خانه / اخبار / درخواست رعایت حقوق مادی و معنوی طراحان توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران

درخواست رعایت حقوق مادی و معنوی طراحان توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران

تعدادی از طراحان و معماران طی درخواستی اعتراض خود را نسبت به فراخوان جشنواره دایره خلاق اعلام کرده و کارزاری برای جمع آوری امضا ایجاد کرده اند. متن این نامه و لینک امضا در ادامه آمده است:

جناب آقای دکتر برزین ضرغامی
مدیرعامل محترم سازمان زیباسازی و ریاست پنجمین جشنواره دایره خلاق

درود
آنچنانکه مستحضرید، در فراخوان شماری از مسابقه‌های طراحی که طی چند سال دوره مدیریت جنابعالی توسط سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شده، این سازمان مدعی مالکیت حقوق معنوی و مادی آثار طراحان شده است. از جمله مسابقه طراحی سرویس بهداشتی سال ۹۸ و جشنواره دایره خلاق سال ۱۴۰۰.
ادعای حقوق معنوی بر خلاف ماده چهار فصل دوم قانون حمایت از مولفان و منصفان و هنرمندان و غیر قابل انتقال است و ادعای حقوق مادی طرح‌های منتخب نیز زیاده‌خواهی و نقض اصول اخلاق حرفه‌ای و روال برگزاری مسابقات طراحی است که این امر موجب کاهش مشارکت متخصصان می‌شود و در نهایت هزینه ده‌ها میلیونی برگزاری مسابقه را کم نتیجه و بودجه شهر را اتلاف می‌کند.
ما مهندسان معمار و طراحی صنعتی ضمن اجتناب از مشارکت در این مسابقه و دیگر مسابقات مشابه، از شما می‌خواهیم با احترام به اصول اخلاقی، ضمن پذیرش این اصل که «برگزارکننده مسابقه علاوه بر پرداخت جایزه، فقط با پرداخت حق‌الزحمه واقعی به صاحب اثر منتخب حق بهره‌برداری مالی از همان یک اثر را خواهد داشت» نسبت به تغییر رویه و اصلاح مورد مذکور اقدام فرمایید.

با تشکر

نویسنده: بابک مطّلب‌نژاد

لینک امضای درخواست

درباره ی حمید رضا نکویی

همچنین ببینید

دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

چهارمین دوره جامع طراحی محصول آکادمی یوزراکس

پس از سه تجربه موفق در برگزاری دوره آنلاین طراحی محصول  آکادمی یوزراکس اقدام به …

یک دیدگاه

  1. خیلی متاسفم که این مسابقات توسط خود طراحان و اساتید بنام رشته طراحی صنعتی و معماری مدیریت شده و ظاهرا خیلی راحت اخلاق حرفه ای شان را فراموش کردند و بدنبال کسب منفعت از روی طرح دیگرانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *