خانه / اخبار / در آینده نزدیک بسته بندی درون قارچ ها

در آینده نزدیک بسته بندی درون قارچ ها

شرکت دل از سال ۲۰۰۹ ایده بسته بندی های سازگار با محیط زیست از بازمانده های بامبو را جایگزین محافظ های یونولیتی مرسوم کرد. کاری که تا حد فراوانی به سلامت بیشتر محیط زیست کمک می کرد. اما اکنون نوبت امتحان بسته بندی هایی رسیده است که با سرعت بیشتری بازیافت شده و به طبیعت باز می گردند : قارچ.
یک ایده بزرگ برای جایگزینی بسته بندی های پلی استایرن با جایگزین قابل بازیافتی که از ضایعات کشاورزی و مواد طبیعی ساخته شده و به راحتی قابلیت تبدیل به کامپوست یا کود گیاهی را دارد.

هم اکنون شرکت دل در حال اجرای یک طرح آزمایشی برای بسته بندی سرورهای Dell PowerEdge R710 خود با موادی است که به جای ساخته شدن، رشد می کنند و امنیت لازم برای حمل و جابجایی وسایل را فراهم می آورد.

شرکت Ecovative یک استارت آپ نیویورکی است که در سال ۲۰۰۷ توسط دو نفر از فارغ التحصیلان انستیتو پلی تکنیک Rensselaer با نام های Eben Bayer و Gavin McIntyre راه اندازی شده و اکنون مسولیت کاشت و برداشت بسته بندی های مورد نیاز Dell را بر عهده گرفته است. بایر می گوید ما دریافتیم که بسته بندی های یونولیتی علاوه بر محیط زیست، باعث دردسر برای مصرف کننده هم هستند، به همین دلیل به دنبال ابداع شیوه بسته بندی جایگزین خودمان رفتیم.

وی اضافه می کند: «طی سه سال گذشته Ecovative نوع جدیدی از بسته بندی را ابداع کرده که بر پایه شیوه فرآوری قارچ است. و البته در جلب توجه شرکت هایی همچون Dell برای استفاده از این محصول جدید برای بسته بندی کالاهای شان موفق بوده ایم.»

شاید دل و قارچ ها را به این زودی دست در دست یکدیگر نبینیم. اما تئوری پشت این همکاری اصل و هسته فلسفه زیست محیطی Dell است و برای مصرف کننده هم جذاب و الهام بخش خواهد بود. الیور کمپل مدیر بخش تهیه بسته بندی های دل توضیح می دهد که آنها دریافته اند که مصرف کنندگان تکنولوژی بسته بندی فوم و یونولیت ۵ سال پیش را دوست ندارند. و خواسته اصلی آنها به طور واضح، تمیزی بیشتر است.


او می گوید: «مصرف کنندگان ۳ خواسته مهم و اصلی دارند. آنها بسته بندی های کوچکتر می خواهند. از ما می خواهند که محصولات با دوام تری تولید کنیم. و همچنین می خواهند که ما در مقابل استفاده از بسته بندی های سازگار با محیط زیست، مسئولیت پذیر باشیم.»

و قارچ ها یک قله بلند در بسته بندی های دوست دار محیط زیست هستند. ضایعات کشاورزی با پارچه کتانی به شکل قالب های مورد نیاز درآمده و سپس با رشد رشته های قارچ بر روی آنها، شکل مورد نظر را به خود می گیرند. آنگاه قارچ از این ضایعات کشاورزی تغذیه کرده و به محصولی مناسب برای بسته بندی تبدیل می شود. این مواد پس از رسیدن به دست مصرف کننده، می توانند به عنوان کود گیاهی مقوی برای گلدان ها و باغچه به کار روند.

بایر می گوید: «و چیزی که ما به مصرف کننده عرضه می کنیم، بسته بندی با همان کیفیت و قیمت پلی استرین است. اما محصولی که تولید کرده ایم، پس از استفاده از کالای خریداری شده، به یک زباله تجزیه ناپذیر زیان آور تبدیل نمی شود، بلکه می تواند برای طبیعت مغذی و مفید هم باشد.» یک ایده عالی و دوست دار طبیعت! اما آیا بسته بندی با قارچ، به خوبی بسته بندی های قدیمی عمل می کند؟

کمپل از دل می گوید: «هنگامی که بسته بندی های جدید را در آزمایشگاه تست کردیم، به شکل خوشایندی شگفت زده شدیم. زیرا بسته بندی قارچی در تست های محافظت از سقوط، حتی بهتر از بسته بندی های یونولیتی عمل کرد.»

اگر این برنامه آزمایشی با موفقیت پیش برود، بسته بندی های قارچی می توانند کمک بزرگی به شرکت DELL برای دست یابی به اهداف زیست محیطی جاه طلبانه اش باشند. و البته فقط دل مشتری شادمان Ecovative نخواهد بود. پوما هم اکنون برای بسته بندی تخته های شنا از EcoCradle این شرکت استفاده می کند. Crate & Barrel ‎که یک تولید کننده اسباب و وسایل منزل است، نیز از همین تکنولوژی برای حفاظت از محصولاتش بهره می برد و بسیاری شرکت های دیگر هم هستند که منتظر فرصت مناسب برای پیوستن به این قطار قارچی هستند.

البته شرکت Ecovative تنها به ساخت بسته بندی رضایت نداده و به دنبال توسعه محصولات خود است. هدف بعدی این شرکت تولید محصولاتی همچون مواد مورد استفاده به عنوان ضربه گیر سپر اتومبیل است. بایر می گوید: «هدف ما ایجاد شکاف در چرخه تهیه تولیدات صنعتی فعلی و جایگزینی آن با روش سازگار با محیط زیستی است که در پیش گرفته ایم. ما می خواهیم موفقیت خود در تولید بسته بندی های قارچی را در تمام زمینه های صنعتی که از پلاستیک ها استفاده می شود، تکرار کنیم»

منبع

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

ساخت و طراحی خودرو الکتریکی با پلاستیک بازیافتی!

طراحی خودرو الکتریکی با پلاستیک بازیافتی!

روزانه اخبار و مطالب زیادی در مورد وضعیت بحرانی کره زمین منتشر می‌شود. از گرم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *