خانه / گزارش اختصاصی / گزارش هفتمین گپ علم و صنعت با حضور خانم سهیلا فتحیه

گزارش هفتمین گپ علم و صنعت با حضور خانم سهیلا فتحیه

هفتمین دوره از سری گپ های انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت در تاریخ دوشنبه ۲۸ آذر ماه سال ۹۰ در آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی با حضور خانم سهیلا فتحیه برگزار گردید.


در این نشست صمیمی که با حضور تعدادی از اساتید گروه طراحی صنعتی دانشگاه علم صنعت برگزار گردید، خانم فتحیه به بیان فعالیت های حرفه ای و تجربیات خود بعنوان طراح محصولات چرمی (کیف و کفش) پرداختند. در این نشست اساتیدی چون دکتر مرتضایی (مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت)، دکتر دزفولی، دکتر کلینی، دکتر نائینی و دکتر مسدد حضور داشتند.


مدیریت نشست به عهده ی آقای دکتر دزفولی (بعنوان مجری گپ) بود که با سوالات و مطالب خود باعث هدایت جلسه می شدند. این برنامه با صحبت های تفصیلی خانم سهیلا فتحیه درباره بیوگرافی خود آغاز گردید.


خانم فتحیه درباره فعالیت های گذشته خود گفت: ” من قبل از اینکه وارد رشته طراحی صنعتی شوم در یک آتلیه عکاسی مدتی تجربه کسب کردم و پس از آن دوره، در کنکور هنر شرکت کرده و رشته طراحی صنعتی را انتخاب نمودم. پس از فارغ التحصیلی ۶ سال در صدا و سیما در گروه کودک و نوجوان فعالیت کردم و مانند خیلی از فارغ التحصیلان دیگر این رشته پس از این مدت به فعالیت در زمینه طراحی خودرو علاقه مند شدم و پس از آن نیز به کار دکوراسیون مشغول شدم. در نهایت می توانم بگویم که خیلی اتفاقی به حرفه اصلی خودم (صنعت کفش) وارد شدم. من فعالیت حرفه ای خود را ابتدا در شرکت کفش پویا از مجموعه کفش ملی آغاز کردم و تا الان نیز این حرفه را در شرکت های مختلف در این زمینه ادامه داده ام”.

ایشان در بخش دیگری از صحبت های خود به این مطلب اشاره داشتند که، من همواره خودم را در شرایط واقعی کشورم تصور می کردم و خیلی ایدآلیستی نگاه نمی کردم. من سعی کردم نیاز کاذب را شناسایی کنم و از آن دوری کنم یعنی به سمت طراحی نیاز واقعی برم. انتخاب من در مورد کفش مثبت بود و در این زمینه تلاش بسیاری صورت دادم تا بتوانم فرهنگ کشورم را از کردستان گرفته تا سیستان بیشتر بشناسم تا بتوانم برای آن طراحی کنم. تجربیاتی که من در کفش ملی بدست آوردم بسیار گسترده و ارزشمند بود و من را با ویژگی ها و شرایط مردم شهرستان ها آشنا کرد و آنجا بود که فهمیدم نیاز به مطالعه بسیار زیادی در زمینه جامعه شناسی دارم.


از نظر خانم فتحیه کفش یک محصول بسیار مهم است که تا حدی می توان آن را با یک خودرو مقایسه کرد که اجزا مهم و پیچیده ای دارد. وی در این باره گفت: ” دیدگاه من بعد از شناخت کفش درباره آن بسیار تغییر کرد”. از نظر ایشان گستره این محصول بخصوص با تخصصی شدن فعالیت ها بسیار توسعه یافته، بدین معنی که ما برای هر فعالیتی یک نوع کفش خاص داریم مانند کفش صخره نوردی، کفش نظامی، کفش فوتبال و … .

پس از صحبت های اولیه خانم فتحیه، جلسه بصورت پرسش و پاسخ بین دانشجویان، اساتید و خانم فتحیه ادامه پیدا کرد. میهمان این نشست (خانم فتحیه) در لابلای پاسخ های خود به این نکات اشاره کردند که، متأسفانه در زمینه قالبسازی برای کفش ها، تحقیقات علمی در کشور ما صورت نمی گیرد و اکثر قالب های کفش ها وارداتی هستند و عنوان کردند که صنعت کفش صنعت فقیری است زیرا انتخاب مصرف کنندگان حتماً در غالب سایز آنها باید باشد و خیلی از مدل ها بدلیل اینکه سایز مصرف کننده نیستند، مرجوع می شود و فروخته نمی شود.

در بخش دوم این نشست، خانم فتحیه پاورپوینتی از مطالب و فعالیت های خود ارائه کردند و توضیحاتی را روی تصاویر نمایش داده شده، به دانشجویان ارائه کردند.


از جمله مطالب مهم ارائه شده در این بخش، می توان به معرفی نرم افزارهای طراحی کفش مانند برنامه هایی چون Shoe Master اشاره کرد. خانم فتحیه در این رابطه بیان کردند که کار کردن با این نرم افزار ها نیازمند آن است که طراحان با صنعت کفش آشنایی داشته باشند و نکات مهم در زمینه تولید را بخوبی بشناسند.


در بخش دیگری از تصاویر پاورپوینت، دانشجویان با کانسپت های مختلفی از کفش هایی که توسط طراحان معروف مانند کریم رشید و فیلیپ استارک طراحی شده، آشنا شدند.


و در بخش پایانی پاورپوینت ها، خانم فتحیه تصاویر طرح های خود را که در کفش البرز به اجرا در آمده بود به حضار ارائه کردند و در بیان احساس خود هنگامی که می بینند افراد طرح های او را می پوشند، ابراز خرسندی و خوشحالی کردند.

خانم فتحیه بعنوان آخرین صحبت های خود در این نشست به دانشجویان پیشنهاد کردند که برای ورود به صنعت کیف و کفش، بهترین فرصت دوره کارآموزی است که براحتی دانشجویان می توانند با شرکت های مختلف همکاری کنند و بدین ترتیب دیدکلی از این فعالیت بدست آورند و خودشان را در یک تجربه حرفه ای طراحی محک بزنند.

در پایان این نشست، هدیه ای به رسم یادبود از طرف گروه و انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت به خانم سهیلا فتحیه اهداء گردید.

در حاشیه
– گپ هفتم در جوی صمیمی و دوستانه بین دانشجویان و میهمان نشست، برگزار گردید.
– آغاز برنامه نشست با نیم ساعت تأخیر صورت گرفت.
– آقای دکتر مرتضایی (مدیر گروه طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت)، قول برگزاری یک کارگاه طراحی کفش را درصورت استقبال دانشجویان، با حضور خانم مهندس سهیلا فتحیه به دانشجویان دادند.
– فعالیت هیأت اجرایی این گپ (اعضای انجمن علمی) نیز شایسته تقدیر بود.


– تا مدتی پس از پایان نشست نیز دانشجویان مشغول پرسیدن سوالات خود از خانم فتحیه بودند.
– در پایان مراسم پذیرایی مناسبی از شرکت کنندگان بعمل آمد.

با تشکر از گروه و انجمن علمی طراحی صنعتی دانشگاه علم و صنعت جهت همکاری در تهیه گزارش

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

تدکس دانشگاه علم و صنعت (TEDxIUST)

تدکس دانشگاه علم و صنعت (TEDxIUST)

تد و تدکس چیست ؟ تد که با حروف لاتین TED نوشته می شود، سازمانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *