خانه / اخبار / خورشید در بطری راه حلی سبز برای روشنایی

خورشید در بطری راه حلی سبز برای روشنایی

تأمین روشنایی کارگاه‌های کوچک و منازل در کشورهای توسعه‌نیافته و فقیر در طول روز، معضل کوچکی نیست. همین هزینه که به نظر چندان زیاد نمی‌آید، از عهده بسیاری از شهروندان این کشورها برنمی‌آید.
به نظر منطقی می‌آید که معماری اماکن طوری صورت بگیرد که در طول روز کمترین نیاز به روشنایی مصنوعی باشد، اما عملا امکان تغییرات گسترده در همه خانه‌ها و کارگاه‌ها وجود ندارد.
از سوی دیگر باید به مسئله آلودگی محیط زیست برای تأمین نیروی الکتریسیته هم توجه کنیم. یک لامپ ۵۰ واتی اگر در هر شبانه‌روز ۱۴ ساعت روشن بماند، سالانه به میزان ۲۰۰ کیلوگرم دی اکسید کربن برای تأمین نیروی برق همین لامپ راهی جو می‌شود. این عدد را اگر در تعداد کل لامپ‌هایی که در طول روز روشن می‌مانند، ضرب کنید، عددی نجومی به دست می‌آید.


اما یک مکانیک ساده برزیلی به نام آلفردو موسر، راهی ساده و ارزان برای تأمین روشنایی پیدا کرده است:
کافی است که شما سوراخ‌هایی در سقف ایجاد کنید، طوری که یک بطری پلاستیکی معمولی نوشابه بتواند در آن تعبیه کرد. بعد بطری را پر از آب می‌کنید و کمی ماده سفیدکننده به آن اضافه می‌کنید تا به مرور زمان آب بطری نگندد و آلگ در آن تشکیل نشود.
کمی از قسمت سر بطری را بیرون سقف باید بگذارید.




خوشبختانه از این ایده استقبال بسیار زیادی شده است، طوری که ۱۴۰ هزار خانه، تنها در کشور فیلیپین که یک چهارم مردمش زیر خط قفر هستند، مجهز به همین لامپ‌های خورشیدی شده‌اند.
۱۵ کشور دیگر از هند تا بنگلادش و از تانزانیا تا آرژانتین و فیجی می‌کوشند که بیشتر از این روشنایی طبیعی استفاده کنند.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی صفحه‌کلید برای افراد مبتلا به مشکلات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی

طراحی صفحه‌کلید برای افراد مبتلا به مشکلات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی

طراحی صفحه‌کلید تایپ‌کیس با هدف کمک به افراد مبتلا به مشکلات بینایی یا ناتوانی‌های حرکتی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *