خانه / تازه ها / ورکشاپ طراحی در فرهنگ – فرهنگ در طراحی

ورکشاپ طراحی در فرهنگ – فرهنگ در طراحی

دومین ورکشاپ طراحی در فرهنگ – فرهنگ در طراحی با همکاری انجمن علمی دانشگاه پارس برگزار می گردد.

دور ای که طراحان صنعتی صرفا به طراحی محصول یا به کلامی دیگر طراحی عملکرد بپردازند گذشته است. طراحی بیشتر و بیشتر بر کاربر و درک شناختی او و نحوۀ تعاملش با محصول متمرکز می شود. تجربۀ زیبایی شناسی ، تجربۀ معنایی و تجربۀ احساسی در تعاملی که کاربر با محصول دارد، می­ تواند در درک او از محیط اطرافش اثرگذار باشد.

افراد متفاوت، به گونه متفاوتی در ارتباط با یک محصول یکسان قرار می­ گیرند. به عبارتی، تجربه، ویژگی یک محصول نیست. بلکه، نتیجه تعامل بین انسان و محصول است. افراد، با توجه به دغدغه ها، انگیزه ها، توانمندی­ها، اهداف و بسیاری فاکتورهای دیگر دنیای اطرافشان را تجربه می­ کنند. بنابراین، فرهنگ به عنوان یک ساختار لایه ای پیچیده، می تواند تجربه کاربر را دستخوش تغییر کند.

ورکشاپ طراحی در فرهنگ - فرهنگ در طراحی

شناخت و درک طراح از عوامل و لایه­ های فرهنگی می­ تواند تجربه ای معنادار و لذت بخش را در غالب یک محصول به مخاطب هدیه دهد.

در این ورکشاپ، با مدل تعامل انسان-محصول آشنا خواهیم شد؛ لایه ها و عناصر درک فرهنگ را می­شناسیم؛ با مجموعه ابزارهایی نظیر «Cultura Wheel» و کارت­های «Crossing Cultural Chasms» به صورت عملی کار می­کنیم؛ مثال هایی از طراحی برای تجربه را مشاهده خواهیم کرد؛ و در نهایت، قدم به قدم، یک پروژه را از جمع آوری اطلاعات تا ایده های، ساخت پروتوتایپ، تست ایده و ارائه به انجام خواهیم رساند.

از آنجایی که تنش در برخوردهای مردم در فضاهای عمومی شهر تهران رو به افزایش است، « تجربۀ خوشایند در روابط اجتماعی» به عنوان تم اصلی ورکشاپ طراحی در فرهنگ در نظر گرفته شده است.

ورکشاپ طراحی در فرهنگ - فرهنگ در طراحی

مدرسین ورکشاپ: ونوس جلالی و ضحی فقیه حبیبی

ونوس جلالی: فارغ التحصیل کارشناسی از دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران

در دوران دانشگاهی فعالیت او در حیطۀ طراحی تجهیزات کمک درمانی بوده است و اختراعی را در زمینۀ کاهش تعریق به ثبت رسانیده است.

زمینۀ علاقۀ او هم اکنون متمرکز بر روانشناسی، کمک به تغییر و تعامل است. او با حضور گروهی در اولین دوره از مسابقات ال­جی گلوبال چلنجر، پروژه­ای را با «عنوان طراحی برای بهزیستی جامعه از طریق احساسات برگرفته از فرهنگ» ارائه داد. گروه، در طی چهار مرحله، به عنوان برنده بزرگ انتخاب شد.

با حمایت ال­جی الکترونیکس، یک دورۀ فشرده دو هفته ای را زیر نظر پروفسور زینگاله در دانشگاه پلی تکنیک میلان گذراند که این تجربه منجر به فعالیت کاری در حیطه تبلیغات خلاقانه، تبلیغات تعاملی و تبلیغات بازی­گون شد.

 

ضحی فقیه حبیبی: کارشناس ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه تهران

زمینه فعالیت او طراحی برای شادی عمیق و طراحی تجربه است. طراحی برای شادی را با استفاده از مفاهیم روانشناسی مثبت انجام می‌دهد و علاقمند است که مفاهیم عمیقی همچون روانشناسی و حتی عمیق‌تر از آن، عرفان را در طراحی به صورت کاربردی به کار گیرد.

در زمینه طراحی برای شادی مقالاتی در سطح بین­المللی ارائه کرده و به چاپ رسانیده. همچنین کارت هایی برای ایده پردازی در زمینۀ طراحی برای شادی طراحی و آماده کرده که در طی چند ورکشاپ توسط دانشجویان طراحی مورد ارزیابی قرار گرفته ­اند.

بعلاوه در برنامه ریزیهای ورکشاپ های بین المللی دانشگاه تهران پردیس کیش همکاری داشته است.

درباره ی حمید رضا نکویی

همچنین ببینید

دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

چهارمین دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول  آکادمی یوزراکس اقدام به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *