خانه / جعبه دانش / طبیعت و طراحی

طبیعت و طراحی

عنوان: طبیعت و طراحی

موضوع: تفکر طراحی

نویسنده: فروغ عموئیان

ناشر: دانشگاه مازندران

توضیحات تکمیلی:
خانم فروغ عموئیان عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران و نویسنده کتاب طبیعت و طراحی، هدف از نگارش کتاب را این چنین شرح داده‌اند:
طراحی فرآیندی است که در جریان آن، اثری در روند حل مسأله تصور می شود، شکل می گیرد و ارائه می گردد. هدف این کتاب، آشنایی با روند طراحی و اجرای طرح های تزیینی و کاربردی با الهام از طبیعت می باشد که در دو بخش کلی ارائه شده است: بخش نخست فرم پردازی با استفاده از فرم های موجود در طبیعت و ایجاد نقشمایه و مدل های تکرار در طرحواره ها بوده و بخش دوم به فرم پردازی با استفاده از قوانین حاکم بر فرم و عملکرد موجودات در طبیعت و بازشناسی عامل اصلی در تعیین پیکره محصوالت و آثار در هنر و صنعت می پردازد.

از آن جایی که دانشجویان رشته های هنر، در دروس نظری و عملی خود در زمینه چگونگی روند طراحی و فرم پردازی همواره با چالش ها و سوالاتی مواجه هستند، این کتاب با هدف آشنایی دانشجویان رشته های مختلف هنرهای تجسمی با مبانی درک محیط و فرم پردازی، به زبانی ساده نگارش شده است. مباحث مطرح شده طوری ترتیب داده شده اند که خواننده بتواند هم با اصول مسأله یابی به صورت تئوری آشنا شود و در راستای موضوع کتاب، نظریه های علمی مرتبط را بشناسد و هم از این طریق اسلوب فرم پردازی به صورت عملی را آموزش ببیند. در انتهای هر فصل، تمرین هایی جهت یادگیری بیشتر، طراحی و تنظیم شده است که نگارنده بارها در طول سالیان تدریس در کلاس ها با دانشجویان تکرار و تجربه نموده است. از این جهت، این کتاب به عنوان یک ابزار کمک آموزشی جهت یادگیری مباحث طراحی با محوریت درس انسان، طبیعت، طراحی، برای دانشجویان رشته های هنر می تواند مفید واقع شود.

پیامدهای انقلاب صنعتی برای برخی از طراحان و معماران، دلزدگی از ماشینی شدن و سری‌سازی تولیدات مصرفی با استفاده از مواد صنعتی بود. خط تولید انبوه کاستی‌هایی داشت و به دلیل محدودیت در اجرا، از فرم‌های بسته و محدود خاصی تبعیت می‌کرد. این انزجار باعث تغییر در نحوه طراحی و عملکرد تعدادی از طراحان مطرح در دنیا شد که به‌سوی فرم‌هایی آزادتر و روانتر گرایش داشتند و این جهت‌گیری از گرایش آنان نسبت به طبیعت نشأت می‌گرفت.

 

فهرست مطالب: (برای دانلود فهرست کامل بر روی این لینک کلیک نمایید.)
۱ –درک محیط
۲ –دیدگاههای علمی در دانش طراحی با الهام از طبیعت
۳ –درک طبیعت از منظر طراحی
۴ –طراحی با الهام از طبیعت

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

معرفی كتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو

معرفی کتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو

معرفی کتاب شناسایی نیازهای پنهان برای طراحی پیشرو نویسندگان: کیت گافین، فرد لمکه و اورزولا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *