خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی از Tehran Service Jam

گزارش اختصاصی از Tehran Service Jam

برنامه “تهران سرویس جم ۲۰۱۳″، طبق اعلام قبلی در روز ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۱ همزمان با بیش از ۱۲۰ شهر در جهان، آغاز گردید.
در این کارگاه پس از جمع شدن تعدادی از ثبت نام شدگان رأس ساعت ۹ صبح پذیرش آغاز گردید و شرکت کنندگان پس از دریافت کارت ورود به سمت گروه های از پیش تعیین شده خود هدایت شدند. (در این کارگاه حدود ۹۰ نفر شرکت داشتند).


سپس برنامه با صحبت های خانم آردی در رابطه با سرویس دیزاین شروع شد، با وجود اینکه برنامه جم فرصت زیادی برای آموزش تئوری مباحث ندارد و بدلیل محدودیت منابع مربوط به این زمینه در ایران، در این قسمت سعی شد که مباحث اولیه سرویس دیزاین و فرآیند آن با نمونه های موجود در داخل و خارج کشور برای شرکت کنندگان توضیح داده شود. در ادامه نکاتی مهم در مورد مراحل انجام برنامه “جم” ارائه شد و مفاهیمی چون “همکاری تیمی”، “عدم تعصب نسبت به ایده های خود”، “داشتن لذت و تفریح”، یادگیری تکنیک ها و مهارت های جدید از افراد تیم با توجه به تنوع افراد در گروه و … به حضار یادآوری گردید.

پس از صحبت های خانم آردی، ابتدا فیلم آقای آدم لارنس که مختص جم تهران فرستاده شده بود (سال ۲۰۱۲)، پخش گردید و بعد از آن هم (انتظارها به پایان رسید) موضوع جهانی برنامه امسال از طریق نمایش فیلم، برای شرکت کنندگان مشخص گردید. موضوع امسال “^Grow” تعیین شده بود.

پس از اعلام موضوع و توضیح مختصر برگزار کنندگان، کارگاه با ایده پردازی گروه ها در مورد تم اصلی آغاز گردید. در این مرحله گروه ها با مدیریت سرگروه ها شروع به ایده پردازی بر روی موضوع کردند.

در این مرحله از برنامه آقای مهندس وحید نوید آذر با حضور در میان گروه ها ضمن ارزیابی فعالیت های در حال انجام، تجربیات خود را با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشتند و سپس نکاتی باارزش در خصوص خلاقیت و ایده پردازی مطرح کردند.

در مدت زمان باقی مانده تا زمان استراحت و صرف ناهار آقایان مهندس میرفندرسکی و دکتر رزاقی با حضور در فضای جم از نزدیک از فعالیت شرکت کنندگان بازدید و همچنین با آنها صحبت هایی کردند.

در بازه زمانی ساعت ۱۳ تا ۱۴ گروه ها به تناوب برای صرف ناهار فضای کارگاه را ترک کردند. پس از بازگشت گروه ها بخش دوم روز اول آغاز گردید و گروه ها با راهنمایی برگزار کنندگان صورت مسئله پروژه خود را مشخص کردند و به ایده پردازی پیرامون آن پرداختند.
در حدود ساعت ۱۵ جناب آقای مهندس زهری (از اساتید دانشکده هنر و معماری) در جم حضور پیدا کردند و مطالبی را در ارتباط با موضوع کلی جم “^Grow” و نحوه فعالیت سیستمی و گروهی بصورت پایدار را برای حضار ارائه کردند. پس از صحبت های ایشان گروه ها مجدداً به فعالیت و ایده پردازی طبق برنامه تعیین شده پرداختند.

پس از سپری شدن مدت زمانی از نیمه دوم روز اول، و مشخص شدن موضوع ها و فعالیت ها، از گروه ها خواسته شد تا بصورت خیلی کوتاه فعالیت خود را تا رسیدن به موضوع و نتیجه آن را بصورت دلخواه ارائه دهند. که این بخش توأم با هیجان و خلاقیت گروه ها در نحوه ارائه شان همراه بود.

پس از آن گروه ها مجدداً با رویکرد نهایی کردن موضوع های خود مشغول به کار شدند و در همین حین مجدداً اساتید و برگزارکنندگان نیز در کنار آنها حضور داشتند.
برنامه روز اول به همین منوال تا ساعت ۱۹ ادامه داشت و در پایان روز به مرور گروه ها سالن کارگاه را ترک کردند.

روز دوم
در روز دوم شرکت کنندگان آرام آرام خود را حدود ساعت ۹ صبح به محل کارگاه رساندند و با تشکیل گروه های خود فعالیت روز گذشته را ادامه دادند. در مدت زمان صبح روز دوم گروه ها ایده ها و موضوعات خود را بصورت پروتوتایپ آماده کردند و سعی نمودند در شرایط مشابه واقعی آنها را آزمایش و ارزیابی نمایند.

جناب آقای فاتحی، در طول مدت روز دوم بعنوان استاد راهنما به شرکت کنندگان در خصوص نحوه ارائه ایده و روش ها و تکنیک های آن کمک و راهنمایی رساندند. ایشان ابتدا در مورد این موضوعات صحبت کوتاهی داشتند و سپس با سرزدن به تک تک گروه ها در مورد هریک از پروژه ها مشاوره دادند.


گروه های شرکت کننده برای ارائه کار خود از وسایل و روش های مختلف خلاقانه ای بهره بردند، مانند ماکت سازی، انیمیشن و . . . .


گروه ها تا حدود ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه بشدت مشغول ساخت کارهای نهایی خود بودند و از این ساعت آرام آرام فایل های نهایی خود را بهمراه logo و فایل توضیحی به برگزارکنندگان تحویل دادند.


کارهای تحویل گرفته شده به نوبت بر روی پرده نمایش داده شده و همه شرکت کنندگان از دیدن کارهای ارائه شده بهرمند شدند و در ضمن با ارائه هر کار گروه ارائه دهنده، گواهینامه شرکت را نیز دریافت کرده و عکس یادگاری انداختند.

در پایان نیز حدود ساعت ۱۸، همزمان با آغاز برنامه اختتامیه هفته طراحی تهران، برنامه سرویس جم تهران نیز به پایان رسید و گروه ها فضای کارگاه را ترک کردند.

  • لازم به ذکر است که موضوع جهانی امسال ۲۰۱۳ به پیشنهاد آقای صالح امینی (عضو گروه علمی گزارشگر طراحی صنعتی) که در شورای جهانی Service Jam امسال حضور داشتند، انتخاب گردیده است.
  • همچنین قابل ذکر است که پوستر جهانی این مراسم نیز توسط ایشان طراحی گردیده و مورد قبول هیأت جهانی قرار گرفته بود.
  • در پایان روز دوم از طریق ارتباط اینترنتی برقرار شده بین تهران و شهر بنگلر در هند، که یکی از مبدعین جم(آدم لارنس) امسال در آن شهر حضور داشتند، حضار بصورت مستقیم با این افراد ارتباط گرفتند و نکته جالب توجه اینکه به گفته ایشان، برنامه جم تهران بزرگترین جم برگزارشده امسال ۲۰۱۳ (با حدود ۹۰ نفر شرکت کننده) بوده است. به این ترتیب بزرگترین جم در جهان، در بیین بیش از ۱۲۰ جم از ۴۵ کشور جهان، جم تهران بود.

با تشکر از اساتید محترم آقایان میرفندرسکی، دکتر رزاقی، زهری، نوید آذر، فاتحی، فلاح و همچنین انجمن علمی دانشگاه هنر و تیم اجرایی هفته دیزاین تهران، که ما را در برگزاری هرچه بهتر این برنامه یاری رساندند.

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

جهان‌محلی‌گرایی در طراحی خدمات

جهان‌محلی‌گرایی در طراحی خدمات و کاربرد مدل‌های فرهنگی در فرایند توسعه‌ی خدمات آنلاین ایمان آزادگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *