خانه / اخبار / کلاه ایمنی نامرئی برای دوچرخه سواران

کلاه ایمنی نامرئی برای دوچرخه سواران

HÖVDING یک کلاه ایمنی دوچرخه رانی است که مشابه آن در هیچ جا و بازاری یافت نمی‌شود. این کلاه ایمنی، ارگونومیک و کاربردی است و تمام معیار‌های ایمنی را داراست، همچنین این کلاه به طرز زیرکانه ای‌ با آنچه که شما به تن کرده اید مخلوط می شود و به بخشی از لباس شما تبدیل می گردد.

این کلاه ایمنی مانند یک یقهٔ دور گردن پوشیده می‏شود. این یقهٔ شامل یک airbag تا شده است که شما آن را نمی‏بینید مگر در زمان تصادف که این airbag باز می شود. airbag به شکل یک کلاه خود در می آید که سر و گردن دوچرخه سوار را محافظت می‌کند. محرک‌های HÖVDING طوری طراحی شده اند که با توجه به حرکات غیر عادی airbag را فعال می‏کنند.
یقهٔ اصلی‌ تنها بخشی هست که قابل مشاهده می‌باشد و دارای رویه ای است که قابل تعویض است و دوچرخه سوار می‏تواند آن را با لباسش هماهنگ کند، و ما همواره طراحی های جدید را برای کاربران مان فراهم می‌کنیم. این کلاه ایمنی به راحتی حمل و نقل می‏شود و نه تنها بسیار کاربردی و زیباست بلکه جان شما را نیز نجات می‏دهد.

Airbag:
Airbag از پارچه‌ فوق العاده قوی نایلونی ساخته شده است که حتی در برخود شدید و آنی‌ با آسفالت پاره نمی‌شود. این کیسه هوا داخل رویه به گونه ای طراحی‌ و تعبیه شده که به سرعت و در موقع نیاز بلافاصله باز و باد شود. تقریبا ۰.۱ ثانیه به طول می‏انجامد که این کیسه باز شده و کاملا باد شود و‌ قبل از اینکه سر با زمین برخورد کند به حالت تکمیل خود می‌رسد. این کلاه در حالیکه میدان دید را سد نکرده و نمی پوشاند، تقریبا تمام قسمت‌های سر را محافظت می‌کند. این کیسه هوا به گونه ای طراحی شده که فشار‌ها و ضربات متوالی را برای چند ثانیه تحمل می‌کند و بعد از آن به مرور خالی‌ می‏شود.
باد کننده‌های گازی:
این باد کننده در قسمت عقبی یقه و پشت سر دوچرخه‏سوار قرار گرفته اند. این بادکننده‌ها از گاز هلیوم استفاده می‏کنند و از کوچک‌ترین و سبک‌ترین انواعی هستند که در بازار مصرف موجود می‌باشد. بادکننده‌های مشابه در سیستم‌های airbag موتور سیکلت‌ها به کار می‏روند.
حسگر ها:
حسگر‌های این کیسه هوا با توجه به حرکت‌های غیر طبیعی‌ دوچرخه سوار که در حین تصادف اتفاق می‌افتد فعال می‏شوند. سپس این سنسور‌ها سیگنالی را به بادکننده‌ها می‏فرستند تا کیسه هوا را متورم کند.
زمانی‌ که کلاه ایمنی روشن است، حسگر‌ها به طور مداوم مشغول به نظارت حرکات دوچرخه سوار هستند. نحوه حرکات یک دوچرخه سوار به دو بخش تقسیم می‏شود:
حرکات طبیعی:
تمام حرکاتی که دوچرخه سوار قبل، در حین و بعد از دوچرخه سواری انجام می‏دهد جزء حرکات طبیعی محسوب می‏شوند، مانند: دویدن به سمت بالا یا پایین رفتن از پله ها، قفل کردن دوچرخه، ترمز گرفتن ناگهانی، راه دادن به بقیه، باد کردن چرخ ها و غیره. این حرکات باعث باد شدن کلاه ایمنی نمی‏شوند.
حرکات غیر طبیعی:
حرکات دوچرخه سوار در هنگام تصادف به عنوان حرکات غیر طبیعی محسوب می‏شوند. حرکات یک دوچرخه سوار در حین تصادف کاملا با حرکات او در حالت طبیعی متفاوت است.
محققین برای اینکه بتوانند بین این دو نوع حرکت تفاوت قائل شوند چندین سال گذشته را به تحقیق و بر رسی‌ حرکات دوچرخه سواران در موقعیت‌های متفاوت پرداخته اند. همچنین انواع مختلف تصادفات دوچرخه سواری را باز سازی کرده و حرکات مربوط به آنها را ثبت نموده اند. در نهایت تمام این اطلاعات در کنار هم قرار داده و سیستم مکانیکی منحصر بفردی را بوجود آورده که قادر است بین حرکات طبیعی و غیر طبیعی تمایز قائل شود. این سیستم به همراه حسگرها مغز HÖVDING را بوجود می‏اورد. البته باید توجه داشت که این کلاه ایمنی تنها در صورتی‌ فعال می‏شود که دوچرخه سوار حرکات غیر طبیعی را انجام دهد. بنابراین در حالتی که چیزی از بالا به روی سر دوچرخه سوار بیفتد این کلاه فعال نمی‏شود.

یقه:
یقه و پوسته روی آن تنها بخش‌های قابل مشاهده این کلاه ایمنی هستند که تمام سیستم‌های داخلی‌ و کیسه هوا را در بر می‏گیرند. وزن این یقه به طور مساوی و یکنواخت به روی شانهٔ‌ها پخش می‏شود. این یقهٔ در قسمت عقبی سنگینتر است، بنابراین در حین دوچرخه‏سواری که دوچرخه‏سوار به سمت جلو متمایل است این وزن به راحتی‌ در عقب قرار می‌گیرد. در لحظه باز شدن، کیسه هوا از درز بالایی به طور یکنواخت و دور تا دور گردن باز می‏شود. این یقه از پارچه‌ ضد آب تهیه شده و کاملا از محتوای داخلی اش حفاظت می‌کند. این یقه قابل شستشو نمی‌باشد ‌اما به وسیله یک رویه قابل تعویض و شستشو در برابر فرسودگی، عرق و کثیفی محافظت می‏شود. هر لکه ای‌ به روی یقه می‏تواند توسط یک دستمال مرطوب پاک شود.

رویه محافظ:
مهمترین مزیت این رویه محافظ این است که شما می‏توانید آن را عوض کرده و با لباستان هماهنگ کنید. این رویه توسط یک زیپ به یقهٔ متصل می‏شود.

زیپ جلویی و مرکزی:
برای اینکه Hövding را بپوشید، باید آن را دور گردن خود قرار دهید و زیپ جلوی آن را تا بالا و زیر چانه خود بکشید. برای اینکه کیسه هوا به درستی‌ عمل کند زیپ باید کاملا بسته شود. دکمه خاموش و روشن این یقهٔ ایمنی بر روی دکمه فشاری که به دسته زیپ متصل است قرار گرفته است. بنابرین وقتی‌ زیپ را تا بالا می‌کشید می‏توانید دکمه فشاری را بسته و کلاه ایمنی را روشن کنید. شما صدایی را خواهید شنید و چراغ LED را خواهید دید که به شما می‌گوید که یقهٔ ایمنی فعال و روشن است. اگر این سیستم خاموش شود شما صدای دیگری را خواهید شنید.

عمر باتری و شارژر USB:
در قسمت جلوی یقه بخشی پلاستیکی وجود دارد که شامل لوگوی Hövding است که وقتی‌ با LED روشن می‏شود نشان می‏دهد دستگاه روشن است.این کلاه شامل شش چراغ led است که میزان باتری باقیمانده را نشان می‏دهد و در نهایت دارای یک ورودی USB است که برای شارژ کردن یقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یقه می‏تواند توسط کامپیوتر شما یا حتی شارژر موبایل شما به راحتی‌ شارژ شود. همچنین وقتی‌ که آن را به کامپوترتان وصل می‌کنید می‏توانید صدا‌های جدید برای روشن خاموش کردن را برای خود ذخیره کنید.

جعبه سیاه:
در داخل هر یقه‌ یک جعبه سیاه قرار دارد که حدود ۱۰ ثانیه از حرکات دوچرخه سوار را در هنگام تصادف ثبت می‌کند که می‏تواند در خیلی موارد، مورد استفاده نیروهای پلیس برای آشکار سازی دلایل یک تصادف قرار گیرد.

ویدئو: + + +

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت[۱]‌ DIY ساده، هرکسی قادر به تبدیل دیوار به تاچ‌اسکرین و طراحی دیوار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *