خانه / اخبار / قاشقی برای مبتلایان به پارکینسون

قاشقی برای مبتلایان به پارکینسون

در نگاه اول ممکن است این قاشق برقی‌ که Lifeware نامیده می شود یک وسیله چندان به درد بخور به نظر نرسد اما کمی‌ بیشتر که دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که این قاشق برای پاسخ گوئی به نیاز جمعیت کثیری طراحی و ساخته شده است. در آمریکا، حدود ۱۰ میلیون نفر از حرکت‌ها و لرزش‌های ناخواسته رنج می برند و در حدود ۲ میلیون نفر هم به بیماری پارکینسون مبتلا هستند. برای این ۱۲ میلیون نفر Lifeware تنها یک قاشق برقی‌ نیست بلکه وسیله‌ای است که شأن و احترام به خویشتن را به زندگی‌ آنها بر می‌گرداند.


Anupam Pathak بنیان گذار Lift Labs ، زمانی‌ ایده این قاشق برقی‌ به ذهنش رسید که در دانشگاه مشغول به تحقیق بود که چطور می‌توان این لرزش‌های ناخواسته را کاهش داده و یا به طور کلی‌ از بین برد. Pathak می‌گوید که بسیاری از مردم دنیا با این مشکل مواجه هستند، حتی اگر شما بیماری خاصی‌ هم نداشته باشید، در دوران پیری و به دلیل کهولت سن دستان شما ممکن است شروع به لرزش کنند، و معمولا هیچ کار ویژه‌ای نمی‌توان برای آن انجام داد به غیر از اینکه دارو‌های مخصوصی را مصرف نمود، که بعضی‌ وقت‌ها کار می کنند و بعضی‌ وقت‌ها آثار جانبی آنها بدتر از لرزش دست است.


در این تحقیقات Pathak متوجه شد که تکنولوژی لازم برای این مشکل در حال حاضر در بسیاری از محصولات مصرفی از قبیل گوشی‌های تلفن هوشمند و یا دوربین‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. تکنولوژی به کار رفته در این محصولات شامل تثبیت کننده‌هایی است که تصویر را علیرغم لرزش دست ثابت می کنند. وی به این فکر افتاد که چه طور می شود این تکنولوژی را برای کمک به افرادی که دارای لرزش دست هستند مورد استفاده قرار داد. و در اثر همین تفکر بود که ایده Lifeware زاده شد.


این قاشق برقی‌ به صورت زیر کار می‌کند. داخل دسته هر قاشق برقی‌ یک سری گیرنده‌های حساس به حرکت قرار دارند، از همان نوع گیرنده‌های که در گوشی‌های هوشمند و یا دوربین‌های دیجیتالی یافت می شود. هر کدام از این گیرنده‌ها به محض اینکه حرکتی‌ را دریافت می کنند، آن را به یک میکرو پروسسور می‌فرستند. این میکرپروسسور با استفاده از الگوریتم خاصی‌ این سیگنال را تحلیل کرده و نوع لرزش را تشخیص می دهد. سپس فرمانی را به قسمت سر قاشق که به دسته متصل است می‌فرستد که جهت آن را را بر خلاف جهت لرزش تنظیم نماید. به این وسیله قاشق می تواند تأثیر لرزش را به حداقل رسانده و یا اینکه به طور کلی‌ آن را از بین ببرد.


در ابتدا Pathak قصد داشت که یک سری از وسایل غذاخوری را برای افراد مبتلا به لرزش دست طراحی کند. اما در طی‌ تحقیقاتش، وی مجبور شد که زمان زیادی ر ابا افرادی که به این بیماران کمک می کنند بگذارند و متوجه شد یکی‌ از وسایل ضروری که این بیماران به شدت احتیاج داشتند قاشقی بود که به آنها در خوردن غذا کمک کند. اغلب این افراد به دلیل مشکلی‌ که دارند به سالن‌های غذاخوری نمی‌روند و حتی تمایلی ندارند که در جمع‌های خانواد‌گی و دوستانه با دیگران سر میز غذا حاضر شوند به خاطر اینکه این لرزش‌ها باعث خجالت زدگی آنها می شود و در نهایت روابط اجتماعی آنها را به شدت محدود می‌کند.


البته Pathak می‌گوید که این قاشق سر آغازی برای تولید محصولات بیشمار دیگری است. وی می‌گوید که این افراد در زندگی‌ روزمره‌شان با مشکلات بیشماری روبرو هستند که اغلب افراد سالم آنها را نادیده می گیرند، مشکلاتی از قبیل استفاده از ابزار مختلف، باز کردن در، استفاده از لوازم آرایش و خیلی‌ کارهای دیگر. این قاشق برقی‌ چندان ارزان هم نیست. قیمت آن چیزی در حدود ۳۰۰ دلار می‌باشد. البته این شرکت قصد دارد که محصولات آینده را با قیمت‌های ارزانتری به بازار عرضه نماید.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

معرفی چهار محصول طراحی شده برای جمع‌آوری پلاستیک در رودخانه‌ها

معرفی چهار محصول طراحی شده برای جمع‌آوری پلاستیک در رودخانه‌ها اغلب پلاستیک‌های موجود در اقیانوس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *