خانه / جعبه دانش / پروژه های دانشجویی / پروژه اسپارک تقدیر شده در مسابقه Core 77

پروژه اسپارک تقدیر شده در مسابقه Core 77

ارسال شده توسط : آرش شیرین باب
جرقه ابتدایی این پروژه در کلاس “طراحی برای توسعه پایدار” مربوط به رشته “مدیریت تجارت با گرایش طراحی استراتژی” دانشگاه “کالج هنرها در کالیفرنیا” زده شد.

پروژه اسپارک، با هدف ایجاد جوامع کوچک پایدار (sustainable community) که در محیط جغرافیایی مشخص و محدودی قرار دارند، از طریق پیوند زدن پتانسیل های انسانی افراد این جوامع به یکدیگر طراحی شده است. تحقیقات نشان می دهند که در جوامع انسانی امروز خصوصا در غرب، انسان هایی که در محیط هایی مثل آپارتمان، محله، شهرک و … که به لحاظ جغرافیایی، مشخص و محدود هستند قرار دارند، با یکدیگر ارتباطات نزدیک کمی دارند و این ارتباطات به مرور زمان کمتر و کمتر می گردد. در بسیاری از آپارتمان ها، افراد حتی همسایه های دیوار به دیوار خود را نمی شناسند و این امر باعث ایجاد حس تنهایی، جدایی از جمع و گاهی افسردگی می گردد. نتیجه این روند، بالا رفتن نرخ خشونت، تک گرایی، ناراحتی های روحی و سوء استفاده های مختلف در این محل ها است که باعث از هم پاشیده شدن تدریجی این جوامع کوچک می شود. به این پدیده، جوامع کوچک ناپایدار (unsustainable community) اطلاق می شود. برعکس این موضوع، در صورتی که بتوان افراد مختلفی که در جوامع زندگی می کنند را با یکدیگر پیوند داد، می توان شاهد رشد ارتباطات بیشتر انسانی، ایجاد محبت و دوستی، تبادل نظر و بالا رفتن انرژی جمعی بود که این خود به ایجاد جوامع کوچک پایدار منجر می شود که دارای سه خصیصه مهم هستند:
۱- به لحاظ اقتصادی معقول هستند: به این معنی که رشد و بالندگی اقتصادی پایدار در آن ها وجود دارد و افراد در این زمینه کوشا هستند.
۲- به لحاظ محیط زیست معقول هستند: به این معنی که به محیط زیست خود صدمه نمی زنند و مدام در پی یافتن و اجرا کردن روش هایی هستند که کمترین صدمه را به محیط زیست وارد آورده و بر عکس، بیشترین تعامل را با آن داشته باشند.
۳- به لحاظ اجتماعی و روابط انسانی معقول هستند: انسان ها با هم روابط انسانی و معقول دارند، همه به یک میزان در آن دارای حقوق اجتماعی و انسانی هستند و با هم به عدالت رفتار می نمایند.

ایده ها و پروژه های زیادی برای تبدیل جوامع ناپایدار به پایدار ارائه شده است، اما اهمیت و ویژگی پروژه اسپارک از این جهت است که تلاش می کند با ایجاد یک سیستم، به افراد کمک کند توانایی ها، قابلیت ها، دانش و پتانسیل های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و از قابلیت های آن ها بهره مند گردند.

قالب های مختلفی اعم از آموزش دادن فردی و گروهی، کمک کردن، جلسات بحث و گفتگو، کنفرانس های داخلی، و تبادل مهارت ها برای این سیستم در نظر گرفته شده است. برای مثال در نظر بگیرید که شما دارای توانایی طراحی هستید و یکی از همسایه های شما فرد بسیار ماهری در پختن مربا است و همسایه دیگر شما نجار ماهری است. به طور معمول هیچ یک از شما از توانایی های هم آگاه نیستید و احتمالا حتی همدیگر را به درستی نمی شناسید. حال، سیستم اسپارک به شما کمک می کند که اولا در یک مراسم مقدماتی با همسایه های خود آشنا شوید. سپس لیستی از تمامی توانایی ها و علاقه مندی های خود از کوچک و بزرگ تهیه کنید و در یک فضای امن که تنها جامعه کوچکی که شما در آن زندگی می کنید به آن دسترسی دارند به صورت آنلاین و یا آفلاین به اشتراک بگذارید (در حالت آنلاین، شبیه فیس بوک با قابلیت های متفاوت برای استفاده محلی). در مرحله بعدی، سیستم، افرادی که دارای اشتراکات هستند را به هم معرفی نموده، آن ها را برای برقراری ارتباط بیشتر راهنمایی کرده، و ابزار یا فضای مورد نیاز برای این ارتباط را فراهم می نماید.

تحقیقات این پروژه نشان داد که افراد در صورت داشتن ۵ احساس اصلی به این سیستم اعتماد کرده، وارد آن می شوند و به کمک آن توانایی های خود را با همسایه ها و سایر افراد جامعه کوچکشان به اشتراک می گذارند: احساس داشتن توانایی، احساس امنیت، احساس نیاز، احساس علاقه، احساس آزادی. لذا این سیستم تلاش می کند که با ایجاد این ۵ احساس در افراد آن ها را برای برقراری ارتباط بیشتر با همسایه ها و سایر افرادی که در جامعه کوچکشان زندگی می کنند ترغیب نماید.


باید توجه داشت که این پروژه اکنون در مرحله طرح مفهومی (concept) بوده و جهت اجرا احتیاج به طی کردن مراحل مختلفی اعم از آسیب شناسی اولیه، طراحی مدل اولیه و تست مدل، تحقیقات بازار و تحقیقات پیشرفته استفاده کنندگان، طراحی مدل تجاری و اجرایی و … می باشد. لذا گروه طراحی از دریافت پیشنهادات و انتقادات دوستان و صاحب نظران بسیار استقبال می نماید. با توجه به اینکه یکی از طراحان این پروژه، آرش شیرین باب، ایرانی است، عزیزان می توانند با این شخص از طریق ایمیل arash.shirinbab@gmail.com در ارتباط مستقیم باشند.

برای مطالعه اخبار مرتبط می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید.
۱- حضور آرش شیرین باب در تیم برگزیده مسابقه Core77
۲-http://www.core77designawards.com
۳- http://www.core77.com

دانشگاه “کالج هنرها در کالیفرنیا” (California College of the Arts) از دانشگاه های معتبر کشور آمریکا است که در سال ۱۹۰۷ تاسیس شده و به دلیل داشتن رشته های بسیار متنوع و پیشرو در زمینه های هنرهای تجسمی، طراحی، معماری، و نویسندگی خلاق در جهان شهرت دارد. این دانشگاه با قدمت زیاد از جمله اولین مراکز آموزشی است که در آمریکا به صورت تخصصی فقط برای هنر تاسیس شده اند و اکنون جزء ۳۶ دانشگاهی است که در آمریکا و کانادا به عنوان دانشگاه های مادر و پیشتاز در زمینه هنر و طراحی مطرح هستند. این دانشگاه از سوی موسسه بیزینس ویک (Bloomberg Businessweek) به عنوان یکی از برترین موسسات آموزشی در زمینه طراحی معرفی شده است. همچنین از سوی موسسه US News & World Report در کنار دانشگاه آرت سنتر کالیفرنیا و دانشگاه کلمبیا، در بین دانشگاه های هنر رتبه جهانی ۱۱ و در زمینه طراحی صنعتی رتبه جهانی ۸ را به خود اختصاص داده است. (برای اطلاعات بیشتر به سایت این دانشگاه و یا این لینک مراجعه فرمایید).

رشته “مدیریت تجارت با گرایش طراحی استراتژی” (MBA in Design Strategy) یکی از رشته های بینارشته ای و تک در نوع خود است که در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد. هدف این رشته برقراری ارتباط بین تفکر طراحی با تفکر مدیریتی و تفکر تجاری، و همچنین تربیت نیروهایی است که بتوانند با استفاده از قدرت طراحی راه های جدیدی در دنیای مدیریت، تجارت و داد و ستد باز نمایند. لازم به ذکر است که در اینجا منظور از واژه طراحی، یک تخصص خاص از طراحی مثل طراحی صنعتی، معماری، گرافیک و … نیست، بلکه منظور ابزار قدرتمندی است که همه طراحان به طور مشترک از آن برای حل مشکلات و پاسخ به صورت مسئله های مختلف استفاده می کنند. برخی از این ابزار عبارتند از تفکر خلاق و نوآور، پروسه مند فکر کردن و حل روشمند مسائل، بکار بردن همزمان سمت راست و چپ مغز برای رویارویی با دنیا، استفاده از ابزار بصری برای انتقال مفاهیم پیچیده، انعطاف پذیری، ریسک پذیری و توانایی بالای کار گروهی. بنابراین در این رشته دانشجویان می آموزند که از ابزار مذکور طراحی در جهت خلق تجارت (business) و شرکت های جدید، ایجاد استراتژی تجاری برای شرکت های نوپا و پاگرفته، حل مشکلات استراتژیک شرکت ها و سازمان ها، و ارائه ایده های جدید برای بالا بردن توان رقابتی سازمان ها در بازار استفاده نمایند. (برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه فرمایید).

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

مسابقه طراحی “هک مریخ “

در نظر بگیرید که در سال ۲۰۳۵ هستیم و فضانورد Mark Watney در مریخ گیرافتاده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *