خانه / مقالات / اهمیت آموزش تفکر طراحی به کودکان

اهمیت آموزش تفکر طراحی به کودکان

به کودکان تفکر طراحی آموزش دهید تا بتوانند بزرگترین مسائل جهان را حل کنند.

شما نمی‌توانید با همان ذهنیتی که مشکل را به وجود آورده‌اید آن را حل نمایید.
                                                                                                         آلبرت انیشتین

ارزیابی
نمرات آزمون دوباره پایین بودند و بار دیگر کودکان آمریکایی نتوانستند به خوبی عمل کنند.
شما هر تست استانداردی را انتخاب کنید، به طور میانگین کودکان آمریکایی در مقایسه با همتایان‌شان در کشورهای دیگر همیشه در حد وسط قرار می‌گیرند. در رده‌های اول جدول دانش‌آموزان کشورهای اسکاندیناوی، چین، ژاپن، کره جنوبی و سنگاپور می‌باشند و دانش‌آموزان آمریکایی همیشه پشت سر آن‌ها قرار دارند. هر بار که نمرات جدید منتشر می‌شود، مسئولین از وضعیت وخیم سیستم آموزشی آمریکا صحبت می‌کنند.

چشم انداز
همه ما نیاز به تغییر گسترده در سیستم آموزش مربوط به آمریکا را احساس کرده‌ایم. اما آیا هدف نهایی ما پیشی گرفتن از سایر کشورها در ارزیابی تست‌ها و غلبه بر چینی‌ها در نمرات ریاضی است؟ ما باید به  دنیای اطراف خود نگاهی بیاندازیم و مشکلات جهانی که جامعه مدرن با آن روبروست و از کودکانمان خواسته می‌شود آن ها را حل کنند را در نظر بگیریم.
ما به ذهنیات جدید که شیوه تفکر جدیدی با خود دارد نیاز داریم. دنیای ما برای دستیابی به عدالت اجتماعی به رهبری نیاز دارد، نه صرفاً جواب سوال تست. آمریکا به تغییرات گسترده در تجربه یادگیری نیاز دارد نه فقط در نتایج آزمون. به عبارت ساده‌تر برای تغییر جهان ما به نسلی با ذهنیات جدید که مجهز به شیوه‌های جدید تفکر می‌باشد احتیاج داریم. ما باید به شدت درک خود از آموزش را تغییر دهیم و نحوه یادگیری را تسهیل سازیم.
از نسل‌های آینده خواسته می‌شود تا برخی از چالش‌برانگیزترین مشکلاتی که بشر تاکنون با آن مواجه بوده را حل کنند. فرزندان ما باید در تفکر سیستمی مهارت کسب کنند تا برای چالش‌های پیچیده همانند انرژی تجدیدپذیر، گرسنگی، تغییرات آب و هوایی و در نهایت طراحی برای دنیای بهتر راه‌کارهای متعددی ارائه نمایند. آن‌ها همچنین می‌بایست نسبت به مسئله افزایش جمعیت احساس مسئولیت نماید و جهانی را بسازند که فراگیر باشد نه انحصاری.

اهمیت آموزش تفکر طراحی به کودکان

کمپ طراحی
به منظور یافتن راه‌حل‌های جدید برای سیستم آموزشی‌مان بیایید با پرسیدن سوال از نسلی که وضعیت فعلی آموزش بیشترین تاثیر را رویشان گذاشته شروع کنیم. کمپ طراحی پروتوتایپ (Prototype Design Camp) توسط کریستین لانگ یک مربی آینده‌نگر ایجاد شده تا به معرفی مهارت‌های تفکر طراحی با چشم انداز k-12 بپردازد.
دانش آموزان به جای استفاده از اطلاعات، همکاری را یاد می‌گیرند.
کریستین لانگ می‌گوید فوریه گذشته، وسط طوفان تاریخی زمستانی در سراسر ایالات متحده ۳۰ دانش آموز دبیرستانی از ۱۴ مدرسه اوهایو راه خود را میان برف و یخ طی نمودند تا در اولین کمپ طراحی پروتوتایپ شرکت نمایند.  آنها کاملا درگیر  کمک به جهان شدند تا به یکی از چالش برانگیزترین مسائلی که با آن مواجه بودند پاسخ دهند: من چگونه میتوانم در این دنیایی که سریع در حال تغییر است حرکت کنم؟
این کمپ یک کمپ نوآورانه سه روزه می‌باشد که دانش آموزان و مربیان حرفه‌ای را دور هم جمع می‌کند تا در مورد حل مسائل و چالش‌های واقعی دنیا با هم مشارکت نمایند.
دانش‌آموزان از مدارس دولتی، غیرانتفاعی و فنی حرفه‌ای با یکدیگر تیم تشکیل دادند. مربی‌ها با تیم‌ها کار کردند و به دانش آموزان این امکان را داده‌اند تا از طریق مدل‌سازی رفتار و مشارکت آموزش ببینند نه از طریق مصرف اطلاعات.
نتایج به دست آمده: شبکه‌های خبری خلاقانه، طراحی مدارس و جنبش‌های دانش‌آموزی بود. ولی از همه مهمتر تجربه خود دانش آموزان بوده است.
عکس‌العمل‌های دانش آموزان در پایان کنفرانس بصورت قدردانی، علاقه عمیق به فرآیند طراحی و از همه مهمتر انگیزه برای ایجاد تغییر بوده است.

اهمیت آموزش تفکر طراحی به کودکان

در هم تنیدگی
بر اساس خصوصیات زیبا و رمزآلود در هم تنیدگی کوانتومی، اگر شما دو جسم را با هم درگیر کنید، یک رابطه جدا ناشدنی بینشان ایجاد می‌کنید. اگر بخواهید دو الکترون در هم تنیده را از هم جدا کنید حتی اگر در دو قطب مختلف جهان باشند، عملیات بر روی یکی از آنها بر دیگری اثر می‌گذارد.
تجربه کمپ طراحی پروتوتایپ در ما این اعتقاد را به وجود آورد که ما در کنار هم می‌توانیم طراحی و یادگیری را با هم ادغام کنیم و بدین ترتیب زبان تحت‌اللفظی، بصری و مبتنی بر فضای جدیدی خلق کنیم.  این زبان واژگانی به ما می‌دهد تا از تجربه و نقشه راه کاملاً جدیدی برای یادگیری و آموزش حمایت کنیم. در حالی که در آستانه هزاره سوم قرار داریم، نسل ذهن‌های تغییر دهنده جهان در معرض خطر می‌باشند.

اگر علاقمند به مطالعه در رابطه با تفکر طراحی هستید این مقاله نیز به شما پیشنهاد می‌شود: “۵ مرحله در فرآیند تفکر طراحی”

منبع: Teaching Kids Design Thinking, So They Can Solve The World’s Biggest Problems

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تفکر طراحی: عاملی برای نوآوری اجتماعی؟

این مقاله شامل دو بخش است؛ بخش اول به تعریف تفکر طراحی و بخش دوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *