خانه / اخبار / روشنایی شهری – ادای احترام به آتش

روشنایی شهری – ادای احترام به آتش

ترجمه: مرجان حسومی
به نظر می­رسد اختراع برق، لامپ و همه چیزهایی (محصولاتی) که به پیرو آن به وجود آمده؛ ارزش و گرمی آتش و نوری که به تدریج در طول زمان بر پیشرفت انسان پرتو افکنده بود را از اذهان ما زدوده است.

“The P Objects” طرحی است که از نمادهای مرتبط با فانوس­های غربی و شرقی الهام گرفته است. سمبلهایی که هرکدام در فرهنگ خود پذیرفته شده اند. طراح در این محصول توانسته یک ساختار چوبی، که به صورت استادانه­ای شبیه به قفس ساخته شده، را با حباب­های کاغذی ظریفی ترکیب کرده و به این ترتیب تضاد و کنتراست را در طراحی خود به نمایش بگذارد.

هدف از خلق این فانوس، صرفنظر از تفاوت های سبک غربی یا شرقی آن، ساخت یک محصول مشترک میان فرهنگی است. این هدف مشترک “نگهداری از نور و آتش” است. قبل از اختراع برق و چراغ­های حبابی، احتمالاً ساده­ترین و رایج­ترین شکل استفاده از نور، شمع بوده است. ولی نور شمع ضعیف بوده، برای ممانعت از خاموش شدن آن در باد، نیاز به مراقبت دارد. قدم منطقی بعدی استفاده از فانوس بود. “The P Objects” ادای احترام به مهار آتش است که توسط انسان و به منظور تأمین روشنایی صورت گرفته است و متاسفانه می تواند در دنیای مدرن امروز به راحتی نادیده گرفته شود. حباب­های کاغذی این چراغ­ها به شکل الماس ساخته شده­اند که معرف ارزش نور هستند. علاوه بر این رنگ قرمز و نارنجی که برای این حباب­ها در نظر گرفته شده­اند نیز تقلیدی از رنگ آتش است. اسکلت و ساختار چوبی این چراغ­ها، برخلاف نمونه­های استیل و فلزی آن، حس گرما و طبیعی را نیز القا می­کند.

هدف چی- تینگ هوانگ Chieh- Ting Huang،‌ یک تجربه طراحی کمپ شهری است. جایی که افراد بتوانند دور آتش جمع شوند و زیبایی و درخشش حاصل از نور را جشن بگیرند.

روشنایی­هایی که این طراح برای فضاهای روباز شهری طراحی کرده است به زودی در فستیوال طراحی لندن به نمایش گذاشته می­شوند. این نمایشگاه ادای احترام به نور و مهار آتش به عنوان شالوده فرهنگ بشریت است.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

فراخوان مسابقه طراحی لامپ COBRA 2018

فراخوان مسابقه طراحی لامپ COBRA 2018

در ۵۰ امین سالگرد طراحی و تولید لامپ COBRA، به درخواست آقای Elio Martinelli موسس شرکت، یک مسابقه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *