خانه / جعبه دانش / معرفی وب‌سایت‌های فعال در زمینه‌ی Crowdfunding (جذب سرمایه جمعی)

معرفی وب‌سایت‌های فعال در زمینه‌ی Crowdfunding (جذب سرمایه جمعی)

روزانه ایده‌های زیادی بدلیل کمبود سرمایه به مرحله اجرا نمی‌رسد، صاحبان ایده یا در پیدا کردن اسپانسر به نتیجه نمی‌رسند و یا امکان گرفتن وام برای اجرای ایده‌‌هایشان را ندارند.در سال ۲۰۰۹ کیک‌استارتر بعنوان یک ‌سایت کسب سرمایه به روش کراود فاندینگ آغاز بکار کرد.

کراودفاندینگ (Crowdfunding) از دو کلمه‌ی (Crowd) به معنی انبوه مردم و (funding) به معنی جذب سرمایه، تشکیل شده است. در این روش، صاحب ایده برای جذب سرمایه به جای بانک ها و سرمایه‌ اسپانسر‌ها، از مردم می‌خواهد که با حمایت‌های مالی کوچک، به تدریج سرمایه لازم برای اجرای یک پروژه را پرداخت کنند و در مقابل از مزایای تولید نهایی بهره ببرند.

به عنوان مثال، یک طراح که قصد دارد محصولی را  طراحی و تولید کند، از مردم می‌خواهد آن را با قیمتی کمتر پیش‌خرید کنند و با جذب سرمایه ی تولید به یک توافق برد-برد می‌رسند و هم ایده به مرحله اجرا می‌رسد و هم سرمایه‌گزاران با تخفیف، صاحب محصول مورد نظرشان می‌شوند.

در ادامه به طور خلاصه چند سایت مطرح خارجی و ایرانی فعال در زمینه‌ی کسب سرمایه به روش  Crowdfunding را معرفی می‌کنیم:

کیک‌استارتر تا الان با جمع آوری مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار از ۱۴ میلیون کاربر به ۱۳۷۲۱۲ پروژه‌ی خلاق کمک کرده است. کیک استارتر از بخش های مختلفی از جمله دیزاین و تکنولوژی، هنر، فیلم، بازی و موسیقی و… پروژه می‌گیرد.

ایندی مخفف کلمه ایندیپندنس به معنی استقلال در زبان انگلیسی می‌باشد. این سایت در سه شاخه اصلی زیر فعالیت می‌کند:

  1. فناوری و نوآوری (موبایل و لوازم جانبی، انرژی و تولید انرژی سبز، حمل و نقل و …)
  2. کارهای خلاقانه (هنر، فیلم، موسیقی، عکاسی، بازی ویدئویی و…)
  3. پروژه‌های اجتماعی (حقوق بشر، حقوق حیوانات، آموزش، کسب‌وکارهای محلی و…)

فاندوران حوزه فعالیت خودش را به پنج دسته‌ی “طراحی محصول، اجتماعی، محیط زیست، بازی و کتاب” تقسیم کرده است و ماموریت خود را  کمک به حیات بخشیدن ایده‌های خلاقانه اعلام کرده است.

تمرکز دونیت بر روی تامین سرمایه پروژه هایی که تاثیرات اجتماعی دارند می‌باشد، به زبان ساده‌تر، مؤسسات خیریه، سازمان‌های مردم‌نهاد، ارگان‌های دولتی، فعالان اجتماعی، و اشخاص، پروژه‌های مورد نظر خود را با سازوکار مشخصی بر روی وب‌سایت دونیت قرار می‌دهند و سایر اعضا و بازدیدکنندگان دونیت نیز، در صورت تمایل، با توجه به علاقه و دغدغه خود، مبلغی را به پروژه‌ها پرداخت می‌کنند. شرکت سرآوا از سهامداران این مجموعه می‌باشد.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

Cubiio، یک حکاک لیزری قابل‌حمل

ابزار‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته‌ی اول ابزار‌هایی هستند که برای استفاده از آن‌ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *