خانه / گزارش اختصاصی / گزارش اختصاصی از کارگاه آموزشی “پروژه در دقیقه ۹۰”

گزارش اختصاصی از کارگاه آموزشی “پروژه در دقیقه ۹۰”

گزارش و تصاویر از گروه طاحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان

به همت گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان، کارگاه آموزشی “پروژه در دقیقه ۹۰” در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۳ و ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳، در دانشکده معماری و شهرسازی (توحیدخانه) برگزار گردید.

برنامه روز اول
در اولین روز برگزاری، شرکت کنندگان قبل از ساعت ۹ در آتلیه شماره ۶ طراحی صنعتی حضور یافتند و برنامه با صحبت‌های مقدماتی آقای سعید علیاری، مدیرگروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر اصفهان درخصوص فلسفۀ طراحی صنعتی و ارتباط آن با دیگر حوزه ها و همچنین نقش و تاثیر هدفمند برگزاری کارگاه های آموزشی آغاز گردید.

وی در صحبت های خود، به روند رو به رشد طراحی صنعتی در یک قرن اخیر در دنیا اشاره کرده و عدم طراحی در یک محصول را در دنیای امروز، نوعی بی احترامی به حقوق مصرف کننده دانست. در ادامه نیز با بیان اینکه جسارت همراه با خلاقیت می تواند به رویاهای بشری جامۀ عمل بپوشاند سخنان خود را ادامه داده و در انتها با معرفی کوتاهی از جناب آقای آروند (مدرس کارگاه)، جهت انجام ادامه روند برگزاری، از ایشان دعوت نمودند.

مصطفی آروند، کارشناس ارشد رشته طراحی صنعتی و برگزیدۀ مسابقات مختلف طراحی صنعتی، به شرح اولیه روند و برنامه پیش بینی شدۀ کارگاه پرداخت و با بیان پروسۀ شکل گیری ایده تا محصول و نمایش فیلم روند این پروسه در چند استودیوی طراحی در دنیا، شرکت کنندگان را با موضوع کارگاه بیشتر آشنا کردند.
او ضمن تاکید بر کارگروهی در کارگاه، به تأمل در نیاز کارفرما و استودیوی طراحی که در آن هریک از شرکت کنندگان سهیم می باشند، پرداخت و با معرفی موضوع پروژه عملی کارگاه آموزشی، با در نظر گرفتن الزامات مورد نیاز از جمله داشتن قابلیت تولید انبوه محصول، تناسب محصول با گروه هدف، خواستنی بودن از طرف مشتری، سودآور بودن برای صاحب صنعت، انتقال حس مطلوب از استفادۀ محصول و به صرفه بودن برای مشتری، به بخش اول سخنان خود پایان داد.
در این رویداد، مدرسین و اعضای محترم هیات علمی گروه طراحی صنعتی جناب آقایان رضوان، پرچمی، سیدهاشمی، دائم اینالو و فریدی زاد نیز حضور داشتند که شرکت کنندگان در فواصل زمانی مختلف از راهنمایی های ایشان بهره مند گردیدند.

پس از معرفی موضوع و پروژه، گروه های ۳ و ۴ نفره با کمک مدرسین تشکیل شده و گروه ها به ایده پردازی و برداشت های خود از موضوع کارگاه آموزشی پرداختند. در ادامه و پس از تجمیع و طبقه بندی ایده ها، با استفاده از روشهای حل مسئله به تفکیک ایده ها پرداختند.

بر طبق زمان بندی انجام شده، گروه ها پس از استراحت کوتاهی، رأس ساعت ۱۴:۰۰ به تشریح ایده های اولیۀ خود پرداختند. در این مرحله یک یا چند نفر از اعضای هر گروه، گزارشی پنج دقیقه ای از فرآیند و نتایج کسب شدۀ گروه خود را ارائه داده و اعضای گروه، نظرات سایرین را درخصوص ایده های ارائه شده را شنیدند و تا ساعت ۱۷:۰۰ به تکمیل و ارائه ایده های اولیه به صورت اتودهای دستی و دیجیتالی پرداختند.

در پایان روز اول، کلیپ دیگری از یکی از فضاهای آکادمیک طراحی مرتبط با صنعت نیز به نمایش درآمد و برنامه پایان یافت. اما بر اساس برنامه، قرار بر این بود که گروه ها به ادامۀ پروژه در خارج از محیط دانشگاه بپردازند.

برنامه روز دوم
در روز دوم، برنامه با هیجان بیشتری پیش رفت و اعضای گروه با راهنمایی های مدرس کارگاه، سعی در ارائه بهتر ایده های نهایی خود داشتند که حاصل این امر در ساعات پایانی به نمایش درآمد و نمایندۀ هریک از گروه ها به تشریح پروژه های خود پرداختند. یکی از نکات قابل توجه در این کارگاه ارائه چند طرح توسط برخی از گروه ها بود.


علی رغم اینکه ماهیت کارگاه رقابتی نبود، به پیشنهاد گروه و مدرس کارگاه، جهت تشویق بیشتر دانشجویان قرار برآن شد که سه طرح از میان طرح های ارائه شده برگزیده و با اهدای جایزه از آنها قدردانی گردد. پس از اتمام ارایۀ آثار توسط گروه ها، هیات داوران متشکل از جناب آقایان رضوان، علیاری، سیدهاشمی، فریدی زاد، دائم اینانلو و آروند آثار برتر را معرفی نمودند. در انتهای برنامه، با اهدای جوایز گروه های برتر و ارائۀ گواهینامه ها، برنامه در روز دوم نیز به پایان رسید.

تیم اول


تیم دوم


تیم سوم

درباره ی گزارشگر طراحی صنعتی

موسسه علمی-پژوهشی و اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی در تلاش است، با توسعه فعالیت های خود این سایت را به مرجع کاملی برای استفاده طراحان ایرانی، تبدیل کند. ما در تلاشیم اخبار مهم و تأثیر گذار بین المللی در حوزه دیزاین را در کوتاهترین زمان به زبان فارسی در اختیار مخاطبان قرار دهیم، همچنین بوسیله گزارشگران خود، در مراکز مختلف داخلی اخبار و رویدادهای ملی را تحت پوشش قرار دهیم.

همچنین ببینید

طراحی ابزار پزشکی – گزارش پایان نامه

گزارشی از روند پروژه ی نهایی جناب آقای عماد رضایت و سرکار خانم محدثه فرامرزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *