خانه / گزارش اختصاصی / گزارش رونمایی از کتاب نقدی بر محصولات طراحی صنعتی

گزارش رونمایی از کتاب نقدی بر محصولات طراحی صنعتی

روز پنجشنبه پانزدهم مهر، مراسم رونمایی از کتاب نقدی بر محصولات طراحی صنعتی در کافه ایدما با حضور علاقه مندان برگزار گردید. این جلسه با حضور خانمها نازیلا قلی زاده، راضیه مهدیه و رائیکا خورشیدیان مترجمین کتاب و خانم مریم باهوش تشکیل شد. در این جلسه جناب آقای دکتر مرتضایی مشاور علمی انتشارات فرهنگسرای میردشتی نیز حضور داشتند.

خانم مریم باهوش جلسه را با معرفی اجمالی کتاب آغاز نمودند. کتاب “نقدی بر محصولات طراحی صنعتی”، کتابی است که علاوه بر ابعاد کارکردی، زیبایی شناختی و نشانه شناختی محصولات برجسته تاریخ طراحی صنعتی به جنبه­های اجتماعی و فلسفی و نیز سایر حوزه­های علوم­انسانی با نگاهی دقیق و از طریق یاری گرفتن مستقیم متخصصین این حوزه پرداخته­ است.
این کتاب شیوۀ نگریستن دقیق، تخصصی و چند جانبه به یک شئ و نقد بی باکانه و کارشناسانۀ آن را به مخاطبینش می­آموزد. خانم قلیزاده با عنوان کردن نام دقیق لاتین کتاب یعنیDeconstrting Product Design و شرح فرایند کار ترجمه، نکات مثبت و مشکلات مسیر را شرح دادند و دلایل انتخاب کتاب مورد بحث را عنوان نمودند.

رائیکا خورشیدیان با تأکید بر ساختار کتاب، ادامه مسیر را تألیف مجموعه ای دانست که محصولات بیشتر شناخته شده در فضای طراحی ایران را دارا باشد و چه بسا کار طراحان ایرانی را به نقد بکشد تا مسیر پیشرفت حرفه­ای در این مسیر هموارتر گردد. او این کتاب را منبع خوبی برای درس نقد آثار و محصولات طراحی صنعتی دوره ارشد عنوان کرد. همچنین ابراز امیدواری کرد که روزی فرا رسد که چنین کتاب­هایی نه تنها مخاطب تخصصی که مخاطبان عمومی داشته باشند؛ جامعه ای که عموم مردمش به طراحی، زیبایی شناسی و پایداری محصولی که برایش هزینه می کنند می اندیشند و نقادانه آن را مورد بررسی قرار می دهند جامعه روبه پیشرفتی می تواند باشد.

در پایان خانم راضیه مهدیه، از منتقدین خواست که کارشناسانه و دقیق دست به تحلیل نشر در حوزه طراحی صنعتی بزنند. ایشان با تأکید بر جامعه کوچک و نوپای طراحی صنعتی ایران از تک تک افراد این جامعه خواست تا به جای خفه کردن حرکت­های تازه در نطفه، دست یاری به سوی بانیان اتفاقات و جریانات نو در این عرصه دراز کنند تا جامعه ای پویا و امیدوار داشته باشیم.
در پایان خانم مریم باهوش بندهایی از کتاب را که دقت تحلیل اجتماعی در چند محصول خاص را نشان می داد برای حضار قرائت کردند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

یک دیدگاه

  1. مصطفی میرفندرسکی

    واقعا نام دقیق( انگلیسی) کتاب همین است که نوشته اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *