خانه / اخبار / خودروی خورشیدی غزال ایرانی ۲ رونمایی شد

خودروی خورشیدی غزال ایرانی ۲ رونمایی شد

خودروی خورشیدی غزال ایرانی ۲ که توسط محققان پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران ساخته شده است امروز – یکشنبه ۲۱/۱/۱۳۹۰- با حضور مسئولان در دانشگاه تهران رونمایی شد.
در این مراسم ، “فرهاد رهبر” رییس دانشگاه تهران، “محمد رویانیان” رییس ستاد حمل و نقل سوخت ، “عباس کاظمی” مدیرعامل سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و استادان و دانشجویان سازنده این خودروی خورشیدی حضور داشتند.
این خودروی خورشیدی که نخستین نمونه پیشرفته از نسل خودروهای خورشیدی در کشور محسوب می شود از طراحی پیشرفته آئرودینامیک و ساخت بدنه با فناوری پیشرفته بهره می برد و ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

دکتر “کارن ابری نیا” در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران به تشریح ویژگی های این خودرو پرداخته و اظهار کرد: خودرو غزال ایرانی (۲) با هدف بهینه سازی غزال (۱) طراحی و تولید شده و وزن آن نیز ۱۰۰ کیلوگرم سبک تر شده است.
وی با بیان اینکه وزن غزال (۲) ۱۵۰ کیلوگرم است و سرعت حداکثر آن در تست جاده ای ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است که تا ۱۵۰ کیلومتر هم قابلیت افزایش دارد، ادامه داد: موتوری که در این خودرو مورد استفاده قرار گرفته یک موتور ” DC براشلس ” مغناطیس دائمی است که ۹۷ درصد راندمان دارد به این معنی که انرژی کمی را از دست خواهیم داد.

ابری نیا اضافه کرد: سلولهای خورشیدی که برای این خودروی خورشیدی استفاده شده از نوع سیلیکونی بوده و حدود ۲۲ درصد راندمان دارد و در طول روزهای آفتابی می تواند حدود ۶۰۰ کیلومتر را با سرعت متوسط ۸۰ کیلومتر در ساعت طی کند.
وی در مورد میزان ذخیره این خودرو در ساعات شب نیز گفـت: ما می توانیم باتری بیشتری داخل این خودرو قرار دهیم اما از آنجایی که این مسئله باعث افزایش وزن و مصرف بیشتر انرژی می شود تنها از یک باتری لیتیومی به وزن ۲۰ کیلوگرم استفاده کرده ایم که اگر روی سطح صاف حرکت کند بدون نور خورشید حدودا دو تا سه ساعت می تواند حرکت کند.

به گفته ابری نیا جنس بدنه این خودرو از فیبرکربن با سازه های لانه زنبوری است که در هواپیماهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد و تفاوت آن با پوشش فایبرگلاس در مقاومت بالاتر آن است.
مدیر پروژه خودروی خورشیدی غزال ایرانی از آمادگی این خودرو برای شرکت در مسابقات جهانی استرالیا در مهرماه خبر داد و تاکید کرد تا یک ماه آینده تور داخلی در جزیره کیش برای تست نهایی این خودرو برگزار خواهیم کرد.
گزارشگر طراحی صنعتی، ضمن تبریک به مجریان این طرح، امیدوار است در آینده ای نزدیک شاهد همکاری بیشتر طراحان صنعتی ایرانی با اینگونه پروژه های ملی باشیم.

 

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

همکاری BMW با برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر

شرکت بی ام و با همکاری برند ورزشی نورث فیس در طراحی خودرو کمپر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *