالبی برای ارائه و ساخت پروتوتایپ خود استفاده می کردند و لحظات هیجان انگیزی در سالن ایجاد می گردید.

در این روز جناب آقای مهندس نوید آذر مدیر عامل شرکت طراحی سار و از اساتید رشته طراحی صنعتی با حضور در محل برگزاری برنامه در جریان پروژه های تمامی شرکت کنندگان قرار گرفته و راهکاره هایی را برای پیشبرد بهتر پروژه ها به شرکت کنندگان ارائه نمودند.


حدود ساعت ۱۷ تمامی گروه ها پروژه های خود را تحویل برگزارکنندگان دادند و یک نفر به نمایندگی از هرگروه به توضیح و ارائه پروژه انتخابی پرداخت. پس از توضیحات هر گروه، فیلم ساخته شده برای آپلود در سایت جهانی را برای دیگر شرکت کنندگان به نمایش گذاشتند.


شرکت کنندگان در پایان، گواهی شرکت در برنامه را دریافت نمودند و پس از گرفتن عکس یادگاری محل برگزاری همایش را ترک کردند.
برای مشاهده پروژه های انجام شده توسط تیم های ایرانی به این لینک مراجعه نمایید.

مربیان برنامه:
آقایان:
– راوید خانلری
– وحید دائم اینانلو
– تیرداد کیامنش
– تورج صابری وند
– صالح برادران امینی
و خانم ها:
– سارا هاتف
– طاهره خارستانی
– حمیده فرزانه

در حاشیه:
– حضور چشمگیر دانشحوایان رشته معماری در این برنامه از نکات مثبت برنامه بود که باعث شد دانشجویان طراحی صنعتی در کنار دانشجویان معماری بتوانند با یکدیگر، پروژه ای تیمی را به سرانجام برسانند.
– با همکاری سرکارخانم خارستانی و حمایت شرکت نفت سپاهان به تمامی شرکت کنندگان در برنامه کتاب “نقش بازاریابی در پایداری و مسئولیت پذیری سازمان” به صورت رایگان اهدا شد.
– کتابهای حوزه دیزاین در حاشیه این برنامه با تخفیف ویژه به علاقه مندان ارائه شد.
– حضور دانشجویان از شهرهای مختلفی از جمله اصفهان، یزد، سمنان و نوشهر در این برنامه بسیار چشمگیر و فابل توجه بود.
– حضور مربیان در حوزه های مختلف در این برنامه از نکات بسیار مثبتی بود که باعث گردید شرکت کنندگان بتوانند درحوزه های مختلف با نظرات و دیدگاه های صاحب نظران آن حوزه آشنا شده و نظرات آنان را در پروژه های خود به کار گیرند.
– امسال برنامه “دورهم برای طراحی پایدار تهران ۲۰۱۳” در بین ۷۶ شهر دنیا، از نظر تعداد شرکت کنندگان مقام اول را کسب نمود. (لینک مبنع)

تقدیر و تشکر:
– جناب اقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مرکز آموزشی علمی-کاربردی انجمن مبلمان و دکوراسیون
– جناب آقای مهندس لاهیجی معاونت محترم مرکز آموزشی علمی-کاربردی انجمن مبلمان و دکوراسیون
– جناب آقای مهندس نوید آذر مدیرعامل شرکت طراحی سار
– سرکار خانم صابری، شهرداری ناحیه ۶ منطقه ۲ تهران
– مدیران محترم سایت های اینفوگرافیک و بومسا
– دوستان عزیزی که در برگزاری این برنامه، گزارشگر طراحی صنعتی را یاری نمودند خانم ها مینا مهرپرور، فاطمه مصباح، آزاده قاسمی و مریم قجاوند و جناب آقای کیوان عبدلی
– پرسنل محترم دانشگاه علمی-کاربردی انجمن مبلمان و دکوراسیون
– مدیریت محترم تالار نمونه فاطمی

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی برای آینده: دفاتر کاری در آینده باید انعطافپذیر باشند.

طراحی برای آینده دفاتر کار

در طراحی برای آینده چه نکاتی را باید لحاظ کرد؟ آیا انعطافپذیر بودن طرح ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *