خانه / گزارش اختصاصی / گزارش ورک‌شاپ و سمینار یک روزه “طراحی لوازم روشنایی با تلفیق دو سنت ژاپنی و ایرانی”

گزارش ورک‌شاپ و سمینار یک روزه “طراحی لوازم روشنایی با تلفیق دو سنت ژاپنی و ایرانی”

ارسال گزارش: گروه طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا

زمان: دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳
مکان: تهران، دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده هنر


ورک‌شاپ و سمینار یک روزه “طراحی لوازم روشنایی با تلفیق دو سنت ژاپنی و ایرانی” در روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، به میزبانی دانشگاه الزهرا(س) و به تلاش گروه طراحی صنعتی و انجمن علمی دانشجویی و با حضور دانشجویان طراحی صنعتی از دانشگاه‌های مختلف، از ساعت ۹ صبح الی ۲۰:۳۰ شب در دانشکده هنر دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد. کلیه‌ی دانشجویان که در برنامه ثبت نام کرده بودند می‌بایست قبل از ساعت ۹ پذیرش شده و در محلی که از قبل برایشان در نظر گرفته شده بود در سالن سخنرانی مستقر می شدند. دانشجویان در گروه‌های سه و یا چهار نفره توسط مجریان برنامه گروه‌بندی شده بودند و محل نشستن آنها در سالن به گونه‌ای تنظیم شده بود که هم‌گروهی‌ها جهت آشنایی بیشتر از ابتدای برنامه در کنار هم باشند.

در این برنامه پس از خوشامدگویی مجری، اعلام مقدمه و رزومه سخنرانان، خانم دکتر فرزام در جایگاه سخنرانی قرار گرفتند. ایشان ابتدا کمی در خصوص کشور ژاپن، جغرافیا و آداب و رسوم و فرهنگ مردم ژاپن صحبت کرده و پس از آن به معرفی سنت طراحی ژاپنی با استفاده از کاغذهای واشی پرداختند. خانم فرزام با توضیح تاریخچه‌ی این کاغذها به کاربرد و کارکرد آن در فرهنگ مردم ژاپن پرداخته و چگونگی ساخت و انواع آن را به طور کامل تشریح کردند. ایشان در ادامه نمونه‌های متعددی از روشنایی‌ ساخت کشور ژاپن را نمایش دادند.


در ادامه جناب آقای مهندس مهدی اصل فلاح در مورد موضوع پیچیسادگی در کل و در جز مفهوم کلمه به سخنرانی پرداختند. پیچیسادگی مفهوم ابداعی از سوی آقای فلاح برای نقوش ایرانی بود که به طور مفصل توضیح داده شد و همراه با مثال‌هایی از آن در نقوش منحصر به فرد و معماری بی‌نظیر ایران برای حاضران به نمایش درآمد.


طبق جدول برنامه بعد از یک استراحت نسبتاً کوتاه که همراه با پذیرایی از کلیه شرکت کنندگان بود و فرصتی بود که اعضای گروه‌ها با هم بیشتر آشنا شوند، خانم‌ها دکتر فرزام و مهندس هنربخش؛ مدیرگروه طراحی صنعتی دانشگاه الزهرا(س) توضیحاتی در خصوص این ورک‌شاپ داده و به تشریح صورت مسأله و نتایج حاصل از آن پرداختند. آقای مهندس فلاح در این خصوص، هنر اوریگامی را که ریشه در فرهنگ ژاپن دارد توضیح داده و نقاط قوت و ضعف این روش را شرح دادند. حسن ختام این قسمت از برنامه، معرفی داوران و نمایش رزومه آنها بود.


قسمت اول برنامه که شرکت در آن برای عموم آزاد بود، در ساعت ۱۲:۳۰ به پایان رسید. شرکت کنندگان یک ساعت زمان برای استراحت، صرف ناهار و نماز داشتند و قسمت دوم برنامه که مختص شرکت کنندگان ثبت نام شده بود، سر ساعت ۱۳:۳۰ آغاز گردید.

دانشجویان در ابتدا با راهنمایی اساتید حاضر و بر اساس مباحث طرح شده در سمینار؛ یعنی تلفیق دو سنت ژاپنی و ایرانی در ساخت روشنایی و همچنین با نمونه آثاری که در اختیارشان قرار گرفت، به ایده‌یابی پرداختند. پس از آن هر گروه طرح‌های خود را به صورت ماکت اجرا کردند تا ایده‌های خود را از جهت عملی بودن و امکان ساخت، ارزیابی کنند.

ایده‌ی نهایی با کاغذهایی که در اختیار این گروه‌ها قرار گرفت اجرا شد و جهت کاربردی شدن با استفاده از سیم و لامپ تکمیل گردید تا در هنگام ارزیابی در دو حالت خاموش و روشن داوری شود. کل این فرایند ۵ ساعت و نیم به طول انجامید. کارهای کلیه‌ی گروه‌ها جمع‌آوری شده و با توضیحات تکمیلی در خصوص هدف و فلسفه‌ی طراحی در محل مورد نظر نصب شد.


در پایان آثار گروه‌ها توسط اساتید محترم سرکار خانم‌ها مهندس هنربخش، مهندس اله‌دادی و دکتر فرزام و جناب آقایان دکتر ندایی‌فرد، مهندس یزدی‌پور، دکتر الهی و مهندس فلاح داوری شد که در حدود ۱ ساعت به طول انجامید. این داوری بر اساس مباحث طرح شده در سخنرانی، در نظر گرفتن نقوش، عناصر، المان‌ها و سنت‌های ایرانی و ژاپنی و همچنین فاکتورهای مهم و مؤثر در طراحی از جمله خلاقیت بود.


در انتهای برنامه، به اعضای سه گروه برتری که توانسته بودند مفاهیم ایرانی و ژاپنی را در طراحی خود در نظر بگیرند و به ترکیب مناسبی از این دو سنت برسند، جوایز و لوح تقدیر تعلق گرفت و به کلیه شرکت کنندگان گواهی شرکت در برنامه اهدا شد.

گروه برگزیده اول – مصطفی اروند، پریسا قیصری، مرضیه خواصی

گروه برگزیده دوم – نیما باوردی، زهره خباز وحید گرد، فاطمه سردار آبادی

گروه برگزیده سوم – محدثه بندار کاخکی، مهرناز مومنی، مریم اسکندری‌فر، قائم مقامیان

در حاشیه:
۱- برنامه به دلیل تأخیر شرکت کنندگان ۴۰ دقیقه دیرتر از زمان برنامه‌ریزی شده آغاز شد. در ضمن تکمیل کارهای عملی دانشجویان نیز با تأخیر صورت گرفت که موجب شد برنامه به جای ساعت ۱۹ در ساعت ۲۰:۳۰ به پایان برسد.
۲- در قسمت اول برنامه که قبل از ظهر انجام شد، استقبال به حدی بود که جایی برای نشستن نبود و عده‌ای سرپا در سالن برنامه را دنبال کردند.
۳- صرف ناهار و پذیرایی شرکت‌کنندگان در رستوران سنتی ترمه واقع در داخل دانشگاه الزهرا(س) انجام شد که به شدت مورد استقبال شرکت کنندگان و میهمانان برنامه قرار گرفت.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

گزارش اختصاصی همایش تدکس دانشگاه علم و صنعت

همایش یک روزه‌ی تدکس دانشگاه علم و صنعت در روز ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ با حضور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *