خانه / اخبار / بلوک های بتنی تاشو

بلوک های بتنی تاشو

بلوک‌های بتنی‌ تاشو QuaDror می‏تواند روش ساخت و ساز ما را متحول کند
گاهی ویژه به یک ساختار بتنی‌ که در جهان بی‌همتاست
خیلی‌ سخت است که دقیقا این بلوک بتنی‌ تاشو را چه بنامید، به خاطر اینکه در زمینه‌ها و جاهای بسیار مختلفی‌ می‏تواند به کار گرفته شود.
مهندسان ممکن است این بلوک را “ هندسه فضایی مشبک” بنامند، یک مفصل ساختاری که کمی‌ به یک خرک شباهت دارد، اما با این تفاوت که در حالیکه می‏تواند قابل تغییر شکل و از نظر زیبای شناسی‌ جذاب باشد، می‏تواند کاملا تخت شده و کل سازه را به شدت مقاوم و مستحکم سازد،. این طراح اسراییلی اختراع خود را در کنفرانس طراحی‌ آفریقا به نام design indaba به معرض نمایش می‌گذارد.

چندی قبل طراح اظهار کرد که این سازه می‏تواند برای تقویت پل ها، ایجاد دیوار‌های عایق صدا در بزرگ راه ها، ایجاد مسکن فوری در زمان مصیبت‌های طبیعی و یا ساخت خانه‌های کم هزینه و یا در نهایت برای خلق اثار هنری مورد استفاده قرار گیرد.
اولین بار طراح از این فرم برای طراحی‌ یک لوستر روشنای برای شرکت کریستال Swarovski استفاده کرد. وی می‌گوید: در ابتدا مسائل زیبای شناسانه باعث شد که من از این فرم استفاده کنم، اما پس از مدتی به توانائی‌ها و قدرت‌ نهفته در این فرم در عین سادگی‌ و قدرت بالای سازگاری اش پی بردم.

این فرم از چهار قطعه L شکل مشابه ساخته شده، که تمام زوایاشان همانند است و مثل نشانه ین/ینگ به هم پیچیده شده و یک لولای ویژه گوشه ای دارد. این لولا اجازه می‏دهد که این قطعات کاملا از هم باز شده و یا بطور کاملا تخت بسته شوند. این سازه همیشه با زمین موازی است و از هر چهار طرف یک شکل به نظر می‌رسد.

مهندسان شرکت مهندسی‌ سازه Arup کاملا این فرم را بررسی‌ کرده و قدرت استحکام آن را برجسته و فوق العاده اعلام نموده اند.
هرچه بیشتر این طراح به همراه همکارانش بر روی مدل‌های مقوایی و چوبی این سازه کار کردند به نتایج جدید تری رسیدند. در نهیات ۵ کربرد اصلی‌ را مشخص نمودند: جداسازی فضاها، ستون و پایه بنا، ساختمان سازی، پنجره بندی، و هنر‌های تجسمی.

به عنوان مثال زوایایی که این بلوک‌ها با هم درست می‏کنند برای سپر کردن امواج صوتی بسیار مناسب است و می‏تواند چه در کنار‌ بزرگ راه‌ها و چه در فضاهای مسکونی یا اداری با هدف آکوستیک سازی به کار رود.
برای مقاصد پایه بندی و تقویت کنندگی، این سازه می‏تواند برای حمایت پل ها، میز‌ها و یا هر چیز مشابه ای مورد استفاده قرار گیرد. کلا هر سطح افقی که نیاز به حمایت و تقویت داشته باشد می‏تواند از این سازه به عنوان پایه و سیستم حمایتی استفاده کند.

این سازه‌ها می‏توانند به ارتفاع ۸۶ تایر روی هم انباشته شوند که یک ساختمان چند طبقه را می‏سازند. اما هوشمندی این سازه زمانی‌ آشکار می‏شود که از آن برای ساخت خانه های اضطراری استفاده شود. طراح می‌گوید: “من شروع به جستجوی مکانهایی کردم که این ساختمان می‏تواند به راحتی‌ به عنوان چارچوبی قرار گیرد و با یک سقف پوشانده شده و مسکنی برای مردم پدید آورد. من می‌خواستم چیزی را بوجود بیاورم که نیروهای طبیعی را تحمل کند، نیروی کمی‌ برای ساخت نیاز داشته باشد و بتواند از مواد محلی برای پوشاندن سقف و دیوار‌ها استفاده کند.”

در مقایسه با سازه‌های دیگر این سازه مقاومت بسیار بیشتری در برابر نیرو‌های عمودی و یا افقی دارد؛ و به خاطر اینکه تخت می‏شود، حمل و نقل آن بسیار به صرفه تر و ارزان تر است.
طراح می‌گوید هدف او این است که این سازه را در اختیار افراد مناسبی قرار دهد که باهم بتوانند کاربرد‌های بیشتر و موثر تری را برای این سازه هندسی تعریف کنند.

ویدئو

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت[۱]‌ DIY ساده، هرکسی قادر به تبدیل دیوار به تاچ‌اسکرین و طراحی دیوار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *