خانه / اخبار / کوله پشتی‌‌ گاوها، مفید برای محیط زیست

کوله پشتی‌‌ گاوها، مفید برای محیط زیست

محققان آرژانتینی کوله پشتی‌‌های خاصی‌ را طراحی کرده اند که باد معده گاو‌ها را در خود جمع کرده و آن را به منبع انرژی بدل می کنند.

به هر یک از این گاو‌ها لوله‌ای وصل شده است که به کیسه کوله پشتی‌ مانندی متصل است. این لوله‌ها باد معده را از دستگاه گوارشی گاو خارج کرده و در این کیسه جمع می‌کند. از آنجایی که ماده اصلی‌ تشکیل دهنده باد معده این حیوانات گاز متان است می‌توان آن را به راحتی به انرژی قابل استفاده تبدیل کرد.

یک گاو در روز چیزی در حدود ۳۰۰ لیتر گاز متان تولید می‌کند که می‌توان با آن یک یخچال را به اندازه یک روز روشن نگاه داشت. اگرچه این منبع انرژی نمی‌تواند جایگزین پایگاه‌های تولید انرژی باشد ولی‌ میتواند برای مناطقی که از برق محروم هستند مفید واقع شود. اولین نماینده برای استفاده از این انرژی می تواند خود کشور آرژانتین باشد از آنجایی که جمعیت گاو‌ها در این کشور بیشتر از جمعیت انسانهاست (چیزی در حدود ۵۰ میلیون گاو).

اما این تنها یک سوی این قضیه است. جمع آوری باد معده این حیوانات می تواند کمک عمده ای به تغیرات آب و هوا نماید. با افزایش تقاضا برای مواد لبنی، اثرات مخرب این حیوانات بر طبیعت و آب و هوا نیز بیشتر شده است. به عنوان مثال گاو‌ها به تنهایی مسئول تولید ۲.۸ گیگا تن گاز مخرب در هوا در طول سال هستند. این مشکل به تقاضا برای گوشت گاو‌ها هم مربوط می شود. از آنجایی که مردم توانایی بیشتری برای خرید گوشت در سراسر دنیا به دست آورده اند، مصرف گوشت گاو در سه دهه گذشته به بیش از سه برابر رسیده است و همچنان در حال رشد است. به طور مثال می‌توان گفت که، اثرات مخرب محیط زیستی‌ خوردن یک همبرگر تقریبا برابر است با رانندگی‌ یک ماشین در حدود ۲۵ کیلومتر.

محققان به دنبال راه حل‌های دیگری برای این موضوع هستند، بعضی‌ آنها روی رژیم غذای گاو‌ها کار می کنند و امیدوارند که مواد طبیعی تر بتواند این مشکل را کاهش دهد. بعضی‌ دیگر در تلاشند که به داخل دستگاه گوارشی گاو‌ها حسگر‌هایی را نصب کنند که میزان تأثیر رژیم غذایی بر میزان تولید گاز را بررسی کنند.

این مساله نشانگر این است که منابع طبیعی ما کاملا به هم وابسته و مرتبط هستند. اگر بتوان این ارتباطات نهفته را آشکار کرد، می‌توان راه حل‌های را ارائه داد که هم به محیط زیست و هم به انسان‌ها سود برساند. و اگر این ارتباط پنهان بماند، تنها باید شاهد تاثیرات مخرب زندگی‌ مصرف گرایانه امروزی بر هر عضوی از طبیعت باشیم که به نحوی برای ارضا نیاز‌های خود با آن در ارتباطیم.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی برای آینده: دفاتر کاری در آینده باید انعطافپذیر باشند.

طراحی برای آینده دفاتر کار

در طراحی برای آینده چه نکاتی را باید لحاظ کرد؟ آیا انعطافپذیر بودن طرح ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *