خانه / رویداد / چهارمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین

چهارمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین

عنوان: چهارمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین
موضوع: طراحی و ساخت موتور سیکلت الکتریکی
مهلت ثبت نام: ۲۰ مهرماه ۱۳۹۱
هزینه شرکت: ۱/۴۴۰/۰۰۰ ریال
برگزار کننده: پژوهشکده شهید رضایی، دانشگاه شریف
وب سایت: www.imdc.ir

شرایط شرکت:
چهارمین دوره مسابقه ملی طراحی ماشین همانند دوره های گذشته در زمینه طراحی وسائل نقلیه پاک و با موضوع طراحی و ساخت موتور سیکلت الکتریکی برگزار می گردد. در این دوره از مسابقات نیز مانند دور سوم، بخش طراحی صنعتی به طور مجزا و پر اهمیت مورد توجه قرار گرفته است. در این دوره، انتخاب نوع و میزان توان باتری با توجه به سقف جرمی تعیین شده به عهده تیم طراح گذاشته شده است تا شاهد تحقیقات و ابتکارات بیشتری در این زمینه باشیم.
ساختار تیمهای شرکت کننده
هر تیم شرکت کننده میپذیرد که در طول برگزاری مسابقه از مقررات زیر پیروی نماید. رعایت نکردن هر یک از این مقررات، در کمیته اجرایی مورد بررسی قرار گرفته و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد گردید.

  • هر تیم شرکت کننده باید از حداقل ۵ و حداکثر ۱۲ نفر تشکیل گردد. به تیم های شرکت کننده توصیه می شود (به دلیل حجم نسبتاً زیاد کار و اینکه اکثر اعضای تیم دانشجو هستند) جهت انجام کامل و به موقع مراحل مسابقه، حداقل ۸ نفر عضو فعال داشته باشند. به علاوه با توجه به تخصصی بودن مباحث مربوط به مهندسی برق و طراحی صنعتی، بهتر است دانشجویان و متخصصان این رشته ها نیز در تیم ها حضور داشته باشند.
  • حداقل ۵۰ درصد اعضای هر تیم در هر مرحله از مسابقه، باید دانشجوی یکی از مقاطع تحصیلی دانشگاه های رسمی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشند.
  • هر فرد فقط می تواند در یک تیم عضویت داشته باشد.
  • یک نفر از اعضای تیم به عنوان مسئول تیم در هنگام نام نویسی به کمیته اجرایی معرفی می گردد. تغییر مسئول تیم، با امضاء حداقل ۲/۳ از اعضاء تیم امکان پذیر خواهد بود. مسئول تیم باید دانشجو باشد. هر تیم می تواند تنها یک بار مسئول خود را تغییر دهد.
  • انتقال یک فرد از یک تیم به تیم دیگر فقط یک بار و با موافقت کمیته اجرایی امکان پذیر است.
  • تعداد افراد یک تیم در طول هر مرحله از مسابقه ثابت است، ولی بعد از پایان هر مرحله، تیم ها می توانند ترکیب تیم خود را تا حداکثر ۵۰ درصد کل تغییر دهند. این تغییرات توسط مسئول تیم اعمال و به کمیته اجرایی اعلام می شود.
  • اگر یکی از اعضاء تیم، به هر دلیل از ادامه همکاری با آن تیم انصراف دهد، این انصراف باید به صورت کتبی و با امضای فرد انصراف دهنده توسط مسئول تیم به کمیته اجرایی اعلام شود.
  • کاهش نفرات تیم به کمتر از ۵ نفر به معنی انحلال تیم و حذف آن است و تیم باید برای چگونگی ادامه کار با کمیته اجرایی هماهنگی نماید.
  • چنانچه تیم تصمیم بگیرد عضو جدیدی به اعضای خود اضافه نماید، فرد مورد نظر باید توسط مسئول تیم و به صورت کتبی با امضاء حداقل ۲/۳ از اعضای تیم، به کمیته اجرایی معرفی شود.
  • چنانچه اعضای تیم تصمیم به قطع همکاری با یکی از اعضا بگیرند، نماینده تیم باید عضو مذکور را همراه با دلایل موجود، با امضاء حداقل ۲/۳ از اعضاء تیم به کمیته اجرایی معرفی نماید.
  • هر تیم موظف است که حداقل یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها را به عنوان مشاور علمی تیم خود معرفی نماید. مشاور علمی باید در جریان پیشرفت کار قرار گیرد. همچنین مستنداتی که تیم در هر مرحله ارایه می کند، باید به تأیید وی رسیده باشد. هر تیم می تواند حداکثر دو بار مشاور علمی خود را تغییر دهد.
  • زمان هرگونه تغییر در ترکیب تیم ابتدای هر مرحله است و این مسأله باید حداکثر تا سه هفته از شروع هر مرحله به کمیته اجرایی اعلام شود.
  • هر تیم شرکت کننده در مسابقه باید نامی برای خود انتخاب نموده و در هنگام نام نویسی به کمیته اجرایی اعلام نماید. این نام در طول سه مرحله مسابقه ثابت باقی می ماند. نام تیم باید فقط فارسی بوده، از حروف فارسی و حداکثر دو بخش تشکیل شده باشد. استفاده از برندهای موتورسیکلتهای ثبت شده مجاز نیست. (یعنی تیم ها حق استفاده از نام تجاری و لوگوی وسائل نقلیه ایرانی و خارجی را ندارند).
  • هر تیم میتواند با هماهنگی کمیته برگزاری مسابقه حامیانی داشته باشد و از امکانات و تسهیلات آن در حد ذکر شده در دفترچه قوانین مسابقه، استفاده نماید. این حامی در هر مرحله از مسابقه میتواند معرفی شود. ضوابط و شرایط حامی متعاقباً اعلام خواهد شد.


توضیحات تکمیلی:
مشخصات کلی موتورسیکلت هدف
ایده آل انجام مسابقه، رسیدن به موتورسیکلتی برای کاربری شهری است که دارای ویژگیهای زیر باشد:

  • طی مسافت ۱۲۰ کیلومتر در سیکل شهری با یک بار شارژ کامل.
  • هزینه تولید به تأیید داوران صنعتی باید کمتر از ۸۰ میلیون ریال باشد.
  • مجموعه های باتری باید قابلیت جدا شدن از روی موتورسیکلت توسط کاربر عمومی را دارا باشند.
  • موتورسیکلت باید بتواند با استفاده ازشارژر نصب شده روی موتور سیکلت و با تغذیه از برق شهر شارژ گردد.
  • به صورت بدون سرنشین و با باتری کامل نباید از ۱۸۰ کیلوگرم سنگین تر باشد.
  • باید بتواند با حداقل سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
  • موتورسیکلت مورد نظر میباید زیبایی طرح، جذابیت ظاهری، ارگونومی و سایر مؤلفه های طراحی صنعتی ارزنده باشد.
  • موتورسیکلت مورد نظر میباید قابلیت حرکت با دو سرنشین را دارا باشد

ضمناً هر تیم باید بدنه و شاسی موتور سیکلت خود را خودش بسازد و استفاده از شاسی و بدنه آماده موتورسیکلت های دیگر مجاز نیست.
طبق ادوار گذشته ایمنی مناسب تجهیزات و سیستم ها از قبیل موتور الکتریکی، درایور، ترمز، فرمان و غیره از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
سایر مشخصات و جزئیات موضوع مسابقه متعاقباً اعلام خواهد شد.

مدارک لازم برای ثبت نام
مدارک لازم برای ثبت نام هر عضو به قرار زیر میباشد:
۱- فایل اسکن شده عکس ۳×۴ ازهریک ازاعضا باکیفیت ۳۰۰ dpi
۲- فایل اسکن شده کارت ملی
۳- فایل اسکن شده گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان

جوایز:
جوایز مسابقه در دو بخش «طراحی» و «ساخت» به تیم‌های برتر اهدا خواهد شد.
در مرحله طراحی، دریافت جوایز بر اساس امتیاز بوده، در هر بخش حداکثر ۵ تیم به عنوان تیم‌های ممتاز شناخته‌شده و جایزه دریافت خواهند نمود. در صورتی که امتیاز تیم‌ها از ۹۵% تا ۱۰۰% امتیاز کل مرحله باشد برنده جایزه اول، از ۹۰% تا ۹۵% برنده جایزه دوم و از ۸۵% تا ۹۰% برنده جایزه سوم خواهند شد. همچنین، جوایز فقط به تیم‌هایی داده می‌شود که در هر سه مرحله مسابقه شرکت داشته باشند، لذا جوایز مرحله طراحی نیز در انتهای مسابقه، یعنی در پایان مرحله ساخت اهدا خواهد شد.
در مرحله طراحی، رتبه و جایزه دو مفهوم مجزا هستند؛ به این معنی که مسابقه در هر حالت، رتبه اول و دوم و سوم خواهد داشت، در حالی که ممکن است، هیچ تیمی جایزه اول را دریافت ننماید.
در مرحله ساخت با توجه به اهمیت کار، تیم‌های برتر بدون در نظر گرفتن محدوده امتیازی و تنها بر اساس امتیاز کسب‌شده رتبه‌بندی خواهند شد. تیم اول برنده جایزه اول، تیم‌دوم برنده جایزه دوم و تیم سوم برنده جایزه سوم خواهد بود.

در ضمن علاوه بر جوایز مراحل نهایی، در مرحله ساخت، به تیم‌‌های برتر هر آزمون، جایزه دیگری نیز اهدا خواهد شد.

نحوه ارسال آثار:

  • ثبت نام تنها به صورت اینترنتی صورت میگیرد. به این منظور باید از تاریخ ۸ الی ۲۰ مهرماه به نشانی اینترنتی www.imdc.ir مراجعه نمایند.
  • هزینه ثبت نام برای هر تیم مبلغ ۱/۴۴۰/۰۰۰ ریال میباشد که از طریق سایت پرداخت میگردد.
  • در صورت نقص در مدارک ارسالی، کمیته برگزاری از ثبت نام تیم مربوطه خودداری خواهد نمود.
  • در صورت کامل بودن مدارک حداکثر ظرف مدت ۵ روز، فرم تأییدیه ثبت نام در مسابقه و دفترچه قوانین مسابقه به تیم ارسال خواهد شد.
  • حجم هرفایل اسکن شده حداکثر ۲۰۰ کیلوبایت باشد.
  • ضمناً درصورت نیاز به اطلاعات بیشتر، درصورت مطرح نمودن سؤالات ازطریق ایمیل مسابقه به نشانی ، info.imdc@gmail.com حداکثرظرف مدت ۲۴ ساعت به شما پاسخ داده خواهدشد.
  • لازم به ذکر است کلیه اطلاعیه های صادره از سوی کمیته برگزاری مسابقات و همچنین تغییرات احتمالی ، از طریق وبسایت اینترنتی مسابقه به نشانی ذکرشده، اعلام خواهد شد و کلیه تیمها که ثبت نام آنها تأیید شده است موظفند روزانه به وبسایت مسابقه مراجعه نمایند.

نشانی دبیرخانه:
تهران- خیابان آزادی- دانشگاه صنعتی شریف- غرب دانشکده عمران- کارگاه شهید وزوایی – دبیرخانه
مسابقه ملی طراحی ماشین.
تلفن: ۶۶۱۲۲۷۳۶
فکس: ۶۶۱۲۲۷۴۰۶۶۱۲۲۷۴۰.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

شرکت بی ام و با همکاری برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *