خانه / اخبار / ۱۸ پروژه خلاقانه تجربه کاربری

۱۸ پروژه خلاقانه تجربه کاربری

تجربه کاربر از نامحسوس ترین بخش های طراحی یک محصول عالی است. این ۱۸ طراحی به این هدف رسیده اند.


دستور تهیه یک محصول عالی چیست؟ این یک سوال بیلیون دلاری است که طراحان برای رسیدن به آن ممکن است تمام عمر خود را صرف کنند. و نامعلوم ترین ماده لازم برای تولید یک محصول تجربه کاربر است که در عین حال مهمترین آن هم هست.
تجربه کاربر برای محصولات متنوع بطور وسیعی مطرح است. این موضوع می تواند یک پروتز دست مصنوعی کودکان، که با اتصال قطعات مختلف به آن کودک را بصورت یک ابرقهرمان در می آورد. یا یک آینه تغییر دهنده باشد که یک تجربه بد را کمی خوشایند می کند. یا حتی یک بطری آب Gatorade که بر اساس اطلاعات بیومتریک مشخص میکند که ورزشکاران چگونه در فشارها عکس العمل نشان می دهند و از میزان آب بدن استفاده می کنند.
بعد از بررسی کردن صدها مورد ارسالی به خلاقیت با طراحی ۲۰۱۶،طرح های زیر به آن هدف گریزان و تغییر ناپذیر رسیده اند. تنها برنده و ۱۷ فینالیست در اینجا ببینید.

IKO سیستم خلاقانه پروتز
مبتکر:کارول تورس
سیستم خلاقانه پروتز IKO که برنده امسال در زمینه تجربه کاربر است، ترکیبی از رباتیک، برنامه نویسی و نمونه سازی در یک بازوی مصنوعی است که درواقع نیمی پروتز و نیمی لگو است. این سیستم به کودکانی که کنجکاوند و می خواهند سر از هر کار دنیا درآورند، و دارای ناتوانی هایی هستند اجازه می دهد که هر نوع دستی را که می خواهند و لازم دارند برای خودشان بسازند و حتی میتوانند توانایی علمی و فنی خود را همزمان که از این سیستم استفاده میکنند رشد و تکامل ببخشند.

ادوبی خلاق Cloud 2015
کمپانی: Adobe
Adobe ابتکارات دیجیتالی را ارائه کرده،که طراحان برای دهه ها نیاز داشتند تا کارخود را عملی کنند. اما از آنجا که رابطه ما با فناوری تغییر کرده و استفاده از موبایل بیشتر از قبل رایج شده، کمپانی Adobe هم خود را با این تغیرات انطباق داده. با برنامه Adobe cloud 2015 کمپانی Adobe محصولات صفحه کامپیوتر و موبایل خود را یکسان و مشترک و قابل درک کرده که در هر محیطی که قرار داشته باشید کار کردن با آن بسیار آسانتر از قبل شده است.

ایرکام پاسیفیک در تجربه پرواز
پرواز در بخش اکونومی هواپیما تجربه خوشایندی نیست، اما تجربه کاربر UX میتواند به بهتر شدن آن کمک کند. روش ایرکام پاسیفیک که یک کمپانی جدید در تجربه پرواز است، بررسی تمامی مسائل مسافر است، از صندلی ها و جاپایی متصل به آن گرفته تا زیر سری برای یک چرت راحت و راحتی حرکت صندلی به سمت عقب که تبدیل به کابوس برای مسافر روی صندلی یا مسافر پشت سر او نشود و البته سینی تاشو جلوی صندلی که با تا شدن آن صفحه نمایش برای تماشای فیلم یا سفارش غذا نمایان میشود.

استودیو طراحی زیستی
شرکت: پروژه محلی
مشتری: موزه تکنولوژی خلاقیت
زیست شناسی ترکیبی، مهندسی زیستی و طراحی زیست شناختی، همگی رشته هایی هستند که دانشمندان نهایتا امید دارند که به انسان اجازه دستکاری ژنهایمان را بدهند و ازDNA ساختگی بعنوان هارد دیسکهای فوق العاده موثر و حتی بوجود آوردن اشکال جدیدی از حیات استفاده کنند. اما شما چطور این را به شخصی که دانشمند نیست توضیح می دهید؟ در استودیو طراحی زیستی، یک نمایشگاه دائمی جدید در موزه تکنولوژی خلاقیت سان جوز ایجاد شده که این مسائل را عملا به اشخاص یاد می دهند. در آزمایشگاه عملی این استودیو، شما می توانید هر چیزی را آزمایش کنید، از خلق کردن شکلی ازحیات، تا شکستن کلونیهای باکتریهای زنده.


Button دکمه
شرکت: دکمه
تبلیغات روی موبایل برای بیشتر کاربران آزار دهنده هستند. اما کمپانی باتون(دکمه) تصور میکند که می تواند آنها خیلی بیشتر مفید کند. کیتهای کامل کننده نرم افزارهای باتون این امکان را به سازندگان می دهند که نرم افزارهای قابل تعقیب باتون را در اپلیکیشنهای مرتبط دیگر سازندگان ادغام کنند. برای مثال، یک اپلیکیشن موسیقی می تواند شامل دکمه ای باشد که شما را به اپلیکیشن Ticket Master (سایتی باری فروش بلیت کنسرت ها و سایر نمایش های زنده) متصل کند. همینکه دکمه فشار داده شود، اپلیکیشن که کاربر را به اپلیکیشن دیگری روجوع داده بود مبلغ کوچکی را از اپلیکیشن مرجع دریافت می کند. این یک تبلیغ است اما یک تبلیغ مفید.


DOJO دوجو
شرکت: طراحی معامله جدید
خانه های هوشمند نشان دهنده فرصتهای جدیدی برای هکرها ایجاد کرده اند. DOJO یک سیستم امنیتی جدید برای منازل است که کوچکترین گوشه فضای اینترنتی اشیاء که خانه شمارا کنترل می کند از حملات سایبری محافظت می کند. اینکار توسط یک ابزار شبیه قلوه سنگ کوچک که به روتر شما متصل میشود انجام می گیرد تا فعالیتهای شبکه ای شما را مانیتور کند. اگر چیز مشکوکی مشاهده شود، با تغییر رنگ و ایجاد سروصداهای خاص هشدار می دهد.

حسگرهای باغ ادین + ارزش آب
شرکت: fuseproject
همیشه فهمیدن اینکه گیاهان خانه شما برای زنده ماندن به چه چیزهایی نیاز دارند آسان نیست. برای آنهایی از ما که مهارتی در پرورش گیاهان ندارند یا بقول عامه دستشان برای گیاه خوب نیست، حسگرهای باغ ادین حدسهایی برای رشد گیاه می زنند. شما میتوانید این سنسورها را روی خاک پای گیاهتان بگذارید، جایی که بتواند میزان دما، رطوبت و نور خورشید را حس کند و احتمالا این حسگر به شما خواهد گفت که مشکل شما چه بوده.

GX Platform آب های طعم دار
کمپانی: Gatorade
نیازهر ورزشکاری برای آبرسانی به بدن متفاوت است. GX Platform یک سکوی دیجیتال برای آبهای طعم دار است که بدن ورزشکار را آبرسانی می کند. یک پوسته یا چسب هوشمند که میزان تعرق آنها و ترکیبات آن را محاسبه میکند و سپس فرمولی را تهیه میکند که نشان می دهد چه محلولی برای هر فرد در Gatorade یا آب طعم دار باشد که که توسط اینترنت که به اسمارت کپ متصل است، دنبال میشود. یک مربی باید این ترکیب را بدقت مانیتور کند تا اطمینان حاصل کند که بدن بازیکنانش به اندازه ای که نیاز دارند از الکترولیتهای مناسب برخوردار هستند.


رنگهای خاص لانکوم
کمپانی: لورآل/ لانکوم
منطبق کردن آرایش با رنگ چهره همه مشتریها تبدیل به یک چالش برای برندهای آرایشی شده است. برای حل این مشکل لورآل Le Teint Particulier بمعنای رنگهای خاص را تولید کردند، که پروسه ای است که از رنگ سنج استفاده می کند تا رنگ پوست مشتری را اسکن کند، سپس از محاسباتی استفاده میکند که تا ۲۰۰۰۰ رنگدانه را به ترتیبی آمیخته کند که رنگی بسیار نزدیک به پوست مشتری را بوجود بیاورد که صرفا برای او طراحی شده است.

پوسته محافظ اشعه ماوراء بنفش من ساخته لاروشه – پوسی
کمپانی: لورآل/لاروشه – پوسی
زیانهای ناشی از قرارگیری در معرض آفتاب را همیشه نمی توان به آسانی به مصرف کنندگان توضیح داد. یک حسگر به شکل قلب که قابلیت کشسانی دارد که پوسته محافظ UV من نام دارد و سازندگان آن لورآل و لاروشه پوسی هستند. این پوسته یا چسب طراحی شده تا مدت زمانی را که شما در معرض نورخورشید قرار داشته اید را مانیتور کند. رنگهای حساس به نور آن عوامل اصلی این کار هستند. رنگ این پوسته در معرض نور خورشید به زیبایی تغییر می کند. تصویر برداری از چسب یا پوسته پیکسل شده بوسیله اپلیکیشن همراه آن وضعیت پوست در معرض آفتاب را تجزیه و تحلیل میکند و بطور قطع کاربر را مطلع خواهد کرد که چه وقت به اندازه کافی اشعه خورشید را دریافت کرده و باید آن را متوقف کند.

اعداد
کمپانی: اسمو Osmo
اسمو یک کمپانی آموزشی است که روش آموزشی منتسوری را با دید کامپیوتری ادغام کرده تا در زمینه آموزش به کودکان کمک کند. اپلیکیشن آن بنام اعداد یا Numbers از دوربین فیس تایم آی پد استفاده می کند تا کودکان را دنبال و با آنها تعامل کند، هنگامی که آنها ژتونهای اعداد را در مقابل تبلت برای حل پازل ریاضی جابجا می کنند و با دشواری آن دست و پنجه نرم می کنند.


عینک واقعیت مجازی (Oculus Rift)
کمپانی: فیس بوک
هد ست(عینک) واقعیت مجازی آکیولوس ریفت که مالکیت آن با فیس بوک است، بالاخره فروش گسترده اش را در سال ۲۰۱۶ مشاهده کرد. نرم افزار و سخت افزار ساده ای که شامل هد ست (عینک)، حسگر، ریموت و کنترل کننده اکس باکس است، مجموعه ای است که به همت تجربه کاربرهرکسی میتواند از ان استفاده کند. و بالاخره بعد از ۲۰ سال واقعیت مجازی را بداخل منازل افراد آورده.


لابراتوارهای سام
شرکت: MAP Project Offic
یک ست لگو برای اینترنت اشیاء چگونه چیزی بنظر می رسد؟ این بیشتر شبیه سام است، که در لابراتوارهای سام طراحی شده اند: یک سری بلوکها یا قطعاتی شامل حسگرهای بیسیم، که میتوانند به یکدیگر متصل شوند و بوسیله اپلیکیشن تلفنهای هوشمند حسی برنامه ریزی شوند تا به مشتری ها این امکان را بدهند که در خانه های هوشمند خود از هر حالتی که در ذهنشان داشته اند استفاده کنند.


ایستگاههای درخشان
شرکت: Starry, Inc.
تا همین چند سال پیش فقط به تعداد محدودی گجت را می توانستید بطور معمول به روتر Wi-Fi خانه خود متصل کنید. اما حالا یک دنیا گجت را میتوایند متصل کنید. ایستگاه درخشان نوع جدیدی از روتر است که برای اینترنت اشیاء طراحی شده، به آسانی میتوانید یک صورت فلکی از کامپیوترها، گجتها و لوازم برقی که با اینترنت کار می کنند را بسازید. و همه اینها به لطف وجود صفحه لمسی حسی رابط بین دستگاهها و انسان است که کار آن را ساده کرده است.


بازگشایی کمپانی تارگت برای عموم
کمپانی: Target
جشن بازگشایی تارگت برای عموم یک نمونه شفاف از خانه ای که طراحی شده تا محصولات جدید اینترنت اشیاء معرفی کند و نشان دهد. این بازگشایی عمومی نه تنها به عنوان فضایی استفاده می شود برای مشتری های خریدار پیشرفته ترین تکنولوژی های خانگی ، بلکه به ابر فروشگاهها نیز امکان میدهد تا جدیدترترین محصولاتی را که در بازار وسیعتری پتانسیل عرضه شدن دارند را ببینند.


راهنمای ساخت دیجیتالی
کمپانی: Technology Will Save Us
چگونه به کودکان آموزش می دهید که چطور خراب کنند و بسازند؟ هدف “Technology Will Save Us” این است که جنبش سازندگان (Maker Movement ) را برای کودکان قابل فهم کند. این کمپانی مجموعه ای از ست های راهنمای دیجیتال حسی را عرضه می کند که بوسیله خود کودکان ساخته میشوند، اینها الهام بخش کودکان می شوند برای خلق هر چیزی از گیاهانی که بصورت اتوماتیکی آبیاری میشوند تا کیتهای مصنوعی.


آینه بلوطی
شرکت: Oak Labs
بالاخره آینه های اتاق های پرو هم هوشمند می شوند. آینه بلوطی آمیخته ای از یک آینه تغیر یابنده و یک صفحه لمسی است که به خریدار امکان می دهد تا تغییراتی در نور اتاق بدهد یا برای رنگها و سایزهای دیگر لباس را برای برخی پوشاک خاص تقاضا کند. یا حتی “ظاهر را کامل کند” با استفاده از زیورآلات متنوع و یا پوشاک دیگر. و تمام اینها بدون ترک کردن اتاق پرو اتفاق می افتد.


ولوو کانسپت ۲۶
شرکت: Volvo
هر آمریکایی بطور متوسط ۱۰۱ دقیقه در روز رانندگی می کند. ولوو کانسپت ۲۶ اتومبیلی است که طراحی داخلی آن برای سفر با ماشینهای خودکار یا نیمه خودکار بسیار راحت طراحی شده است. این اتومبیل به راننده اجازه میدهد که بین سه حالت ارگونومیک انتخاب کند: حالت اول بنام Drive به راننده کنترل کامل می دهد. حالت دوم بنام Create فضای بیشتری مابین فرمان تنظیم شونده و صندلی ایجاد می کند و همزمان که مانیتور روی داشبورد دیده می شود پشتی صندلی هم آرام بسمت عقب حرکت می کند. و حالت سوم که Relax نام دارد حالتی شبیه لمیدن را برای راننده ایجاد میکند در عین حال که دید کامل بر جاده داشته باشد.

 

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

اولین شماره مجله تفکر طراحی منتشر شد

به اطلاع می‌رساند که اولین شماره مجله تفکر طراحی منتشر شد. نخستین مجله تخصصی طراحی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *