خانه / اخبار / طرح جدید رولزرویس از اوگور شاهین

طرح جدید رولزرویس از اوگور شاهین

استودیوی طراحی اوغور شاهین (Ugur Sahin) با برداشتی از رولزرویس جانک‌هیر آیرودینامیک کوپه ۱ مدل ۱۹۳۵، خودروی جدیدی طراحی کرده و در حال مذاکره برای ساخت یک دستگاه از آن است.

رولزرویس در صد سال گذشته خودروهای به یادماندنی زیادی تولید کرده است. اما اگر قرار باشد از بین محصولاتش تنها یک مدل را به عنوان شاخص‌ترین خودروی این کارخانه انگلیسی انتخاب کرد، بدون شک این ماشین در صدر فهرست قرار می‌گیرد. خودرویی که اوج هنر و صنعت دهه‌های اول قرن بیستم را همچون گنجینه‌ای حفظ کرد و با عبور از خطرات زیاد آن را به دست نسل های بعد سپرد.

پیش از جنگ جهانی دوم، رایج بود که خودروسازانی نظیر رولزرویس علاوه بر فروش خودروی کامل، شاسی و موتور ماشین‌های خود را در اختیار کارخانه‌هایی قرار می‌دادند تا به سفارش مشتری برایشان اتاق درست کند.

اتاق این رولزرویس را یک خودروساز بلژیکی به نام جانک‌هیر بر روی شاسی و موتور مدل فانتوم ۱ درست کرد. کارخانه در جریان جنگ دوم جهانی سوخت و به همین دلیل معلوم نیست چه کسی این خودرو را سفارش داده و طراحش چه کسی بوده است. آنچه باقی مانده، محصول نهایی است که بدون شک یکی از زیباترین خودروهای پیش از جنگ است.

ماشین تحت تأثیر جنبش هنری مدرن «آرت دکو» طراحی شده است. خطوط مدرن، شیب آرام اتاق به سمت عقب و رادیاتور بزرگش، آن را بیشتر از یک وسیله نقلیه به یک اثر هنری تبدیل می‌کند. تنها یک نمونه از این خودرو ساخته شد که اکنون در موزه خودروی پترسن در کالیفرنیا نگهداری می‌شود.

اکنون جانک‌هیر، که حالا یک کارخانه اتوبوس‌سازی است، از اوگور شاهین، طراح ترک تباری که در هلند کار می‌کند خواسته با الهام از این رولزرویس نمونه‌ای برای قرن بیست و یکم طراحی کند.

اوگور شاهین می‌گوید «برای ما این خودرو نمونه‌ای از هنر خودروسازی است که هرگز قدیمی نمی‌شود و حتی بعد از ۷۷ سال هنوز بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تنها چیزی که ما هنگام طراحی مدل جدید به آن فکر می‌کردیم احترام به این طرح بود.»

شاهین همه نسبت‌ها را عین به عین در طرحش رعایت کرده است. درهای گرد مشهور رولزرویس هم به همان صورت در خودروی جدید تکرار شده است. به همین دلیل خودروی جدید به سرعت یادآور نمونه کلاسیک است. همزمان جلو پنجره بسیار مدرن و چراغ‌های ال‌ائی‌دی در عقب خودرو به بیننده یادآوری می‌کند که خودرو به قرن بیست و یکم تعلق دارد.

اوگور شاهین پیش از این با ساخت مدل آناندی براساس یک شورلت کوروت، ثابت کرده است که هنرش به طراحی محدود نمی‌شود و می‌تواند ایده‌هایش را به واقعیت تبدیل کند. این استودیو اکنون اعلام کرده در حال مذاکره با سرمایه‌گذارانی است که مایلند این طرح را نیز به واقعیت تبدیل کنند. در این صورت تنها یک دستگاه از این خودرو ساخته خواهد شد.

منبع: + + +

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

شرکت بی ام و با همکاری برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *