خانه / اخبار / طراحی اجاقی برای زنده ماندن

طراحی اجاقی برای زنده ماندن

می تواند به متوقف کردن مرگ ۱.۶ میلیون نفر به خاطر گاز گرفتگی کمک نماید.

سالانه تعداد بیشماری از انسان‌ها در اثر گاز گرفتگی و آلودگی هوای داخلی جان خود را از دست می دهند. به طور تقریبی می‌توان گفت که در حدود ۵۰۰ هزار نفر از این ۱.۶ میلیون نفر زنان مناطق روستایی هند هستند. برای حل این مشکل گروهی از داوطلبان به همراه بخش Philanthropy By Design شرکت Phillips و همچنین زنان محلی هندی، به طراحی و توسعه اجاقی موثر که دود تولید نمی کند پرداختند و آن را Chulha نامیدند.


این اجاق که با استفاده از مواد محلی ساخته شده است به راحتی‌ قابل تمیز کردن و نگه داری است، و قادر است که دود را فیلتر کرده و به خارج از خانه هدایت نماید و در نتیجه باعث بهبود کیفیت هوای داخل محل زندگی‌ شود.

این اجاق با استفاده از روش‌ها و مواد بسیار ساده و محلی ساخته شده و در طی‌ آزمایشات متعدد و متوالی توسط کاربران به شکل نهایی خود در آمده است. طرح‌ و روش ساخت این اجاق به طور کاملا رایگان در دسترس همگان قرار دارد برای اینکه بتواند افراد محلی را به ساخت این اجاق تشویق نموده و باعث رواج این پروژه در میان کاربران نه تنها در هند بلکه در سایر نقاط دنیا گردد.

هدف این پروژه کاهش آلودگی هوای داخلی‌، و خطرات ناشی‌ از آن و همچنین احترام و قدردانی از شیوه‌های آشپزی و غذاهای محلی است، و در نهایت ساخت اجاقی که به راحتی‌ برای کاربر قابل استفاده و تعمیر باشد.

پس از تحقیقات فراوان، معلوم شد که این اجاق باید قابلیت استفاده برای روش‌های مختلف آشپزی (از سرخ کردن، جوش آوردن و بخارپز کردن) را داشته باشد. و به همین منظور کانال‌های مختلفی‌ برای هرکدام از این روش‌ها در آن تعبیه شده است.

نتیجه اجاقی است که سطح آن به زمین نزدیک است، و محل کوچکی برای ایجاد آتش دارد و لوله تهویه ای که باعث افزایش بهره‌وری از گرما و کاهش زمان جوش آوردن می شود. یک دودکش بسیار ساده تمام دود را کشیده، تصویه کرده و به بیرون می فرستد.

یک دوده گیر، میزان دوده جمع شده را در لوله دودکش کاهش می دهد و نیاز به تمیز کردن لوله دودکش، که به خودی خود فرایندی خطرناک و مضر برای سلامت می باشد را به طور قابل توجهی‌ کم می نماید. این اجاق از قطعات مادولار بتنی‌ تشکیل شده است که به هم چفت می شوند و می تواند در خانه و یا هر محل استفاده دیگری روی هم سوار شده و سپس روی آن با گل پوشانده شود. این طراحی نه تنها جایزه INDEX را به خود اختصاص داده بلکه برای جایزه WORLD DESIGN IMPACT نیز کاندید شده است.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت[۱]‌ DIY ساده، هرکسی قادر به تبدیل دیوار به تاچ‌اسکرین و طراحی دیوار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *