خانه / اخبار / درخواست فیگما از طراحان رابط کاربری

درخواست فیگما از طراحان رابط کاربری

فیگما (Figma) از طراحان رابط کاربری می‌خواهد تا به سبک Google docs باهم مشارکت کنند.

اسکرین‌ها در یک دهه پیش متفاوت بودند؛ ضخیم‌تر، پهن‌تر و محدود به چارچوب. آنها کاملا در کنترل ما بودند با این وجود هنوز در حدی نبودند که مخاطبان تشنه آن باشند.

اسکرین‌های امروزی بسیار پیشرفته‌تر از مدل‌های ارائه شده در سال ۲۰۰۷ می‌باشند. ولی بسیاری از ابزارهایی که طراحان گرافیک برای جایگذاری و طراحی رابط کاربری ابزار دیجیتال در این اسکرین‌ها استفاده می‌کردند، تغییر چندانی نکرده اند. در واقع بسیاری از طراحان رابط کاربری برای طراحی پس‌زمینه و ظاهر اینترفیس‌ها هنوز از فتوشاپ استفاده می‌کنند.

در چند سال گذشته مجموعه‌ای از محصولات جدید در اختیار طراحان رابط کاربری قرار گرفته که جدای از محصولات شرکت Adobe بوده است. محبوب‌ترین ابزار Sketch می‌باشد که بسیاری از ویژگی‌های فتوشاپ را در خود دارد ولی با کاربری آسان‌تر که مخصوصاً برای طراحان رابط کاربری ساخته شده است. رقابت چنان شدید شده که Adobe چند سال گذشته یک نسخه بتا از ابزار طراحی اینترفیس خود به نام Adobe Experience Design (یا همان Adobe XD) را ارائه کرده است.

همه اینها تنها بخش کوچکی از کل ماجراست و شاید کمی خسته کننده باشد. ولی در نظر داشته باشید این ابزارها در واقع برای وفاداری طراحان در شرکت‌های قدرتمند امروزی ایجاد شده‌اند. طراحانی که از این ابزارها استفاده می‌کند تا برای سال‌های آینده، محصولات دیجیتال را توسعه دهند.

امروزه این بازی با وجود ابزار طراحی رابط کاربری به نام Figma جذاب‌تر هم شده است. این ابزار مبتنی بر مرورگر به طراحان کمک می کند تا به صورت گروهی محصولات دیجیتال را بسازند به طوری که چند نفر حین ترسیم و ویرایش عناصر اسکرین با هم مشارکت داشته باشند. فیگما پس از ارائه توسط شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت، اوبر و اسلک مشتریان واقعی ایجاد کرد. اما امروزه این استارت آپ از دو ویژگی کلیدی پرده‌برداری کرد که می‌توانند اسکچ و ادوبی را متوقف سازد.

اولین پیشرفت قابلیت “حالت کد ” (code mode) می‌باشد که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد تا به کدهایی که ظاهر پروژه را می سازد دسترسی داشته باشند. پیشرفت دوم “حالت پروتوتایپ” (prototype mode) بوده که به طراحان امکان ساخت، ارائه و اصلاح پروتوتایپ تست شده را می‌دهد. هر دو حالت مستقیما درون فیگما اتفاق می‌افتد و به معنای کاهش تنش‌ها میان طراحان و کدنویسانی که با هم همکاری می‌کنند می‌باشد.

درخواست فیگما از طراحان رابط کاربریحالت کد به مهندسان این امکان را می‌دهد تا پروژه های فیگما را در حالت صرفا دیداری (view-only mode) بررسی کنند، بر روی تصمیمات دیزاین نظر دهند، و کدی که برای ساخت محصول بدان احتیاج است را کپی کنند.

فیگما با شروع کارش توجه دیزاینرها را به دو خصوصیت جلب کرد: مشارکت زنده و کنترل کننده ورژن. همانطور که می‌توانید در گوگل داکس همزمان با چند نفر کار کنید، در فیگما  هم چند نفر می‌توانند در انجام یک پروژه همکاری کنند. ویرایش‌ها سریعا ذخیره می‌شوند که نگهداری یک ثبت دقیق از هر پروژه و جلوگیری از دوباره‌نویسی اعضای پروژه را در پی دارد.

این محیط همه کاره و با بازده فوری، لطفی برای حرفه‌ای‌های دیزاین است که مدت‌هاست متکی بر جریان کاری سرهم کننده می‌باشند که شامل برنامه‌های متعدد، پلاگین‌ها و سرویس‌های ابری می‌باشد. شما ممکن است یک صفحه را در فتوشاپ طراحی کنید، با دراپ باکس ذخیره کنید و بعد لینک پوشه دراپ باکس را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. (کسانی که خودشان هم باید این مراحل را طی کند تا نظرشان را با شما به اشتراک بگذارند.)

درخواست فیگما از طراحان رابط کاربریحالت پروتوتایپ فیگما به دیزاینرهای مختلف امکان تولید، اصلاح و نمایش پروتوتایپ قابل استفاده را می‌دهد. اینجا، دیزاینر فریم های مختلف اپ را با فلش به هم وصل می‌کند که در ادامه کارکرد آن را نمایش خواهد داد.

آدام سیمز طراح محصول تِرللو می‌گوید، “اولین باری که از فیگما استفاده کردم، در رابطه با بازبینی دیزاین بوده؛ من برای ۱۰ برنامه نویس لینک بازبینی پروژه را فرستادم و آنها سریع و بی‌مقدمه وارد نمایش زنده از دیزاین شدند. وقتی آنها فهمیدند که به فایل‌های منبع نگاه می‌کنند و می‌تواند مرا از روی اسکرین دنبال کنند، تجربه آنها کاملا تغییر کرد و تبدیل به حلقه بازخورد تعاملی شد که در آن می‌توانستند در مورد چیزهایی که من از آنها می گذشتم کامنت بگذارند”.

مشارکت تنها خصوصیت برجسته فیگما نیست. این اپ مبتنی بر مرورگر در مواقعی که مشارکت‌کنندگان چه از مکینتاش استفاده کنند،چه از ویندوز یا لپ تاپ های لینوکس، کار می کند. (در حالی که XD صرفا روی ویندوز و مک نصب می‌شود و اسکچ تنها روی سیستم مکینتاش کار می کند). از سوی دیگر ادوبی و اسکچ در فضاهای آفلاین بهتر کار می‌کنند.

در هر صورت مهمترین خبر این است که رقابت همه این شرکت‌ها را تحریک کرده تا به حل مسائل مربوط به جریان کاری که سال ها دیزاینرها را مسحور خود کرده بپردازند. اما نبرد برای قلب و ذهن طراحان در سیلیکون ولی در روزهای اولیه خود می‌باشد. فیچرهایی که بیشتر مورد عنایت قرار خواهند گرفت و کسانی که اولین بار آنها را ارائه خواهند کرد هنوز در حال کشف و بررسی می‌باشند.

 

منبع: FIGMA WANTS DESIGNERS TO COLLABORATE GOOGLE-DOCS STYLE

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

چهارمین دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول  آکادمی یوزراکس اقدام به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *