خانه / دانلود / مقالات / بررسی مبانی محصولات مدولار

بررسی مبانی محصولات مدولار

امروزه به موازات تحولات اجتماعی و فرهنگی که منجر به خلق نیاز­های جدید می ­شوند و به مدد پیشرفت­های نوین تکنولوژیک، شاهد عرضه محصولات و روش­های عرضه نوینی در بازار هستیم. یکی از این پدیده ­های نو ظهور در بازار، محصولات مدولار می­ باشند. محصولات مدولار عبارتند از محصولاتی که قسمت عمده و گاه کل آن­ها از پیش طراحی و تولید شده­ اند ولی با اتخاذ تدابیری از جمله ایجاد نمونه­ های مشابه برای هر یک از قطعات امکان ایجاد طرح­ های گوناگون و متنوع را فراهم می­ آورند. این تدابیر پیش از تولید و در هنگام طراحی اتخاذ می­ شوند لذا در حیطه عمل طراحان قرار دارند.

بنابراین تعریف، یک محصول مدولار، عبارت است از محصولی که (توسط کاربر) از تولید خوشه ­ای همان محصول انتخاب و ایجاد می­ شود، زیرا در تولید خوشه­ ای برای هر یک از قطعات محصول چند جایگزین (آلترناتیو) وجود دارد که توسط کاربر (در زمان خرید و یا پس از آن) قابل گزینش هستند. به مجموعه محصول و قطعات جایگزین آن (که بر اساس طرح از پیش تعیین شده تولید شده­ اند) و به محصول نهایی حاصل از گزینش این قطعات محصول مدولار گفته می ­شود. بدون شک آگاهی و اشراف به ابعاد مختلف موضوع طراحی محصولات مدولار به طراحان در جهت بهره گیری هر چه بیشتر از این روش کارآمد کمک شایانی خواهد نمود.

در این مقاله در ابتدا پیشینه طراحی و تولید محصولات مدولار مورد بررسی قرار گرفته و ویژگی­های تولید در دوران پسا­صنعت که دارای صورت بندی پست مدرنیستی است تحلیل گردیده و به طور اجمال محصولات مدولار به عنوان دستاورد نوین تولید که زاده تحولات نظری و مفهومی فوق است معرفی می­ شود. سپس رویکرد­ها و اصول طراحی محصولات مدولار ارائه می­ گردد.

نویسندگان: دکتر محمد تقی پیر بابایی، مهندس بابک امرایی

نشریه هنرهای زیبا، شماره ۳۷ بهار ۸۷

درباره ی محمد علی عابدی

محمد کارشناس ارشد طراحی صنعتی و چند سالی در حوزه لایتینگ مشغول طراحی است. او به مقالات مرتبط با تکنولوژی و هوش مصنوعی علاقه داشته و مایکروسافت را موفق ترین شرکت در حوزه تکنولوژی می داند. او هر سه شنبه، مقاله ای مرتبط با حوزه های دیزاین، کسب و کار، کارآفرینی و ... برای دانلود معرفی می کند.

همچنین ببینید

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت ساده، هرکسی قادر به طراحی دیوار تعاملی است!

با این کیت[۱]‌ DIY ساده، هرکسی قادر به تبدیل دیوار به تاچ‌اسکرین و طراحی دیوار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *