خانه / اخبار / برگزیده جایزه Dyson – 2013

برگزیده جایزه Dyson – 2013

در مسابقه Dyson امسال طرح‌های بیشماری وارد شده بودند، در زیر به معرفی طرح برنده این مسابقه پرداخته خواهد شد.


این بازوی مصنوعی که توسط دانشجویان مهندسی‌ از دانشگاه پنسیلوا نیا طراحی شده است قادر است به کاربر کمک نماید که حدود ۲۰ کیلو بیش از آنچه که دست معمولی میتواند حمل نماید. این دست مصنوعی همچنین به کسانیکه از این ناحیه صدمه دیده اند کمک می نماید که بهبودی خود را سریع تر به دست بیاورند.


این تیم دانشجویی مهندسی‌ مکانیک در دومین سال تحصیل خود به فکر طراحی این بازوی مصنوعی افتادند. آنها وسائل مشابهی را در بازار دیده بودند که با تقلید از اسکلت بدن به کاربر توانایی‌های بیشماری می دهند. اما هدف این دانشجویان این بود که بتواند وسیله ارزانی را طراحی کنند که بتوان از آن در شرایط روزمره استفاده نمود. وسیله‌ی که بیمارستان‌ها بتوانند به راحتی‌ تعداد زیادی از آن را خریداری کرده و در جلسات فیزیوتراپی خود از آن استفاده کنند.


این بازو مصنوعی از سه بخش تشکیل شده است. بخش اول ساختاری و شامل قاب و یک چرخ دنده است که در غواصی استفاده می شود. این قاب به دور بازو پیچیده و به طور هماهنگ با اسکلت دست کار می‌کند و وزن را در سراسر دست پخش می نماید.


بخش دوم از طرف بازو به سمت پشت می رود. و بخش نهائی شامل سیستم الکترونیکی‌ این وسیله می شود که این بازو را به حرکت در می آورد. حرکات این بازو توسط یک جوی استیک در دست دیگر کنترل می شود. اگر کاربر بخواهد، میتواند این بازو را در یک زاویه خاص قفل نماید و از این بازو برای حمل وزن‌های سنگین استفاده کند. به عنوان مثال کارگر کارخانه‌ای را تصور کنید که هر روز باید جعبه‌های سنگین بسیاری را جابجا و حمل نماید. این بازو مصنوعی به وی کمک می نماید که به راحتی‌ این جعبه‌ها را حمل کند. این بازو همچنین شامل محرک‌هایی است که پزشکان می توانند از آنها استفاده کرده و بیبینند کاربر در چه نقاطی ضعف دارد و در چه نقاطی قوت، و از این طریق برنامه درمانی بهتری را برای شخص صدمه دیده طراحی نمایند.


این تیم که ۴۵۰۰۰ دلار جایزه Dyson را به خود اختصاص داده هنوز تصمیم قطعی نگرفته که چگونه می‌خواهد این طرح را به بازار برساند، و اینکه آیا می‌خواهد این طرح را محفوظ نگاه داشته یا اینکه آن را در اختیار عموم قرار داده تا توسط دانش عمومی این طراحی را قوت بخشیده و آن را برای ورود به بازار آماده کند.


طراحان این پروژه می‌گویند که هدف آنها ایجاد یک انسان با قدرت مافوق بشر نبوده است، بلکه آنها می‌خواستند شخصی‌ که آسیب دیده بتواند دوباره به صورت یک انسان معمولی عمل نماید.

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

IF award 2016

پس از بیش از شصت سال خدمات، در نقطه ای که طراحی و صنعت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *